Wednesday, September 3, 2008

سحور




السحور هو تلك الوجبة الوحيدة التي لم انتاولها معها

في احد المرات صارحتها بذلك متذمرا

لكنها فأجاتني

بضحكتها الملائكية

وقولها

كنت اعلم انك ستذمر من اننا لم نتسحر مع بعض

لكني تسحرت معك !!!!

استغربت بشدة وسألتها

بطريقتي الطفولية

امتي ده ؟

هل تذكر يوم افطارنا بالجامعة ؟

هل تذكر يوم طلبت منك ان تتوقف لنتكلم قليلا

هل تتذكر تعليقك ساعتها؟

هل تتذكر التفاحة التي قسمنها سويا

كانت هي آخر ما آكلت في ذلك اليوم

متعمدة ان يكون هذا القسم هو سحوري
===================================
أيتها العرافة المقدسة
ماذا تفيد الكلمات البائسة؟
==========================
برغم قراءتي عشرات الكتب
التي تتحدث عن قراءة الافكار
وتواصل المشاعر
اؤمن ان العلم
امامه ملايين السنين
كي يلحق بك
============================
نسرين
لن اتسحر بعد اليوم
فقط سافطر علي مرحلتين
حريصا ان يحتوي افطاري
علي نصف تفاحة
عسي ان يدخلني هذا النصف
الي الجنة
التي احلم بها
=============================
نسرين
يا ملاك يمشي بداخلي
أشعر بالحاجة الي النطق بأسمك
نسررررررررررررررررررين


48 comments:

ساعد نسرين الايمن said...

اصدقائي
اولا كل سنة وانتوا طيبون
كل سنة وانتو طيبين واحد واحد وواحدة وواحدة
كل سنة وانتي طيبة يا هبة الله
ويازمردة
كل سنة وانتي طيبة يا اليساندرا
ويا د/ اسماء علي
كل سنة وانتي طيبة يا مجداوية
ويا مؤمنة
كل سنة وانتي طيبة اماني
كل سنة وانت طيب يا دكتور بلا سماعة
وانت طسي يا مصري يا مغترب
وطبعا
كل سنة وانتي طيبة
يا نسرين
===============================
ثانيا اسلكم الدعاء جدا
فمن اصعب الايام هنا في الغربة
ايام رمضان
بجد بتكون ايام صعبة اوي
الوحدة
وقرف الشغل
الزحمة
والحر
يكفي الحر
الحر الذي يشعرك باهمية دخول الجنة
فانك قطعا لن تسيطيع ان تحمل هذه الحرارة في الآخرة ايضا
ثم الوجبة الجافة التي تأكلها في الافطار
حيث لامجال للكنافة والقطايف
وحيث نسيت معدتك طعم ومعني قمر الدين
اين انتي يا خالتي
افطر سبموسة
ختي اسماء الاكلات هنا تسد النفس
مدفون
مشخولة
مضغوط
تخيلوا ان يكون المرء مضغوط في الشغل طوال النهار
ثم يعود لييتغدي مضغوط
حتي اسماء حلويات التخلية هنا
ترمبة
وفرموزا
يعني اعمل ايه بس يا ربي
المهم بجد رمضان هنا بعيد عن الخرم مش ليه اي طعم
مفيش مسحراتي
ولا مدفع فطار
ولا ناس فارشة بمخلل
مفيش موائد رحمن في الشوراع
ولا حتي ازيار
ومفيش حد يصاحيك ويقولك قوم افطر
مفيش تليونات من نسرين
عشان مش تنسي تتسحر
ولا لمة قدام الكاميرا الخفية
ولا بتسمع اصوات جيرانيك وهم بيضحكوا
فجيرانيك يضحكون بالباكستانية غالبا
باختصار هنا
رمضان
ضغط شغل
حر
قلة نوم
قلة اكل وشرب
وحرمان
وبعودة الايام
يا رمضان

Anonymous said...

