Tuesday, September 23, 2008

اكتئاب




منذ الطفولة
لم اكن كالآخرين
لم اري ماراه الاخرون
ولم استطع ان اتي بالاحلام من الربيع
الذي عرفه الاخرون
لم اجد فيه احزاني
ولا افراحي
وكل ما عشقته في حياتي
عشقته وحدي
ادجار الان بو
==============================
اليوم أكمل عامي الثلاثون
لكن لم آراك منذ سبع سنوات وتسع شهور وستة عشر يوم
فلو مت اليوم يجب ان يكتبوا علي قبري
مات في الثانية والعشرين ودفن في الثلاثين
==============================
لا عمري كان لي هدف
بس جبت اهداف كتير
حددت ايه في حياتي دقني فقط لاغير
عشت ايام مش في بالي
زي الجحش في السباق
عشت عيشة صعبة ناشفة
عيشة خلت خلقي ضاق
أغنية فيلم دبور
==========================
عجوز جميل
طفل قبيح
من كلمات واحدة من أصحاب القمر

=========================

بالمناسبة

انا لم اعش طفولتي
ولم اعش مراهقتي مطلقا
ولم اعش رجولتي البيولوجية
لانك لست موجودة
المرحلة الوحيدة اللي بعيشها بامتياز
هي شيخوختي
===========================
من النهاردة مفيش حكومة
انا الحكومة
===========================
حسابي في المصرف
دليل علي ان الله غير راض عني
===========================
استطيع في هذا العام استخدام
نفس قائمة احلام السنة
الماضية

فهي ما زالت جديدة

لم احقق منها شئيا

فلم تكن تحتوي الا علي حلم واحد

ان اصل اليك

ولم أصل اليك بعد

نسرين

أنا لا أفكر.. أن أقاوم ، أو أثور على هواك.. فأنا وكل قصائدي.. من بعض ما صنعت يداك.. إن الغرابة كلها.. أني محاطٌ بالنساء.. ولا أرى أحداً سواك..
نزار

=============================

فروالة

كالعادة لن يكون في هذا العيد بدونك

اي فروالة

=======================

انك حد كتير طيب ومخلص واكيد ربى هيعوضك عن كل اللى راح منك بالخير بس لازم انت تكون

من رسالة أعتذار ارسلها

شخص ما بعد عيد ميلادي بيومين

=============================


قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ
سورة الكهف
لا توجد منطقة

ما بين الجنة والنار

وانا

لا احسبني في الجنة

============================

ما يمنعني من الانتحار اليوم

اني اخاف ان اقطع شراييني

فينزف دمي فيكتب اسمك

فتصبحي متهمة يا اكثر المخلوقات براءة

===============================

وانا فتحت حبب عيناي

شوفت الدنيا واسعة عليا

وجريت من الحارة علي الشارع

والخ الخ

اطلع من حفرة لدحودرة

ومن فخ لفخ

والدنيا تشيلني وتهبدني

طاخ طوخ طيخ طاخ

مبسوطة يا ماما نسرين ؟

=============================

بالمناسبة

انا بكره اسرائيل وبقولها لو اتسأل

وان شاء اموت قتيل

او اخش المعتقل

ايييييييييييييييييييييييييييييييييه

=============================

ساظل اطارد وجهك

في الامطار وفي اضواء السيارات

===========================

وصاية

اوصيت الريح ان تمشط خصلات شعرك الفاحم فاعتذرت .. بأن وقتها قصير وشعرك طويل
نزار

حلم



لا استطيع الحلم الا بان القاك



اصرار



غ



اما ان اجد لك سبيلا



واما ان اصنع لك سبيلا



في العام القادم ساكون معك



وانتي .......؟



82 comments:

Anonymous said...

كل سنه وانت طيب
انا مكنتش بعتذر علشان عيد ميلادك
وعموما عقبال مائه عام
فى حب نسرينتك

عصفورة من الشرق said...

كل سنه وانت عاشق كل سنه وانت وفى كل سنة وانت طيب والسنة الجاية تكون كملت 23 يعنى تكون قابلت نسرين وقضيت معاها السنه الجايه وكل سنه من عمرك بعد كده

t3ban said...

كل سنة و انت طيب
و اقرب الي الله
ستظل كلماتك كما هي
تشع جمالا
تحياتي

Anonymous said...

كل سنة وانت طيب
انت اتاخرت اوي
بس حد يسمي بوست عيد ميلاده اكتئاب
انت هتفضل تثير دهشتي كده ع طوال
كل ينة وانت طيب مرتين
ويارب يكون العيد اللي جاي بالفروالة

Anonymous said...

حسابي في المصرف

دليل علي ان الله غير راض عني

طب هو انت حسابك ف المصرف كم ؟
ممكن اعرف
متخفش انا مش بحسد

Anonymous said...

حسابي في المصرف

دليل علي ان الله غير راض عني

طب هو انت حسابك ف المصرف كم ؟
ممكن اعرف
متخفش انا مش بحسد

Lyssandra said...

كل سنة وانت طيب يا أحمد

أنا بجد بجد بجد تعبت من الكلام اللي قرأته ده

هوّن علي نفسك يا أخي
حرام عليك نفسك كده

شوية أمل مش هايضرو
وانت عايش بإيه غير الأمل ؟؟

أنا هاجي مرة تانيه وأتمني تكون حالك أفضل من كده

تحياتي

lyssandra

أميرة جمال مصرية الديانة والجنسية said...

ساعد نسرين الأيمن

وكما اعتدت ان ادعوك بساعد الجميله نسرين صانعه الحياه....
"طفل قبيح وعجوز جميل "
شكرا لانك جعلت كلماتي تصنع فرقا.لم اكن اعرف.....
طفلنا قبيح لانه يحيا في بلاد لم تري النور بعد في عيون الصغار.........
ادرك الطفل كونه لامعا جميلا بعد أن شاخ
ومن اخترع تلك الكلمه "الشيخوخه "!!
نفس البلاد والتي لم تصدق وجود كائن جميل ............فيما سبق
لا نؤمن بزيفها ولن نؤمن.
ان شاخ الطفل وادرك جماله روحه لازالت في الطفوله .......اصنع مستقبل مختلف مستعين بروح طفل عجوز جميل
وابتسامه نسرينيه تغار منها النجوم
واصنع سبيلا ....كما قلت ..لها
لم تعرفها في الماضي الا لتجد نفسك في الحاضر.
سيدي حانت الساعه لتحيا فيها واليها
ومنها الي العالم الكبير
دمت لي ملهم وصديق
بوست اكثر من رائع

أميره جمال

Anonymous said...

السلام عليكم
كل سنة وانت طيب

وباذن الله تحقق كل اللي بتحلم بيه

مكتئب
عارف
انا لسة كنت بتفرج علي عمرو خالد
شفته؟؟
كان بيقول
ساعات ربنا يختبرنا
ويحطنا في مواقف صعبة
ونحس ان الدنيا ضيقة
علشان نعرف
ان احنا ملناش غيره
بجد ملناش غيره
الله

اصحى بالليل
ناجيه
ادعيه
هو الوحيد اللي عارفك صح
وهو ارحم بيك حتى من اقرب الناس ليك

ممكن اطلب منك طلب
عارفة
طلباتى كترت
بس متضايقش منى
ممكن كدة تبص حواليك
وتشوف قد ايه ليك اصحاب علي النت
وفي الحفيقة
وبيتمنوا انك تخرج من اكتئابك
متكسفهمش
ماشى

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

Anonymous said...

السلام عليكم
ممممممممممم
لسة معيدتش علينا
ماشى
علي العموم انا قولت اعدى
واعيد عليك
انت ونسرين
كل سنة وانتم طيبيين

من انا؟؟ said...

لا اله الا الله الحليم الكريم لا اله الا الله رب السموات السبع ورب العرش العظيم

انا لا احسبنى فى الجنه
انا عند ظن عبدى بى ان ظن خيرا فله ..



ياللي عرفت الحب يوم و انطــــــــــــوي

حسك تقال مشتاق لنبع الهـــــــــــــــوي

حسك تقول مشتاق لنبع الغــــــــــــــــرام

ده الحب .. مين داق منه قطره...ارتوي

عجبي !!!