عارفة ؟

انا مش عارفة انت بتعمل كل ده ازاي ؟

احيانا بفكر انك لابس نظارة نسرينية
بتخليك تشوف العالم كله من منظور نسرين

تفاعلك مع الاخداث شيق بربطه بنسرين
فانا متابعة لك منذ البداية
واعرف موقفك النسريني من فتح المعبر
وذكرياتك معها في عيد الحب
واليوم عرفت ماذا يعني لك رمضان

بجد مش عارفة اقولك ايه
غير ربنا يوفقك وتجتمغ بيها

wanna b a physician said...

كل سنة وانت طيب
مع انى جيت فى الاخر ههههههههههههه
نفسى تخف بجد من اللى انت فيه
ربنا يوفقك ويكرمك
تحياتى

wanna b a physician said...

نسيت اقولك ان مفيش عرافه مقدسة لانه فعلهم حرام وزيارتهم ذنب لا تقبل فيها الاعمال الحسنة 40 يوم
اه ما تنساش وانت بتفطر الافطار التانى
انك تأخره لانه سنه عن الرسول تأخير السحور صلى الله عليه وسلم

أسماء علي said...

كل سنة وانت طب و رمضان كريم

و هات يابني دماسة فول

وانت في تلك البلاد البعيدة ودمس فول على السخان الصغير ده

يمكن تحس بجو مصري شوية ..

انا عارفة السعودية عاملة ازاي

تحس انها بلد فيها كل حاجة ومن كل بلد ومالهاش طعم مميز ..

تاكل عيش تميس من الباكستاني

و تاكل التبولة من السوري والفتوش من اللبناني وفول امريكانا ..

و ف الآخر مفيش حاجة من جو مصر ..

معلش انت افطر اي حاجة واعملك كوباية شاي بنعناع .. واقنع نفسك انك ف مصر ..

رمضان كريييييم ...

Meme said...

سلام عليكم
طالما قلت قول اللي في نفسك فحقول اني بحياتي ماشفت واحد بيحب وحده بهاي الطريقه ربنا يجمعكم عن قريب انشاء الله ...و زي ما قالتلك الدكتوره اسماء اعمل اي حاجه و اتخيل انك في مصر
رمضان كريم و كل سنه و انت طيب

أمــانــى said...

كل عام وحضرتك بخير ربنا يتقبل منكم الصيام والقيام وخير الاعمال ياااااااااارب آمــــــــين

Anonymous said...

وانت طيب

أعاد الله عليك رمضان القادم

وأنت مع نسرين الخاصة بك

آمييييييين

Lyssandra said...

حمدا لله علي سلامتك يا أحمد
إيه الغيبة دي كلها ؟؟

ربنا يهوّن عليك الغربه
كل غربة حسيت بيها
عن بلدك
وعن أهلك
وعن نسرين


كل سنة وانت طيب
ورمضان كريم

ويارب دايماً تكون بخير

إبقي تعالي علشان تاخد الفانوس بتاعك
وواحد كمان لنسرين


كل سنه وانتو بخير

Lyssandra

Heart Beat said...

اعانك الله على صيام رمضان و انت بالغربة

انا بقى لي في الغربة نفسها زيك كده حوالي 8 سنين بصوم رمضان هنا كل سنة

و كان لازم بطريقة او بأخرى اني الاقي اي وسيلة تقربني من مصر و جو رمضان فيها

مؤخرا انتشرت عربيات الفول و الطعمية و المخلل و الكشري في بعض السوبر ماركت الكبيرة هنا

و في مطاعم للاكل المصري من فطائر و اكلاتنا الشعبية في مصر

يعني الحمدلله في اكلات مصرية لكن الجو المصري ذاته فحدث و لا حرج ... مافيش خالص حتى في تجمعات المصريين نفسهم

ربنا يعينك يارب

و ان شاء الله صوما مقبولا و دعاء مستجاب

Anonymous said...

عارف انا قرايت البوست ده كم مرة
والله مش هتصدق
اكتر من 200 مرة
كنت مرة كنت بقراه وافكر
انت ازاي بقيت كده
هو انت بجد حقيقي ولا خيال؟
يارب تكون حقيقي
ويارب تكون نسرين برضه حقيقي
بجد نفسي اشوفك ولو مرة

Anonymous said...