ايه يا ساعد نسرين الايمن انت اساسا اخر واحد ممكن تقول انك مكتئب هوه فى حد بيحب و يكون حواليه كل الناس دى اللى بتحب تعرف اخباره واخبار نسرين ويكتئب
وبعدهوه الواحد لو عايز يعرف ربنا راضى عنه ولا لا يبص على حسابو فى البنك جديده دى

عموما روا كده مفيش فى الدنيا حاجه مستاهله

وكل سنه وانت بالف صحه وسلامه
ومتنساش عديتى

Anonymous said...

ماذلت تبدع وتتراقص بكلماتك فى اشد مراحل حياتك بؤسا.
حقا اعلم انك تحبها بجنون رغم اختلافى معك.

Anonymous said...

كل سنة وانت طيب يا باشا
روق كده
وكله ان شاء الله هيبقي كويس
ومتنسيش اننا جنودنا يا باشا
لو عايز اي خدمة من هنا احنا بعون الله نخدمك
ولو عايز اي خدمة ف السعودية
ابعت ليا بس
وملكش دعوة

Anonymous said...

كل سنة وانت طيب
وعقبال ما تكمل ال23 سنة زي ما قالت عصفورة من اشرق
ومش تنسي ان ليك اصحاب كتير
زي ما قلت هبة الله
والسنة الجاية تكون مع نسرين
ويكون عندكم احمداو نسرين صغيرة كمان
انت بجد حرام يكون متعذب
خلي بالك من نفسك
واتبسط ف العيد

رحــــيـل said...

مش عارفه اقولك ايه

بس حاول مجرد محاوله انه يكون عيد سعيد

ربنا يسعدك ويهنيك
ولو مكتوبلك تقابلها تقابلها عشان ترتاح

تحياتى لك

HeBa said...

كل سنة وأنت طيب

عيد سعيد عليك

زى الهوا said...

فين بوست العيد إن شاء الله , وايه الاكتئاب دا

عموما هابى عيد , وكل سنة وحضرتك طيب

Anonymous said...

كل سنه وانت طيب وعقبال الميت مليون سنه
ربنا يكرمك السنه دى بكل الى انت تتمناه وانشاء الله تكون سنه سعيده عليك وعلى كل الى حولبك وتلقى نسرين الى فى خيالك مع انك برضو ماكلمتنيش على الايمال
وده الايمال الجديد بتاعى بجد نفسى اساعدك
pary2008m

Anonymous said...

كل سنة وأنت ونسرين طيبين
كل سنة جاية وأنت مع نسرين
يارب

سابرينا said...

أه
من هنا لحد بكره!
______________________
يابني العقل بيقول ايه انك انت اللي تقدر توصلها .....لكن هي مش هتقدر تدور عليك لانها أكيد فاكرك لسه مساااااافر!
يبقي تشوف واحدة صاحبتها تكلمها وتعرف أخبارها منهاوتوصلها اللي انت عايزاة
بدل العذاب ده!

مجداوية said...

السلام عليكم

كل عام وأنت بألف خير أخى الكريم العجوز
تلاتين سنة بحالهم ياااااااااااااه ده انت عجزت أوى على فكرة أزمة منتصف العمر بتيجى مع سن الأربعين والغريب ان المفروض السن ده هو أفضل وأقوى سنوات الرجل بوصف القرآن
يعنى المفروض كل الرجل ما يكبر يزداد حكمة وقوة وفطنة الا أن يرد الى أرذل العمر والعياذ بالله
عجبنى جدا المقطع ده

اليوم أكمل عامي الثلاثون
لكن لم آراك منذ سبع سنوات وتسع شهور وستة عشر يوم
فلو مت اليوم يجب ان يكتبوا علي قبري
مات في الثانية والعشرين ودفن في الثلاثين
==============================

هذه قطعة نثرية أدبية عالية المستوى بغض النظر عن الموضوع

لأنى أري أن تتخيل معى ماذا لو تزوج قيس ليلى ؟ وروميو تزوج جولييت
أكاد أقسم وأجزم أنهم كانوا سيلومون أنفسهم لكل هذا العذاب ليه ؟؟

لأن الشوق هو الذى يؤجج هذا الشعور بالافتقاد والاحتياج ولكن لو فكرت فى الأمر جيدا تجد أن كل هذا سببه أنك أوقفت حياتك على هذا الشعور ,,عجيب أمر الانسان فهو قادر على احياء نفسه أو موتها فالأمر بيدك ان أردت والله المستعان
الغريب جدا فى الأمر أنك لا تستطيع أن تعرف أين ذهبت ؟؟مع كل هذا العالم المفتوح فكيف لا تعرف أنت لم تبحث جيدا أعتقد آن الآوان أن تبحث بكل الوسائل أو تتوقف نهائيا عن الانتظار لأنك ستسأل عن هذا العمر فيم أمضيته فلا تقل لله سبحانه وتعالى كنت أبحث عن نسرين ,والله سبحانه وتعالى يقترب من الذى يقترب منه وأنت قلت أنك بعيد فكيف تبعد وتطلب أن يساعدك أو تتطلب أن تتغير !!أخى الكريم أنا أصدقك القول

أنا لى تجربة شخصية خلاصتها أننى أيقنت أن الانسان هو الذى يظلم نفسه وأنه الوحيد القادر أن يغير حاله اذا أراد فاذا كانت نيتك صادقة وأدركت ما فاتك وأدركت أن العمر ينساب من من أيدينا كالرمال فلن تتغير الا اذا أردت تقرب لله شبراوأنت تطلب العون يتقرب اليك ذراعا فالخطوة الأولى لديك
ربنا يصلح لك كل الأحوال

بالمناسبة مديرك اسرائيلى ازاى ؟ فى أى دولة ؟

Anonymous said...

احمد باشا

تحياتى على البوست الجميل ده

وشدتنى قوى مات فى الثانيه والعشرين ودفت فى الثلاثين

ايه الكلام الكبير قوى ده

انا لسه عند رأيى ان الاشياء والمشاعر دى مش بايدنا وان الحب بيجى يسيطر علينا غصب عننا

وانا متوقع لك حب جديد قريب

مش ملاحظ ان فيه جزء من البوست ما حدش اخد باله منه ؟

عموما اتمنى اسمع منك قريب
علشان نكمل الموضوع بتاعنا

تحياتى

مصرى متغرب

Rania Lelah said...

على الرغم من عنوان البوست الا ان كلماته رقيقه جدا و غايه فى الروعه

تحياتى
و كل عام و انت بكل خير

Desert cat said...

كل سنة وانت طيب ولو انها متاخره شوية

المستنصر بالله said...

كل سنه وحضرتك طيب
30 سنه صغير لسه فى الزمن دة
عارف من اعظم الذنوب القنوط من رحمه الله وان يظن الانسان ان الله لايغفر له
كن حسن الظن بالله
ورزقنا واياك الجنه

تحياتى لحضرتك

المستنصر بالله said...
This comment has been removed by the author.
ساعد نسرين الايمن said...

نسرين
احبائي
نادرا ما يتحدث احد عن لحظات السعادة التي يعشيها
يفرح ويمرح الناس
ثم يصيبهم شوية حزن
فليتهمون شطائر الكشري
ويضربون كوباية شاي
ثم يفكرون ان يجلسوا ليتحدثوا عن احزانهم
دايما دموع
احزن يا قلبي
ضياع .. ضياع
وانتوا عارفين انني مش من الناس ديه خالص
لذلك قررت ان احدثكم اليوم عن لحظات سعادة عيشتها
سعادة حيقية وبصدق
لم ينغصها عليا
سوي انك غير موجودة لتشاركني اياها
نسرين