لا لازم تتسحر
السحور سنة علي فكرة

فزلوكة said...

عادة يعنى
وعندما أدخل هذه المدونة
أشعر أنى فى عالم غريب
عالم فيه معانى مختلفة عن تلك التى نعيشها فى الحياة
فيه صدق
وحب
وغربة أيضا
لكن الأهم أن فيه وفاء
::::::::
كل رمضان وحضرتك بخير
وربنا يهون عليك أيام الغربة
وتعود إلى أهلك ووطنك سالم إن شاء الله

Amr Abodraiaa said...

أولاً : كل عام أنتم بخير
ثانياً :- الصراحة أنا تقريباً مش فاهم حاجة هو المكتوب دة حقيقة ولا أدبيات وخواطر ولا إية بالظبط ......... ياريت تفهمني .


بس أنا لا أنكر أن مدونتك شدتني بكل ما لديها من قوة

بنت الأسلام said...

أخى الكريم شكرا على زيارتك لمدونتى ورأيك فيها
بجد أخجلتم تواضعنا
ولاأنكر إعجابى بمدونتك
بجد مدونة جميلة وكلها مشاعر رقيقة
بس أنا حاسة انى مش فاهمة حاجة
ممكن توضيح عن نسرين
هى قصة حقيقية
ولا أدبيات حضرتك بتكتبها
تقبل مرورى
وكل عام اخى الكريم وانت إلى اللة أقرب وعلى طاعة أدوم

Anonymous said...

على فكرة كل ده شكله اوهام
وانت بتشتغلنا لكن انت فى الحقيقة بتشتغل نفسك الاول وانا متأكد انك فى الواقع مش الشخصية الرومانسية المخلصة الحالمة.. وانت عكس كده تماما
لكن بتحاول تعيش الحالة دى علينا
رمضان كريم

عصفورة من الشرق said...

لم تدخل عندى من زمن
وهذا جعلنى احتار
وسعدت الان بمرورك
فهل لديك اخبار
هل حقآ وجدتها
أم ستكمل نفس المسار
ارجو ان احضر فرحكما
عندما تجمعكما الاقدار

كل سنة وانت ونسرين بالف خير

ماء تشرين said...

ساعد نسرين ازيك يارب ربنا انشاء الله يجمعك بيها تكونو مع بعض رمضان الجاى بس ارجوك حاول تقرب من ربنا وادعى كتير ربنا قادر على كل شئ والايام دى ايام جميله لدعاء والاجابهويارب يجمع قلبيكم على طاعته يارب عارف انا كنت فاكر ان الحب خلص من زمان بس كل ما بجى هنا بقول لسه فى رجاله بتحب بجد
يارب يجمعكم على خير

أميرة جمال مصرية الديانة والجنسية said...

كل سنه وانت بألف صحه وسلامه

أشعر بالحاجة الي النطق بأسمك

نسررررررررررررررررررين

ما اجمل كلماتك

انا ايضا اشعر بالحاجه للنطق بأسمه

كم أحببت مدونتك

اميره جمال

زُمُرده said...

ربنا يصبرك على رمضان هناك

رمضان ملوش طعم ولا احساس الا في مصر
ربنا يكرمك ويسعدك
ويرضيك
وتقضي رمضان دايما في ام الدنيا

اما نسرين

جميله اوووي فكرتها
والاجمل انك مازلت تذكر وستظل تدور وتدور في عالمها
دائما هناك نصفين
قلبين
تفاحه
روحين
اتمنى دوما انا يجتمع القسمين

HeBa said...

كل سنة وأنت طيب

و رمضان كريم

Anonymous said...

كل سنة وانت طيب
كل سنة ونسرين طيبه
كل سنة والمدونة حلوة
انا من بدرى متابعة المدونة
بس مش عارفه اعلق لغاية ما حاولت
ونجحت

Lyssandra said...

انت ماجيتش تاخد الفانوس

وكمان امبارح كان عندي عيد ميلاد

بس لسه الفوانيس موجودة
والتورتة والجاتوه كتير
والبوفيه مفتوح لآخر الشهر

ممكن تبقي تييجي أورّدلك جاتوه من عندي علشان يوم 23 .. كل سنة وانت طيب


انا قريت تعليقك في التدوينة السابقه

ربنا يعينك علي نفسك يا أحمد
حاول تقرب من ربنا
احنا في شهر كريم وفرصه بلاش تضيعها

وتاني كل سنة وانت طيب
بس ماتنساش تعدي ع الحفله عندي بقي

سلام

Lyssandra

Anonymous said...

ليه مش بتكتب
جديد
منتظره جديدك

ساعد نسرين الايمن said...

انين الماضي

اوك
من اجلك انتي
سوف أكتب
من اجلك
لانني عرفت
من انت
شكرا لوجودك

Anonymous said...

السلام عليكم
اقولك بس ايه
كالعادة
متفاجئة
ومنبهرة

انت عارف ان انا قبل ماادخل مدونتك
كنت هبدا اشك ان فيه
حب بجد
واخلاص بجد

بس اسمحلى اشكرك انت ونسرين انكوا رجعتولى الثقة في وجود المعانى الجميلة دى

ويا رب تتجمعوا علي الخير
علشان تكمل فرحتى بيكم
ده مش كلام انشا والله
ده شعورى بجد وحق وحقيقي

ساعد نسرين الايمن said...

بتحسد نسرين

حرام عليكي
بتحسدي في رمضان
وبعدين بتحسديها علي ايش؟
عليا ؟
=========================
شكرا لانك ربطي احداث العالم كله بنسرين
اعجبني تعبير
انك لابس نظارة نسرينية
بتخليك تشوف العالم كله من منظور نسرين
فهذه هي الحقيقة فعلا
وشكرا يا ستي علي الدعاء
وربنا يستجيبه منك

ساعد نسرين الايمن said...

wanna b a phsician

انا بقي نفسي ازود اللي انا فيه ده
عشان يكون احتمال ان كلامي يقع علي شبكية عينها اقوي
لا يا سيدي في عرافة مقدسة
هي
انا عارف كده
وبصدق كل تنبؤاتها بقي
اي رايك بقي ؟

ساعد نسرين الايمن said...

د/ أسماء علي

لما تبتجي هنا
بحس ان الدنيا كلها بتضحك
حقيقي بجد

تنصجيني ان أكل الفول
للاسف انا اكل الفول مطلقا
لا اطيقه
لقد حرمني من أخي الاكبر
فحقا كان لي اخ ومات وهو طفل دون ان آراه بسبب الفول
انتي دكتور وعارفة انه في مرض اسمها انيما الفول
وعليه نشأ كل الذكور في عائلتنا وهم محرمون من البقوليات جميعا
كالفول واللوبيا والفاصوليا البيضاء
وكل ما كنت محروما منه باستثناء الفول
طبعا كنت احبه
بس واضح من كلماتك انك كنتي هنا
عند وعي طبواغرفي فظيع بعادات المملكة
فعلا كل حاجة هنا ماليهاش طعم حتي الفروالة

شاي بالنعناع
عارفة ؟
في العيد كنت معزوما عند واحد صاحبي في الطائف
وكان زراع في بيتهم نعناع
تخيلي فعلا انا شربت من عنده
احلي شاي بالنعناع شربته في حياتي

بالمناسبة
لقد أرسلت لك السلام
مع صديقة مشتركة
هل اوصلته لك ؟
ام لا

د/ أسماء علي
بحب ارغي معكي اوي
مش عارف ليه ؟
بوستاتك الاخير
رائع
تحفة
انتي ازاي بتكتبي بالجمال والروعة ديه ؟
يللا علمني
دخليني مدرستك
علمني حاجات افتكرتك بيها
عشان انا مش عندي حد يعلمني خالص

د/ أسماء علي
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

meme

اهلا اهلا
باهل ليبيا
اديك شوفتي واحد
بيحب بهاي الطريقة
خلينا نشوفك بقي
علي طول

اتفقنا ؟
شرفتي ونورتي المدونة ميمي

ساعد نسرين الايمن said...