اجازة عيد الفطر
نصحتي قبلها انسانة وصديقة عزيزة ان استمع بالعيد كله
قلت لنفسي
ولما لا ؟
فلاجرب
المهم
العيد عندنا جاءه فجاءة
قبل مصر
كنت حجزت للمدينة طيران
صليت العيد
ومضطر اقول هنا ان العيد هنا صلاة العيد
مفيش مطاهر عيد زي مصر
مفيش كحك وغربية من بتاعة خالتي
مفيش عيال بترفقع بمب
ولا بنات لابسة اللي ع الحبل
ونازلة تتعاكس
ولا بنقدر هنا نتحرش بحد
عشان تقريبا السعودية هنا كلها رجالة
بس مقسومسن نصين
نص بيلبس جلابيات بيضاء
ونص بيلبس عبايات سوداء
المهم صليت العيد
ورجعت فطرت
المهم الصبح ده كلت اكل
لدرجة خليتني اندهش
اومال كنت بصوم ازاي في رمضان
سبحان الله
المهم روحت الساعة واحدة احلي حتة في جدة
المطار
يااااااااااااااااااه
مش تتصوروا بحب مطار جدة ازاي
هو نافذتي علي العالم
بس المرة ديه مش كانت رحلة خارجية
كانت رحلة داخلية
وسافرت المدينة
ياااااااااااااااااااااااه
المدينة ديه جميلة اوي اوي
من اكتر الاماكن اللي بحس فيها براحة نفسية شديدة جد ا جدا
فعلا ارض مباركة
وانا في الجو
كنت قد قررت قبلها ان اترك كل مشاكلي علي الارض
وانا في الجو
كنت بشوف صورتك يا نسرين في السحاب
مفيش ساعة الا ربع وكنا نزلنا المدينة
وعلي طوال علي الحرم النبوي
صليت العصر
والمغرب والعشاء
واتمسيت في المدينة
اد ايه المدينة ديه جميلة وناس طيبين اوي
طبعا كنت حاسس بسلام نفسي شديد
لم اشعر باي حاجة لوجود الاخرين
باستثاءك طبعا يا نسرين
اغلقت جوالاتي
قمت بجولة في المدينة
ورجعت علي الفندق
لاتعشي وانام
في الصباح ذهبت زيارة للرسول
ياااااااااااااااااااااااااااه
انا فعلا بحب الرسول اوي
بجد بحبه اوي
مش تتخبوا سعادتي/ خوفي/ كسوفي/وانا بمر من ادام قربه صلي الله عليه وسلم
كمان زروت قبر سيدنا ابوبكر وسيدنا عمر
كم أحب سيدنا عمر ابن الخطاب
المهم قضيت يومين كالحلم
وانا مش عايزهم يخلصوا خالص
اشتريت شوية هدايا من المدينة
طبعا منهم هدية لنسرين
وهديتني لاثنان من قراء المدونة
اتمني ان التقي بيهم لاعطيهم اياها
رغم حقا انني لا اعرفهم
لكن لا اعلم
لماذا تذكرتهم هناك
محدش يسالني مين الاثين دول
بس اللي يقدر يخمنهم يقول
المهم رجعت
لاتلقي دعوة من اعز اصحاب هنا
وانا للعلم
كثير المعارف
لحد مفزع
قليل الاصدقاء
لحد مفزع
المهم
رجعت من المدينة ليستقبلني صديق لي بسيارته
ونسافر اكثر من 220كم بسيارته الي الطائف
حيث قضيت 36 ساعة كالحلم
مع احمد صلاح
كنت صايم
أكلنا
أكلنا جمبري
من زمان وانا مش كلته
وشربناوضحكنا ولعبنا وقعدنا ع النت
وعملي لي سونا عنده في الجهاز
شوفت تيمور وشفيقة وعجبني اوي
وفيلم اجنبي اسمه 300 انما تحفة
ايضا مسرحية دوري مي فاصوليا
لكنها لم تعجبني
المهم انني اقتربت من عالمي صديقي هذا الي حد مروع
بالطبع هو يستريح لي
حدثني عن مشكلته
يااااااااااااااااااااه
تصدقوا فعلا يمكن ديه اول مرة احس انه فيه حد بيتألم اكثر مني
ربنا يحل ليه مشكلته يارب
عاجبه البلوج بتاعي جدا
كنت سعيد لذلك
المهم من اول العيد وانا حاسس بحاجة غريبة جدا
ربنا يديمها عليا يا رب
فجأءة لقيت
عدد كبير من الناس الكويسين اوي
بيظهروا في حياتي فجاءة
ومرة واحدة
جدعان طيبين بحق
غ
ا ش
و م ا ا
م م ا ا
طبعا الحروف ديه للتمويه
بس اكيد هم عارفين نفسهم جدا
المهم فعلا
لاول مرة من فترة طويلة
احس انني متلخبط من السعادة
وحسيت ان السعادة ديه شعور جديد عليا
مين قال انه هيسمع عني خير قريب
لعلها هبة الله
المهم
بعدها رحعت للشغل
وانا مش عايز اروح عشان مش اطير الحجرين
ورجعت للمدير الاسرائيلي تاني
وأول يوم حصلت مشكلة
بس طبعا
مش هاحكيها هنا
عشان قلنا نتكلم عن السعادة اليوم
علي العموم
كل سنة وانتوا طيبين
وان شاء الله السنة الجاية
كل واحد فيكم وفيكن يكونو محقق اللي هو عاوزه

ساعد نسرين الايمن said...

الاول

اسمحوا لي ان ابدأ بالرد علي العزيزة هبة الله
فهي صاحبة فضل عليا لاقصي حد

هبة الله

علي جراي من مرسيلك
علي جري
بس اما تيجي وان احكي ليك
علي جري
وامسح ...
لا استني صحيح
هو انتي مش ممكن تيجي هنا ابدا ؟
المهم تقولين
السلام عليكم
كل سنة وانت طيب

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وانتي طيبة يا غالية
وانتي طيبة يا راقية
وانتي طيبة يا حانية

وباذن الله تحقق كل اللي بتحلم بيه
تفتكري ممكن ؟
معقول ممكن القي اللي بدور عليه ؟
ياليت تدعي لي
انا بقيت مؤقن ان دعوتك مستجابة جدا
واضحة انك وصلة جدا
مش وصلة دش اكيد
ههههههههههههه


مكتئب
عارف
انا لسة كنت بتفرج علي عمرو خالد
شفته؟؟
كان بيقول
ساعات ربنا يختبرنا
ويحطنا في مواقف صعبة
ونحس ان الدنيا ضيقة
علشان نعرف
ان احنا ملناش غيره
بجد ملناش غيره
الله

لا لم اري هذه الحلقة من عمرو خالد
مع اني بحبه اوي
جدا
خالص
انا عارف اني ماليش غير ربنا
عارفة ؟
لما سافرت وجيت هنا
لقيت كل حاجة مختلفة
الا حاجة واحدة
ان ربنا موجودة هنا وهناك
وقعتا في مشاكل مفيش غير حد واحد بس اللي وقف جنبي
ربنا
انا عارف كده صدقيني هبة
انا تربيتي والحمد لله اسلامية جدا
لكني الظروف شوهتني لاقصي حد
بس عاجبين اوي انك كنتي حريصة علي نقل كلمات عمرة خالد لي
فانت لا تعلمين كم اثرت فيا
===============================
اصحى بالليل
ناجيه
ادعيه
هو الوحيد اللي عارفك صح
وهو ارحم بيك حتى من اقرب الناس ليك

طبعا هو ارحم بيا من أقرب الناس اليا
اذا كان يوجد حقا شئيا كهذا
=============================
ممكن اطلب منك طلب
لا طبعا مش ممكن تطلبي
انتي تؤمري يا فندم

عارفة
طلباتى كترت
بس متضايقش منى
ممكن كدة تبص حواليك
وتشوف قد ايه ليك اصحاب علي النت
وفي الحفيقة
وبيتمنوا انك تخرج من اكتئابك
متكسفهمش
ماشى
طبعا ماشي
بس لاحظي انني صحابي دول اتاخروا انهم يقولوا كل سنة وانت طيب
خمسة ايام
يعني لو مت
هم هيعيطوا بعد خمسة ايام
ما علينا
انا مسامح
بس متأثر
ماشي صحابي دول
مش عندهم وقت يسالوا ليا علي حاجة
عشان عندهم تدريب في الشغل
ما علينا
انا مسامح
بس متأثر
جدا
المهم خالص يا ستي
انا قدام 12 ساعة كمان
من غير اكتئاب
اي خدمة
يا فندم

هبة الله
عارفة أول ما اشوف اسمك في بداية التعليق
بحس انني طالع رحلة جميلة في ثانوي وبدون مشرفين كمان
بحس بسعادة طفل ليلة عيد يمتلك بدلة ظابط
بحس بسعادة بجعة وسط بركة من السمك
بتنقلني لعالم مختلف من المتعة والرفاهية

شكرا لوجودك في الحياة يا هبة الله

هبة الله
انتي اكيد اكيد اجمل
هبة من الله

ساعد نسرين الايمن said...

مجهول

وانتي طيبة يا فندم
يارب تكون شوفت اسمك
انا بعتبر ده اعتذار وهاقولك ليه
علي العموم
انا بجد مبسوط اوي انني اقتربت من عالمك
ايها المجهول
الجدع

ساعد نسرين الايمن said...

عصفورة من الشرق

ازيك يا فندم
انت فين من زمان
كده تنزلي بوست من غير ما تقولي ؟
طب ابعتي ع الميا يا بنتي
اومال انا حاطط الميل يعني شوال بطاطس
بس سيبك انتي
عاجبني اوي انك حسبتي عمري
من بعد 22 سنة
انا بجد بيشدني جدا
البنات اللي بيفهموها وهي بتمون
يعني قبل ما تطير
فعلا انا زمني توقف منذ ان رحلت هي
او رحلت انا
نفسي بجد زي ما انتي قولتي
اني ارجع استأنفي حياتي تاني
احساسك عالي اوي علي فكرة عصفورة

عصفورة من الشرق
انتي أكيد عصفورة من الجنة

ساعد نسرين الايمن said...

t3ban

وانتي طيب يا سيدي
علي فكرة لما روحت الطايف
كنت حااس انه هيجي حد يسالني
انتي تعرف المدون الجدع ده اليل اسمه انور
وطبعا كنت هاجاوب
انه كان منور الطايف ست سنين
يللا بقي خلص وتعالي
ده الطايف ديه طلعت جميلة بشكل
ام عن كلماتي التي تشع
فخد بالك انها مش هتفضل تشع كده ببلاش
لازم تدفع فاتورة الكهرباء ليا ولولا لما واحدة
والا هاقطع عنك الاشعاع
اه ده بفلوس وبيكلف

شرفت ونورت يا باشا

ساعد نسرين الايمن said...

سيمون

عودا احمد
وانتي طيبة يا ستي
ايوة وكنت هاسميه
اكتئاب وشيزوفرانيا
بس مش رضيت
عشان في ناس مش بتعرف تقرا بيدخلوا عندي هنا
انتي عارفة صاحبك الرائعين

العيد الجاية نفسي يكون بالفروالة والله
عمتا انني نفسي في الفروالة اساسا
عشان هي زيها زي كل الحاجات الحلوة بقي ليا كتير اوي
مش شوفتها

خطوة عزيزة
سيمون هانم

ساعد نسرين الايمن said...

علا

ايه الاسئلة المادية ديه
وكمان من غير كل سنة وانت طيب

علي العموم يا ستي
انا عايز 800 جنيه
عشان يبقي عندي23 جنيه
فهمتي
ليه قلت مش راضي عني

ساعد نسرين الايمن said...

علا
مرة تانية عشان انا
عارفك شاككة اوي

ايه الاسئلة المادية ديه
وكمان من غير كل سنة وانت طيب

علي العموم يا ستي
انا عايز 800 جنيه
عشان يبقي عندي23 جنيه
فهمتي
ليه قلت مش راضي عني

ساعد نسرين الايمن said...

ليساندرا الجميلة
أقصد ليساندرا جميلة الجميلات

انتي بقي حكايتك حكاية
اولا انا حاسس اني مكسوف منك اوي
ومديون ليكي اوي
فعلا انا حيت انك من اكتر الناس اللي كانوا جنبي
ومش انقطعوا ولا زعلوا لما اتأخرت في الرد
فحقا شكرا لك يا ليساندرا
بجد شكرا لك
النهاردة كنت في مدونتك
واتعرفت من خلالها علي مدونة الطريق الي الكوشة وعاجبتني اوي
انتي كالنحلة بتجمع العسل كله وتحطيه عندك

انا مستني زيارتك التانية
وعندي مهلة 12 ساعة خالية من الاكئاب باذن الله
لو عايز اي خدمة
ومش تتعب يا قمر تاني
انا بكتب عشان استريح واريح
مش عشان اتعب الناس الرقاق امثالك
هي الرقاق بتكتب كده ؟

ليساندرا
شكرا لوجودك في الدنيا بجد

ساعد نسرين الايمن said...

واحدة من اصحاب القمر

وقد اعتدت ان انادي عليكي بماما
مش عشان انتي اكبر مني
ولكن عشان قلبك اكبر من الدنيا كلها اميرة
عارفة ؟
انا كمان كسلمي نفسي في الفاصوليا كسلمي تماما
لكنك مشغولة عني بالكحل والمرايا والبائع وجنازة شاهين وكل التفاصيل التي اجدها اقل من ان تشتت انتباهك عني
=================================

تقولين
شكرا لانك جعلت كلماتي تصنع فرقا.لم اكن اعرف.....

انا اللي المفروض ان أشكرك لان كلماتك تصنع فارقا حقا
وياليت تعلمين كم تفرق معايا
كلمات ككلماتك انتي
================================
طفلنا قبيح لانه يحيا في بلاد لم تري النور بعد في عيون الصغار.........

لكني رأيت النور في عينكي يا طفلتي العزيزة
يمكن عشان انا بره البلد ؟
================================
وابتسامه نسرينيه تغار منها النجوم
واصنع سبيلا ....كما قلت ..لها
عجبتين تشبياتك اوي اميرة
ابتسامة نسرينة
نفس بجد اغير اللغة
واجعل كل الاشياء تنتساب اليها
نفسي أخلق لغة جدة لها
او مفردات خاصة بيها
فيقال أمراة نسرينة : اي أمراة بارعة الجمال
أو يقال: كانت كجميلة كنسرين
وافردويت
نفس يكون طعم الشاي نسريني
ولون السماء نسريني
وضحكة الاطفال نسرينية
وصوت فيروز نسريني
نفسي تبقي مصر كلها نسرينيةوحرة ومستقلة
عارفة ؟ لو أصبح ووزير السلام لإأجعل رتبة اللواء مش سيفين ونسر
لا بل نسرين ووردة
يارب اقدر علي كده

اهو انتي اللي دمتي مبدعة
ومختلفة أميرة
نورتي المدونة وحياتي الدنيا بملاحظاتك الذكية أميرة

ساعد نسرين الايمن said...

هبة الله

بجد بجد كل ما أشوف اسمك بفرح اوي
بفرح اوي بجد
عشان بحس اني مدين ليك
مدين ليك بكتير
طب أقولك علي سر ؟
لولاك هبة
كان البوست اللي بعد اكتئاب
هيكون انهيار
او انتحار
لكن بجد مش قادر اقولك ايه حصل بعد تعليقك
ف حقيقي كل كلمة بحسها
يااللي كلامك احلي حاجة قابلتها
هبة الله
تسعدني زياراتك جدا
وتخرجني من كل حالات الحزن والاكتئاب
لافاق الامل والسعادة
فلا تبخلي بوجودك يا فندم
انت اتعودت انك فيك من البحر كرمه
وانك واخدة من الاسكندراينة جدعانتهم الجامدة
وشكر للعيدة يتاعتك
والله فرقت معايا جدا جدا
يللا فكري مين التانية؟

هبة الله
انتي اكيد اروع
هبة من الله ليا

ساعد نسرين الايمن said...

مدونة من أجل الحب

ربنا يخليك يا فندم
فعلا انا مش ليا انني اكئتب خالص
وانا اعرف حد جميل اوي من جواه زيك
===============================
وبعدهوه الواحد لو عايز يعرف ربنا راضى عنه ولا لا يبص على حسابو فى البنك جديده دى
لا طبعا مش يشوف خساب البنك
لان ده مش دليل علي حاجة
بشوف حسابه في المصرف
هو ده اللي بيعمل الفرق
فهمتي ؟
===============================
يللا بقي من غير لف ودران انتي هترجعي تكتبي امتي
بجد بيصعب عليا اوي لما اضغط علي لينك مدونتك ومش القيك
وزي ما قوللتك قبل كده
انا مش هاشيل اللينك ده ابدا
الا لما اضيف لينك مدونتك الجديدة
ولو عايزة يا ستي اجيب ليك توقيع 121778542172132 مدونة ومدونة
عشان تحني وترجعي اجيب يا ستي
بجد تخيلي لو في حد بيدرو عليكي
وخاير خيرتي علي نسرين
لو فكرتي في كده
أكيييييييييييييييد
هترجعي مدونتك تاني

وانتي طيبة يا قمر
وعديتك جاهزة
وفي الحفظ والصون
بس انتي قشري بس

شرفتي ونورتي بلوجك يا فندم

ساعد نسرين الايمن said...