الصراحة راحة

تصدقي كنت هازعل لو مش لقيت تعليقك
وانتي كمان طيبة وبالف خير

ساعد نسرين الايمن said...

اماني

اهلا باجدع واحدة في الجنوب
والشمال
والشرق

وانتي طيبة يا فندم
وشكر عل كل اللي بتعمليه معايا

ساعد نسرين الايمن said...

ليساندرا الجميلة

كيفك ؟
كل سنة وانتي طيبة يا فندم الاول

حمدا لله علي سلامتك يا أحمد
إيه الغيبة دي كلها ؟؟
لا تتصوري سعادتي عندمكا علمت ان هناك اناس رائعوان مثلك
يشعرون بغيبتي
لكن انتي عارفة ؟
افضل لي ان يتسأءل الناس
لماذا لا يكتب
خير لي من ان يتساءلوا
لماذا يكتب
===============================

ربنا يهوّن عليك الغربه
كل غربة حسيت بيها
عن بلدك
وعن أهلك
وعن نسرين

بحي شعورك والله اوي
وادعو ان يستجيب الله منك
===========================

كل سنة وانت طيب
ورمضان كريم

ويارب دايماً تكون بخير

وانتي بالف الف خير وصحة وسعادة
يا حميلة الجميلات

إبقي تعالي علشان تاخد الفانوس بتاعك
وواحد كمان لنسرين

والله يا بنتي عديت وخدت الفانوس بتاعي
بس المشكلة مش عارف اعلقه فين

كل سنه وانتو بخير
وانتي كمان يا قمر

Lyssandra
ahmed

ساعد نسرين الايمن said...

heart beat

وانت طيب يا فندم
فين بقي السوبر ماركات ديه ؟
يعني هي في انهوا بلد
وانت كمان في انهوا بلد

سعيد بزيارتك لمدونتي
اتمني اشوفك علي طوال

ساعد نسرين الايمن said...

بتحسد نسرين علي ساعد نسرين

هو انتي بتحسد نسرين يعني
وطلع ليك اسمين زيادة
ولا انتي واحدة تانية

عارف انا قرايت البوست ده كم مرة
والله مش هتصدق
اكتر من 200 مرة

قرايته اكتر من 200 مرة
يا بختك
واضح انك ذكية
وفاضية

كنت مرة كنت بقراه وافكر
انت ازاي بقيت كده
هو انت بجد حقيقي ولا خيال؟
والله نسرين بجد
وانا كمان والله بجد
اكيد انا مش شبح
======================
يارب تكون حقيقي
ويارب تكون نسرين برضه حقيقي
بجد نفسي اشوفك ولو مرة
ياعيني يا ختي
متشوفيش وحش
ان شاء الله في يوليو 2009 باذن مصر
هاكون عند سنما روكسي الساعة 12 الظهر يوم الثلاثاء
عشان فيلم
علي الكسار الجديد
ايه رايك نتقابل هناك ؟
وبكده ابقي حققت ليكي حاجة في نفسك
واي خدمة يعني

ساعد نسرين الايمن said...

الباحث عن السحور

شكرا علي النصيجة
يا عم

لكني لن اتسحر الامعها
باذن الله

ساعد نسرين الايمن said...

فزلوكة

الاول لازم ترجعي عن اللي في دماغك
وترجعي لمدونتك بالف سلامة
مش ينفع يعني مساحات الجمال في حياتنا تتناقص بالشكل ده
بجد حرام عليكي
===========================
عادة يعنى
وعندما أدخل هذه المدونة
أشعر أنى فى عالم غريب
عالم فيه معانى مختلفة عن تلك التى نعيشها فى الحياة
فيه صدق
وحب
وغربة أيضا
لكن الأهم أن فيه وفاء

بجد مش تتصروي انا مش مصدق
انني انا كل كده
ربنا يكرم اصلك
يا فندم
::::::::
كل رمضان وحضرتك بخير
وربنا يهون عليك أيام الغربة
وتعود إلى أهلك ووطنك سالم إن شاء الله
شكرا علي دعواتك الدافئة الجميلة
وربنا يسمعك منك آمين

فزلوكة
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

eng

أولا
وانتي طيبة يا ستي
شرفتني وانستايني
وكترتينا ونورتينا بزيارتك الكريمة للمدونة

يارب تكوني فهمتي دوقتي
المدونة بتكلم عن ايه
مش خواطر
ديه مذكرات

لا تحرمنا من زياراتك

ساعد نسرين الايمن said...