ع الماشي

وانت مازالت تشحني بكلماتك الرقيقة
دمت صديقا صدوقا يا أخي
انني أحبك في الله

Anonymous said...

بصراحة مش مقتنعة بوجهة نظرك
بس عجبني اوي اخلاصك لنسرين هل في ممكن يكون في انسان وفي للدرجة دي... بابخت نسرين بيك بس مكعرفتناش اخرة الحب دة ايه مادمت مقبلتهاش من سنين فكر وبص في ناس كتير حوليك يتمنوا تراب رجليك

Anonymous said...

السلام عليكم
ازيك يا ابيه ايه اخبارك
طمنى عليك
نفسى اعد معاك ونتكلم كتيير
فى حاجات كتيير نتكلم فيها
يارب تكون بخير
وياريت تنزل حاجه جديده نطمن بيها عليك ونعرف انك كويس

r said...

المهم بعد قرايه التعليقات
واضح انه كان عيد ميلاد كويس الحمد لله عليك
وعجبنى اوى تعليق هبه الله وردك عليه
اد ايه جميل ان حد يلاقى حد ينصحه لله
-------------------
المدونه كلها جميله الصراحه قلبتها كدا من الاول للاخر بس لسه ما خلصت قرايتها كلها
جميل ان الواحد يلاقى فى كلمات الاخرين من شعر او اقوال مأثوره او حتى مقطع سكريبت من فيلم الكلمات اللى فى داخله ونفسه يقولها
مقولات البوست دا عجبتنى جدا وغالبا هنقلها لانى بجمع اى مقولات بتعجبنى
فى الاخر اتمنى ان ربنا يهون عليك غربتك لانها وضحت اوى فى تقريبا مجمل موضوعات المدونه

يبقى سؤال بس فى ذهنى
من هى نسرين؟

Anonymous said...

السلام عليكم
عامل ايه دلوقتى يا تري؟
اتمنى ان تكون ال12 ساعة بتوع التفاؤل والسعادة لسة مخلصوش
وانك تفضل علي طول كدة
طبعا ومعاك نسرين علشان تشاركك السعادة
او تكون سبب السعادة
او تكون هي السعادة

بجد علي قد ما انا سعيدة بردك
وبشكرك علي كل كلمه فيه
ويا رب اكون استاهلها

علي قد ما انا متضايقة من نفسي
علشان ضايقتك
واتاخرت علييك
طيب قوللي اعمل ايه علشان تسامحنى

هدية
بجد
كالعادة
بتفاجئنى بافكارك الرائعة
ممكن اعمل غبية
واسال
لمين ياتري؟
ممممممم

واحب اقولك ان صاحبة الهدية
بتشكرك قوي
ومش عارفة ترد جمايلك ازاي
اه
علي فكرة اسمحلي اشكرك
انت ساعدتنى يمكن من غير ما تعرف اليومين اللى فاتوا
اني اعدي موقف كان بجد ممكن ياثر فيا جاااامد
شكرا

وادعيلى ازور مكة والمدينة
بجد نفسى ولو حتى اعمل عمرة
دعواتك

بجد
بجد
بجد


اعتز جدا بمعرفتى بانسان مثلك
شكرا
ربنا يوفقك للخير دائما
ويسعدك

حبيبه said...

يارب يتلاقي نسرين علشان ترجع تبقي سعيد وعلشان مش تتعذب اكتر من كدة ربنا يوفقك بجد بادعيلك من كل قلبي لان بجد قليل انك تلاقي حد بيحب اوي كدة
تحياتي لك

أسماء علي said...

كل عام وانت بألف خير

و كل عام و السعادة تفتح لك ألف باب

أعياد الميلاد تبدأ دوما بالذكريات و تنتهي بالسعادة من التفاف الأصدقاء ..

دامت كل أيامك رائعة ..

Muslima said...

اولا كل سنة وحضرتك طيب

حقيقى انا محرجة من سؤالى
انا اول مرة ادخل المدونة هذه
بس انا عندى فضول جامد جدااااا
عوزة افهم
مين نسرين؟
نسرين يعنى رمز لفتاه مثالية؟
حقيقى انا متلغبطة جدااااا
وقرات كثير من البلوج هذا وبجد
مش عرفة بالضبط؟
مين نسرين؟
ايه المقصود من البلوج هذا؟

اسفة , بس بجد انا خلاص هتجنن

mr said...

انت جميل اوي علي فكرة

mr said...

بجد اول مرة ادخل مدونتك
بس انت رائع فعلا

mr said...

باستثناء الرجل الهندي
اللي شيد تاج محل
عشان مراته ممتاز محل
لم ار اعظم من البناء الجميل الرائع
اللي شيدته ان لنسرين

mr said...

مش عارف اسيب المدونة
بجد كان نفسي اقر ليك من زمان
هو لسه فيه كده ؟.

Ahmed Othman said...

اذن
هنا أحمد
و ميزاني

لها كل الحق
ان تتوقع

الكريم أحمد
اسعد الله لحظاتك

دائما نحيا فرحا و حزنا
فننسى الفرح
و تخلد معنا ذاكرة الحزن
الحل يا صديقي
ان نفقد الذاكرة اللعينة
و نستبدلها
و أدام لك ذاكرة الفرح
تحياتي
كل عام و أنت بخير

ساعد نسرين الايمن said...
This comment has been removed by the author.
ساعد نسرين الايمن said...

جدران وراء جدران
وعيون وراء الشبابيك
فينك بعيد يا امان
وازاي تعود لياليك
نفسي اشوف الشمس واحكي ليها
قلبي وحيد والرعشة حايشني
اللي خلي الضلمة طايلها
وتبقي لحظة امان في الدنيا واحشني
بحلم تدق في يوم باباني ايدك
بحلم تدق باباني ايدك
ازاي تعود لياليك
أصعب ما في الايام تموت بشويش
اصرخ واحبس صرختي بجوفي
بحلم تدق في يوم باباني ايدك
ازاي تعود لياليك ؟

اصدقائي الاعزاء

انا زعلان منكم اوي اوي اوي
في حد فيكم بيحسد
أكيد في حد بيحسد
انا اتحسدت بعد ما تكلمت علي لحظات السعادة
طبعا ده مش هيتكرر باذن الله
اقصد الحسد والحديث عن السعادة
لازم تقولوا ماشاء الله
اتفقنا
حياتي بقي فيها صراعات كتيرة اوي اليومين اللي فاتوا
صراع في الشغل مع مديري الاسرائيلي
عشان في بنت اشتكي منه عند المدير العام
والبنت ديه محسوبة عليا
اه بالمناسبة مجداوية سألتني مديرك اسرائيلي ازاي
واحب اجاوب ان ده برضه من الحاجات اللي حصلت ليا وكانت مش متوقعة خالص
فمديري يحمل هوية اسرائيلية رغم اننا نحيا في السعودية
من القائل ؟
ها قد عدنا يا صلاح الدين
اسرائيلي في السعودية
والسفارة في العمارة
وفلاح في الكونجرس
واسماعيل يس في الحربية
والختم في الدرج
بجد حالة نيلة
وياليته بيفهم
اللي البعيد غبي جدا
يعني بجد لولا الاطفال والنساء
بعد الرجل الحيوان ده كنت طلبت من اسرائيل انها تبيد الفلسطنين خالص
وتبعت فرق اغتيالات للفسطليني اللي بره
فالفلسطيني الطيب هو الفلسطيني الذي مات فقط
فهم يحيون هنا رقص وخمر وسهرات بينما يتجرون بالقضية
يتجرون بالقضية رغم ان مهنتهم الوحيدة هي الدعارة
الناس دول اتأثروا باليهود بشكل غبي جدا الا لعنة الله عليهم جميعا
عروسة جديدة
عمتي هنا تضغط جدا من اجل زواجي
عمتي لا تعرف نسرين
ولا تعرف حبي لها
لكنها تعرف سني
وحيرتي
وتعبي
وعدم اهتمامي بمواعيد الاكل
ولا النوم
تعرف عصبيتي
تعرف ارقي بالليل
وشقائي بالنهار
تعرف موضوع الاختلاط في عملي
لذلك فهي تخشي علي من الفتنة
بينما انا اخشي علي نفسي من الضياع
عمتي تعرف انني بدأت اعجز جامد
من اللي شوفته
مطلوب من الكتابة في احد الصحف المغمورة هنا
احب ذلك جدا لكني لا اجد له وقت
مازالت هبة الله تدهشني بروددها الرائعة
مازالت احن لحلوان بلدنا
وللعلم انا لست من حلوان
لكني عندما يسألني اي احد انت من فين بقول علي طول حلوان
عشان ديه بلد نسرين
وانا وطني هي عيون نسرين
عشان كده بقول حلوان

أجل
أنت الموسيقى التي تعلو بداخلي
أتعلم أن كلمات (كان ما كان )
تجعلك تدرك أن العقل موجود
في الحلم تسنى لك الفرصة لتجد
الضحكات الضائعة أو السعادات الأبديه
أنت النغم والإيقاع
اللذان يعكسان الصدى في رأسي
أسمع صوتا واحدا بين الضجة
ومثل الحبل الطويل
تجذبني إليك
عندما أستمع إلى أغنيتي
أدرك أننا خلقنا لبعضنا البعض
أنت الموسيقى التي تعلو بداخلي
إنها ترقص بداخل كل واحد منا
هي التي جمعتنا لأن
لأنك الموسيقى التي تعلو بداخلي
أجل
أنت الموسيقى التي تعلو بداخلي
أشعر وكأنني أعرفك فبل أن التقيك
أعجز عن شرح الأمر
لا توصف بالكلمات
غنيت كلمات لم أقلها بحياتي قط
ولم يكن الأمر صعبا
بغاية السهوله
لأنكي ترينني على حقيقتي
وتفهمينني على حقيقتي
وهذا أكثر ماختبرته في حياتي
أن أسمع صوتك بين الضجه
وأن أدرك إني لست وحيد
أنت تغني لي
أجل
عندما أستمع إلى أغنيتنا المفضله
أدرك إننا خلقنا لبعضنا البعض
أنت الموسيقى التي تعلو بداخلي
إنها ترقص بقلوب كل واحد منا
هي التي جمعتنا لبعضنا لأن
أنت الموسيقى التي تعلو بداخلي
سنغني معا
أجل
نتحلى بالقوه لنعبر عن مشاعرنا
المرتبطة والحقيقيه
لا أستطيع أن أكبت مشاعرنا
أجل
أنت الموسيقى التي تعلو بداخلي
أجل
أجل
أنت الموسيقى التي تعلو بداخلي
عندما أستمع إلى أغنيتنا المفضلة
أدرك إننا خلقنا لبعضنا البعض
أنت الموسيقى التي تعلو بداخلي
أجل
أجل
أنت الموسيقى التي تعلو بداخلي
أجل

ما زالت احن لحلوان
لكن مازال هناك ايقاع مفقود في حياتي
لا اعلم اين ساجده
لذا اطلب منكم جميعا الدعاء

ساعد نسرين الايمن said...

عبدالله عزام
يحيي عياش
احمد يس
عبدالعزيز الرنتيسي

لا اعلم كيف نسيت كل هؤلاء الابطال
شكرا لك غدير
اعتذر بحق لك فلسطيني شريف عن كلامي السابق
الذي قولته في فورة غضب
حتي علي المستوي الشخصي
هناك جهاد
وامل القارئة الرقيقة التي اخبرتني انها كانت تبحث في جوجول عن معلومات عن العمرة فوجدت مدونتي بالصدفة بالتحديد بوست عمرة نسرين
فجلست تقرأ المدونة في ثلاث ساعات
لدرجة انها لم تذهب الي ميعادها
امل الرقيقة التي اخبرتني انها تقيم بجدة وبانها علي استعداد لاي مساعدة اطلبها منها
وذلك دون ان تعرفني
وفاء محيدلي
الشهيدة
لا اعلم كيف نسيت هؤلاء
الله يخرب بيتك يا عماد
لذا اطلب منكم جميعا ان تسامحوني
وأشكر غدير جدا لانها تنير لي طريق
وتكشف لي اخطائي
بكل رقي وتحضر
واعدها باننا سوف ننتصر علي هذا الكلب الحقير
دون ان نتغير
اعتذر لكل الفلسطينين الشرفاء
واحيا الابطال

Anonymous said...

شكرا لغدير
انها رجعت ليك صوبك
وشكرا ليك
انك اعترفت بالحق

ساعد نسرين الايمن said...

شمشون

وانت طيب يا فندم
طبعا
انا عارؤف اد ايه انت مخلص ليا
انا مش ممكن انسي انك الجناح العسكري بتاعي
ادام الله الود والمعروف
وياليت تيجي تقف جنبي هنا شوية

ساعد نسرين الايمن said...

سهر الليالي

احلي الليالي معك يا غالي عيشتهني
اهلا بيك يا فندم
وانا نفذت وصيتك حرفيا
وشكرا علي تمنياتك الطيبة ان يكون لدي نسرين او احمد
مضطر هنا ان اقول
انني طبعا لن اسمي بنتي نسرين
لانني لا اريد ان يكون في حياتي
نسرين
سواها

ساعد نسرين الايمن said...

رحيل

نوراتي المدونة يا فندم

انا فقط احاول ان يكون لي مثلما عندك في مدونتك

حب مكتمل

دمتي بالف خير

ساعد نسرين الايمن said...

هبة

كلمات قليلة الاحرف
عميقة الاثر
فائقة الشعور

شكرا لك يا هبة

ساعد نسرين الايمن said...

زي الهوا

بوست العيد
بعد العيد ان شاء الله
وانا هافضل مكتئب
لغاية لما الاسير يتحرر
انتي فاهمني طبعا
يارب الاسير يتحرر بقي

شطكرا لوجودك دائما زي الهوا

Lyssandra said...

أولاً شكراً لمجاملتك وذوقك

ثانياً مفيش حاجه تكسف يا أخي
انا كمان كنت غايبه من زمان
وأكيد باقدّر ظروف اللي حواليا

بس المشكله بس في حالة القلق اللي بنثيرها للي حوالينا

المهم انك بخير وان الاكتئاب يكون أخد الشر وراح

----------

عارف ؟
بيعجبني بجد لما حد ييجي يزورني ويزور حد من المدونين اللي بازورهم

شئ يسعدني أن تكون مدونتي بوابه أو علي الأقل نافذة تطل منها علي الاخرين

================

أنا جيت بعد المهله لأني كنت مازلت غايبه

ياتري إيه ظروف الاكتئاب ؟

=================

رُقاق

بس هوا ده جمع صحيح لغوياً يعني ؟؟

:)

تحياتي لك
وأرجو أن تكون في أتم صحة وأفضل حال

Lyssandra

ساعد نسرين الايمن said...

القلب الابيض

كل سنه وانت طيب وعقبال الميت مليون سنه
وانت/ وانتي طيبة

ربنا يكرمك السنه دى بكل الى انت تتمناه وانشاء الله تكون سنه سعيده عليك وعلى كل الى حولبك وتلقى نسرين الى فى خيالك مع انك برضو ماكلمتنيش على الايمال
شكرا علي تمنياتك الطبية بجد وحقيقي
وده الايمال الجديد بتاعى بجد نفسى اساعدك
بالنسبة للايميلات
اسف فانا ادخل النت لوقت محدود جدا
وقد لا استطيع ان نتواصل بالماسنجر
بينما انا بحب الميلات جدا
فقط اكتب/اكتبي الي
وساجد طريقة للتواصل باذن الله

ساعد نسرين الايمن said...

نورس
ثلاث جوايز
النون
والراء
والسين
انتي فينك من زمان
سايبة الاراواح الشرية تاكل في روحي
والسراب يقطعني
لازم تظهري اكتر من كده
عشان احس ان الارض قريبة مني
مش تتاخري تاني بليز
اتفقنا ؟؟

شكرا لوجودك دائما نورس

ساعد نسرين الايمن said...

سابرينا
الاول ارجو ان تعتذر لحبيبة
فانا لخبطت جدا
والدنيا دخلت عندي في بعض
ومكونتيش عارف الفرق بينك وبينها
وبين احمد ووليد
ثانيا
انا حاولت في كل الاتجاهات اللي انتي بتقوليها
بس مش وصلت
محتاج واسطة كبيرة في وزارة الخارجية
عشان اعرف اوصل ليها هي فين ؟
عندك حد ؟
ياليت تساعديني

بتقولي ايه العذاب ده
طبعا انا اعمل ايه ؟
شوري عليا بليز

تحياتي ليك جدا سابرينا
وشكرا لتعليقك

ساعد نسرين الايمن said...