همسة

وانتي طيبة يا فندم

طبعا مدونتك جميلة جدا
ممكن حد يقول الكلام ده

اريد ان اكون رقما صعبا فى الحياة وطرازا مستقلا لوحدة تقطر قلبى اسى على واقع الاسلام؛ وعقدت العزم على صناعة الحياة؛ لتعيد من خلالها الصدارة لامة القرءان ظمأنة للمجد التليد؛ حائرة عند مفترق الطرق أريد الا اندفع مع التيار ولا اساير الركب البشرى اينما ذهب وسار
وميبقاش انسان مميز ومختلف
متهاليي صعب جدا

ونسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقةو الله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقةو الله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله
نسرين حقيقة والله

ساعد نسرين الايمن said...

كلمتين وبس

ساد القرف
الله يخرب بيتكم
انتوا بتطلعوا مين بس
اشتغلك ايه يا عم المفرش
انا فاضي اشتغل شغلي؟
واضح انك شاب سيس خالص
وانت متأكد من فين ان شاء الله
يا بني محدش يعرفني اساسا من المدونين معرفة شخصية
الا اتين
انت اكيد مش حد فيهم
ومحدش يعرف في شغلي عن المدونة
غير صحابي
اللي انت اكيد مش واحد منهم
عشان انا مش بصحب اكيد شخصيات شاككة زيك
وياليت مش تبقي تيجي تعيش انت علينا الحالة هنا

آه
الله أكرم

ساعد نسرين الايمن said...

عصفورة من الشرق

لم أِشفي ابدا من جرحي
فالجرح كحقد الاشرار
وذهبت اليك كي اهرب
كي انجو من اي حصار
فكلامك يغسل دمعاتي
أجمل من لون الازهار
وفرحي لن يكمل ابدا
اذا لم يحضره مثلك ابرار
فوجودك يشعل آمالي
يخرج آهات الثوار
سانتظرك
بسمة ثم بسمة
ونهار ثم نهار
فارسلي لي كل بوست جديد
ولا تحيلني لجحيم الانتظار

كل سنة وانتي باطيب صحة واحسن حال
والسنة الجاية يكون معكي
الفارس المنتظر

شكرا لوجودك دائما

عصفورة من الشرق
انتي اكيد
عصفورة من الجنة

ساعد نسرين الايمن said...

ماء تشرين

شكرا اوي علي دعواتك الدافئة
انتي عارفة انا معنديش حد يدعي ليا غيركم
بجد بانبسط اوي لما حد يدعي لي
ربنا يخليكي
وكل سنة وانتي بالف صحة وسلامة
وبعودة الايام

طبعا لسه في رجالة بتحب
انتي مش بتشوفي مهند ولا ايه ؟
ولا حسين الجسمي
ولا سامي العدلي
ولا سعد زينهم
الا مين سعد زينهم ده

شرفتي ونورتي المدونة يا فندم

ساعد نسرين الايمن said...

واحدة من أصحاب الفمر

يا بخت القمر اللي انتي صاحبته ده
وانتي طيبة يا ستي

طيب يللا انطق باسمه
انا كمان اسرتني مدونتك وشخصيتك جدا جدا جدا

شكرا لالهامك
ولوجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

الجوهرة الرقيقة الغالية / زمردة

وانتي طيبة يا ستي
والله نفسي اقضي رمضان في مصر
بس مش بعرف
ان شاء لما يجي رمضان في الصيف بعد 11 سنة ممكن
تقولين
نسرين عاجبتك اوووي فكرتها
اومال لو شفيتها
هي كلها علي بعضها تأسرك بجد
بجد وحشني اوي
ونفسي اشوفها اوي اوي اوي
عارفة ؟
نفسي اشوفها ولو لمرة مرة واحدة
وبعدها ان شاء الله ياخذوا عمري
صدقيني بتكلم جد
عارفة ؟
أقولك علي سر
انا بجد خايف اوي اموت من غير ما اشوفها
بجد بيخنقي الاحساس ده
عشان كده انا محتاج وقفتك جنبي
وكلامك اللطيف

والاجمل انك مازلت تذكر وستظل تدور وتدور في عالمها
دائما هناك نصفين
قلبين
تفاحه
روحين
اتمنى دوما انا يجتمع القسمين

وانا ايضا اتمني ذلك
اتمني ذلك
بشدة
بشدة مطلقة

ساعد نسرين الايمن said...

الجوهرة الرقيقة الغالية / زمردة

وانتي طيبة يا ستي
والله نفسي اقضي رمضان في مصر
بس مش بعرف
ان شاء لما يجي رمضان في الصيف بعد 11 سنة ممكن
تقولين
نسرين عاجبتك اوووي فكرتها
اومال لو شفيتها
هي كلها علي بعضها تأسرك بجد
بجد وحشني اوي
ونفسي اشوفها اوي اوي اوي
عارفة ؟
نفسي اشوفها ولو لمرة مرة واحدة
وبعدها ان شاء الله ياخذوا عمري
صدقيني بتكلم جد
عارفة ؟
أقولك علي سر
انا بجد خايف اوي اموت من غير ما اشوفها
بجد بيخنقي الاحساس ده
عشان كده انا محتاج وقفتك جنبي
وكلامك اللطيف

والاجمل انك مازلت تذكر وستظل تدور وتدور في عالمها
دائما هناك نصفين
قلبين
تفاحه
روحين
اتمنى دوما انا يجتمع القسمين

وانا ايضا اتمني ذلك
اتمني ذلك
بشدة
بشدة مطلقة

ساعد نسرين الايمن said...

ارق هية

وانتي طيبة يا فندم
شرفتي ونورتي المدونة بجد
كلامك رغم ان بيكون مختصر اوي
بس بجد بيريحني اوي

دمتي بالف ود

ساعد نسرين الايمن said...

انين الماضي

الحمد لله انك عرفتي كيف تعلقي
المدونة مدونتك
مش تحرميني من تعليقاتك بقي

شرفتي المدونة يا فندم

ساعد نسرين الايمن said...

هبة الله
انا مبسوط اوي
عشان هاحلي بكلامك في الاخر
زي زمان
لما كنت باسيب البسوسة بتاع خالتي عشان أكلها في الآخر
ويفضل طعمها في بقي
لاطول فترة ممكنة



السلام عليكم
اقولك بس ايه
كالعادة
متفاجئة
ومنبهرة

وانا كالعادة سعيد بيك اوي
اوي اوي
اوي اوي بجد
===============================

انت عارف ان انا قبل ماادخل مدونتك
كنت هبدا اشك ان فيه
حب بجد
واخلاص بجد
نفس الشئ مع الاحساس
كنت فاكر الناس اللي احساسها عالي زيك
انقرضوا من زمان خالص
================================

بس اسمحلى اشكرك انت ونسرين انكوا رجعتولى الثقة في وجود المعانى الجميلة دى
اشكرها هي فقط
ودعني اشكرك انا
=================================
ويا رب تتجمعوا علي الخير
علشان تكمل فرحتى بيكم
ده مش كلام انشا والله
ده شعورى بجد وحق وحقيقي
والله بجد حاسس شعورك اوي
حاسس بملموسات الاشياء من حولك
انت نقية اوي من جواه هبة
بجد انتي اش نقاءا من الالماس

هبة الله انتي اكيد افضل
هبة من ربنا ليا
الله ما ادام المعروف بينا
اللهم آمين
بالمناسبة ياليت تخمني مين التانية صاحبة الهدية ؟