العزيزة والعزيزة جدا / مجداوية

دايما والله ما تسعدني وتشرفيني زيارات
اعلم انني تأخرت كثيرا عليكي يا اجدع حد اسكندراني عرفته
لكني ايضا اعلم ان التسامح والتمس الاعذار هي من فضائلك العديدة

السلام عليكم

كل عام وأنت بألف خير أخى الكريم العجوز
تلاتين سنة بحالهم ياااااااااااااه ده انت عجزت أوى على فكرة أزمة منتصف العمر بتيجى مع سن الأربعين والغريب ان المفروض السن ده هو أفضل وأقوى سنوات الرجل بوصف القرآن
يعنى المفروض كل الرجل ما يكبر يزداد حكمة وقوة وفطنة الا أن يرد الى أرذل العمر والعياذ بالله
عجبنى جدا المقطع ده

اليوم أكمل عامي الثلاثون
لكن لم آراك منذ سبع سنوات وتسع شهور وستة عشر يوم
فلو مت اليوم يجب ان يكتبوا علي قبري
مات في الثانية والعشرين ودفن في الثلاثين

الحمد لله انه عجبك يا فندم
نأمل ان نظل نحوز علي اعاجابكم للابد
==============================

هذه قطعة نثرية أدبية عالية المستوى بغض النظر عن الموضوع

لأنى أري أن تتخيل معى ماذا لو تزوج قيس ليلى ؟ وروميو تزوج جولييت
أكاد أقسم وأجزم أنهم كانوا سيلومون أنفسهم لكل هذا العذاب ليه ؟؟

لا استطيع ان اتخيل هذا فلم اجرب هذا الشعور مطلقا

لأن الشوق هو الذى يؤجج هذا الشعور بالافتقاد والاحتياج ولكن لو فكرت فى الأمر جيدا تجد أن كل هذا سببه أنك أوقفت حياتك على هذا الشعور ,,عجيب أمر الانسان فهو قادر على احياء نفسه أو موتها فالأمر بيدك ان أردت والله المستعان
الغريب جدا فى الأمر أنك لا تستطيع أن تعرف أين ذهبت ؟؟مع كل هذا العالم المفتوح فكيف لا تعرف أنت لم تبحث جيدا أعتقد آن الآوان أن تبحث بكل الوسائل

طبعا انا بحثت جيد لكنك لا تدركي الصعوبات التي تقف حائل في طريقي عزيزتي

وتذكري انه حتي رجل المستحيل لم يستطيع ان يجد ابنه بسبب شخصية شريرة مثل سونيا
لماذا لا تفكري في المر علي هذا الضوء


أو تتوقف نهائيا عن الانتظار لأنك ستسأل عن هذا العمر فيم أمضيته فلا تقل لله سبحانه وتعالى كنت أبحث عن نسرين ,
عندما يسالني ربنا سوف اجيبه باذن الله يا مجداوية

والله سبحانه وتعالى يقترب من
الذى يقترب منه وأنت قلت أنك بعيد فكيف تبعد وتطلب أن يساعدك أو تتطلب أن تتغير !!أخى الكريم أنا أصدقك القول

أنا لى تجربة شخصية خلاصتها أننى أيقنت أن الانسان هو الذى يظلم نفسه وأنه الوحيد القادر أن يغير حاله اذا أراد فاذا كانت نيتك صادقة وأدركت ما فاتك وأدركت أن العمر ينساب من من أيدينا كالرمال فلن تتغير الا اذا أردت تقرب لله شبراوأنت تطلب العون يتقرب اليك ذراعا فالخطوة الأولى لديك
ربنا يصلح لك كل الأحوال

جزاك الله خيرا علي الدعاء الجميل
واسالك بالله الا تنسي من صالح دعائكم بظهر الغيب

مجداوية
يسعدني وجودك دائما

بالمناسبة مديرك اسرائيلى ازاى ؟ فى أى دولة ؟

ساعد نسرين الايمن said...

العزيز مصري مغترب

ايوة يا عم زمانك في مصر دوقتي ونازل اكل في الفطير المشلتت

ترجع لنا بالف سلامة محمد

لا لا تتوقع لي حب جديد
فجب الوحيد ما زال يملأ حياتي

ساعد نسرين الايمن said...

Rania

يا مرحبا يا مرحبا


فى حجره مظلمه لا احد غيرى
نظرت لم اجد الا ظلام حولى
الا من بؤرة نور
هى التى تنير هذا المكان المظلم
ُفتح الباب وجدت زبانيه ينادوننى
يهاتفوننى باسمى
كمن حانت ساعاتى
للآقى مصيرى الأخير
اثناء سيرى سمعت صراخا و نحيبا
محكمه عدل منصوبه لى و لغيرى
وقفت انتظر دورى
لاعرف ما الذى يجرى
ما هذا
انها قلوب اخرى مجروحه مثل قلبى
جاءت هى الاخرى لتحاسب
كم آسرتني كلماتك تلك
وودت لو اقل كلمات رقيقة شفافة مثلها رانيا

وانتي بالف خير رانيا

يسعدني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

قطة الصحراء

وانتي طيبة يا فندم

ولو انها متأخرة اوي مش شوية

ساعد نسرين الايمن said...

المسنصر بالله

30 سنة صغير
طيب انا دوقتي عندي 30 سنة وشهران
وكمان بشرب لبن عشان اكبر
وباكل جبنة مثلثات

العجز ليس له علاقة بالسن عزيزي
ليه علاقة بالشعور
فانا شاب لكن بين ضلوع عجوز يقترب من نهايته

طبعا انا لا اياس من رحمة الله
والا لم اكن اكتب هنا حاليا

نورت مدونتي
واتمني ان اراك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

بائعة الحب

اولا اسجل اعترضي الشديد علي الاسم
فالحب لا يمكن ان يباع
ولا ان يشتري
الحب هو الحاجة الوحيدة الخارجة من كل الحسابات المادية
تقولين

بصراحة مش مقتنعة بوجهة نظرك
بس عجبني اوي اخلاصك لنسرين هل في ممكن يكون في انسان وفي للدرجة دي... بابخت نسرين بيك بس مكعرفتناش اخرة الحب دة ايه مادمت مقبلتهاش من سنين فكر وبص في ناس كتير حوليك يتمنوا تراب رجليك

واحب ان اوضح هنا
انا رجلي مفهاش تراب اصلا

تحياتي عزيزتي

ساعد نسرين الايمن said...

بسنت

اود الاول ان اقول ان مدونتك جميلة جدا جدا
اعجبني انك تحبين عمرو خالد مثلي
ياليت تحضرين يا مجداوية
كما اتذكر تلك الكلمة الرائعة التي قراتها في مدونتك

منا ظل صامدا حتى النهايه؟-- ذكريات محارب قديم خزله جماعته وافشوا اسرارهم للشهره وظهور فى الاعلام -- بالتأكيد لم يعودوا فى خندق حياه واحد

ان شاء ساصمد انا حتي النهاية بشجاعة المحارب وليس بغباء المضحي

اقولك علي سر
عارفة ؟
انا كنت زمان باتخنق مع الناس اللي تسألي السؤال ده اوي
عشان كنت بحس ان ده فشل ليا
باختصار بسنت هي حبيتي التي باعدت بينا الظروف
والاقدار
والاهل
نسرين هي حلمي الوحيد الذي اتمني ان احققه ولو خمس دقائق قبل ان اموت
نسرين هي نسرين
اتمني ان تعرفيها اكثر

بسنت
يسعدني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

الرائعة هبة الله


السلام عليكم
عامل ايه دلوقتى يا تري؟
اتمنى ان تكون ال12 ساعة بتوع التفاؤل والسعادة لسة مخلصوش

خلصوا للاسف
============================
وانك تفضل علي طول كدة
طبعا ومعاك نسرين علشان تشاركك السعادة
او تكون سبب السعادة
او تكون هي السعادة
لم اجدها للاسف حتي لحظة كتابة السطور

بجد علي قد ما انا سعيدة بردك
وبشكرك علي كل كلمه فيه
ويا رب اكون استاهلها
انتي تستأهل اضعفها طبعا
فقط اعذريني عشان مش عارف اعبر اكثر

علي قد ما انا متضايقة من نفسي
علشان ضايقتك
واتاخرت علييك
طيب قوللي اعمل ايه علشان تسامحنى

فقط كوني موجودة دائما
فقط كوني موجودة هبة الله
كوني موجودة من اجلي


هدية
بجد
كالعادة
بتفاجئنى بافكارك الرائعة
ممكن اعمل غبية
واسال
لمين ياتري؟
ممممممم

لا طبعا مش ممكن تعملي كده
انا هاقولك
الحرف الاول في اسمها
هبة الله

واحب اقولك ان صاحبة الهدية
بتشكرك قوي
ومش عارفة ترد جمايلك ازاي
تشكرني بانها تاخد بالها من نفسها
كمان في حاجة مهمة في مدونتي عايزها تاخد بالها منها اوي
وياليت تعرف توصلها
عشان انا حاطتتها عشانها

يا بنتي والله هي اللي مدينة بكثير جدا
انا مديون ليها بكثير فعلا
لا تتخيل كل لحظات الحزن التي قلبتها هي لفرح
لا تتخيلي اطنانا السعادة التي منحت هي اياها

اه
علي فكرة اسمحلي اشكرك
انت ساعدتنى يمكن من غير ما تعرف اليومين اللى فاتوا
اني اعدي موقف كان بجد ممكن ياثر فيا جاااامد
الحمد لله كده ممكن اكون رديت علي جزء من ميت ميلون جزء من الدين اللي عليا هبة

شكرا
لا شكر علي هوم ورك عزيزتي

وادعيلى ازور مكة والمدينة
بجد نفسى ولو حتى اعمل عمرة
دعواتك
اللهم ان الحرم حرمك
والبيت بيتك
ولا اله غيرك
اللهم اكتب لهبة الله ان تزور بيتك
ومتعها بزيارة حبيك محمد
اللهم انك تعرف انها صادقة في رغبتها
فاكتبها لها
انك ولي ذلك والقادر عليه

بجد
بجد
بجد


اعتز جدا بمعرفتى بانسان مثلك
شكرا
لا تعليق هنا

ربنا يوفقك للخير دائما
ويسعدك

ربنا يجعلك تكوني سبب في سعادتي هبة

هبة الله
انتي الطف هبة من الله

ساعد نسرين الايمن said...

خبية

اولا ارجو ان تعذرني عشان انا اصلا عندي زهماير وبلخبط بينك وبين سابرينا ووليد واحمد
بجد انا اسف

ثانيا عاجباني جدا كلماتك تلك
أحبك واتنفس عطرك في كل مكان


أحبك واتنفس ذكراك في كل مكان


أحبك أحبك أحبك أحبك


فانت عمري مامضي منه وماهو أت


أنت قلبي دقاته ونبضاته وحياته


أنت كل شئ لي في الوجود

كلمات رائعة حقا
وشكرا جدا علي دعواتك الدافئة حبية

حبية
يسعدني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

د / اسماء علي

حمد لله ع سلامتك مدونتك
نفسي اشوف ذاك المجرم الالكتروني اللي عطل مدونتك الرائعة
مش عارف ايه كمية الشر اللي عند الناس ديه ؟
عام وانت بألف خير

و كل عام و السعادة تفتح لك ألف باب

أعياد الميلاد تبدأ دوما بالذكريات و تنتهي بالسعادة من التفاف الأصدقاء ..

دامت كل أيامك رائعة

وانتي بالف خير يا د/ اسماء
مازالت ارسل لك كل السلام مع صديقتنا المشتركة

عارفة ؟
كان فيه زمان اعلان بيقول مصطفي علي يضئ حياتك
لازم دوقتي يغيروا الاعلان ده الي د/ اسماء علي تضي بكلماتها حياتك

اسماء
بسعد بوجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

مسلمة

اولا كل سنة وحضرتك طيب
وانتي طيبة يا فندم

حقيقى انا محرجة من سؤالى
انا اول مرة ادخل المدونة هذه
بس انا عندى فضول جامد جدااااا
عوزة افهم
مين نسرين؟
نسرين يعنى رمز لفتاه مثالية؟
حقيقى انا متلغبطة جدااااا
وقرات كثير من البلوج هذا وبجد
مش عرفة بالضبط؟
مين نسرين؟
ايه المقصود من البلوج هذا؟

نسرين هي حبيتي المفقودة مسلمة
هي شخصية حقيقة ذات جمال لابطال الاساطير
فقدتها في احد ايام النحس
وابحث عنها الان دون كلل

اسفة , بس بجد انا خلاص هتجنن
يارب تكوني فهمتي
وبعد الشر عليكي من الجنان مسلمة

ساعد نسرين الايمن said...

محفوظ

انت اللي عينك حلو

ساعد نسرين الايمن said...

محفوظ

بجد اول مرة اقر اسمك عندي
بس انت اللي رقيق فعلا

ساعد نسرين الايمن said...

محفوظ

باستثناء شمشون
ممكن انت احسن ولد علق عندي هنا

ساعد نسرين الايمن said...

محفوظ

طبعا لسه فيه كده

ساعد نسرين الايمن said...

وجه جديد د/ احمد

نورت المدونة يا فندم

اذن
هنا أحمد
و ميزاني
لا انا عذرائي
اعتبر نفسي دائما عذرائي
اقرا الاهرام هتلاقي العذراء حتي 23/9


لها كل الحق
ان تتوقع

الكريم أحمد
اسعد الله لحظاتك

دائما نحيا فرحا و حزنا
فننسى الفرح
و تخلد معنا ذاكرة الحزن
الحل يا صديقي
ان نفقد الذاكرة اللعينة
و نستبدلها

لا اود استبدال ذكراتي عزيزي ولا حتي ب 5425366558766875685424 مليار يورو
و أدام لك ذاكرة الفرح

اللهم آمين

تحياتي
كل عام و أنت بخير

وانت بالف خير
الحمد الله انه وهبني صديقا مثلك د/ احمد
سعدت جدا بوجودك

ساعد نسرين الايمن said...

فلسطينة غيورة

غدير جعلتني اتذكر قول سيدنا عمر بن الخطاب
اصابت امراة واخطأ عمر

شكرا لك انتي لانك غيورة
ولانك جئت الي هنا

يسعدني وجودك
تحياتي

ساعد نسرين الايمن said...

Lyssandra

جميلة الجميلات عندنا

أولاً شكراً لمجاملتك وذوقك
يا بنتي احنا هنروح فين جنبك يا فندم
متهاليي انك المادة الخام للذوق

ثانياً مفيش حاجه تكسف يا أخي
انا كمان كنت غايبه من زمان
وأكيد باقدّر ظروف اللي حواليا
الحمد لله انهوا لسه فيه ناس زيك ليساندرا

بس المشكله بس في حالة القلق اللي بنثيرها للي حوالينا
انا بجد هاكون اناني وسعيد جدا لو خليتك تقلقي عليا
اد ايه ده شعور جميل انا مفتقده هنا
عارفة؟
انا عايش لوحدي تماما
لو اتاخرت محدش هيعرف انني اتاخرت
عشان كده انا مبسوط اوي انك قلقتي عليا
يارب تفضلي تقلقي عليا ع طوال
عشان الشعور ده بيدني امان تخيلي
والله بيدني امان


المهم انك بخير وان الاكتئاب يكون أخد الشر وراح
لا لسه

----------

عارف ؟
بيعجبني بجد لما حد ييجي يزورني ويزور حد من المدونين اللي بازورهم

شئ يسعدني أن تكون مدونتي بوابه أو علي الأقل نافذة تطل منها علي الاخرين
يا بنتي والله انتي نقلتيني لمستوي اخر من المتعة
كل ما ادخل عند د/ اسماء علي ادعي ليك بجد
انتي فعلا انسانة جميلة ليساندرا
عشان كده بتجذبي برقتك اناس جمل مثلك
جمل بتكتب كده ؟

================

أنا جيت بعد المهله لأني كنت مازلت غايبه

ياتري إيه ظروف الاكتئاب ؟
لسه موجود

=================

رُقاق

بس هوا ده جمع صحيح لغوياً يعني ؟؟

:)

تحياتي لك
وأرجو أن تكون في أتم صحة وأفضل حال

هاكون بافضل صحة وحال
لو تأكدت انك سوف تقلقين عليا دائما

ليساندرا
شكرا لوجودك