Saturday, August 9, 2008

عمرة نسرين



  • المكان: مكة المكرمة
    الزمان : بعد صلاة الجمعة
    الحدث: عمل عمرة لنسرين
    ========================
    نسرين
    حلم
    طلب
    بل
    امر
    احمد اعمل لي عمرة
    لوسمحت
    =====================
    هل تجوز العمرة عن ملاك غائب ؟؟؟؟
    =====================
    عارفة نسرين؟
    دعيت ربنا كتير اوي في العمرة ديه
    ان يجمعني بيك
    ولو ليوم واحد
    =====================
    لبيك اللهم لبيك
    لبيك لا شريك لك لبيك
    ان الحمد والنعمة
    لك والملك
    لا شريك لك لبيك
    =================
    اسمعهم جميعا يقولون
    ادفع نصف عمري
    مقابل كذا
    لكن اقسم لكي
    انا علي اتم استعداد ان ادفع عمري كله
    الا يوم القاك به
    =================
    لو لما نتلاقي
    في الدنيا
    فستري يوم القيامة
    بين موزاين حسناتك
    عمرة لم تعمليها
    لكني عملتها لك
    محاولة مني ان اهديك سعادة
    في اي من الدارين
    =================
    ملاحظة هامة
    ارجومن الجميع
    عمل عدم مزيدات دينية
    فقط ارجومنكم بكل هدوء السؤال في الموضوع
    وابلاغي بالرد الشرعي
    لانني ايضا اود الحج لها هذا العام
    باذن الله
    ارجوان اعرف آرؤاكم جميعا
    خاصة من يملك ثقافة دينية جيدة
    ك العزيزة رفقة عمر
    مؤمنة
    خبيب
    مجدواية
    الفارس الملثم
    نسرين رفرف يا طير الحرية
    المستنصر بالله
    عاشقة الجنة
    أمة الله
    وطبعا العزيزة هبة الله

107 comments:

Anonymous said...

السلام عليكم

لا أشك لحظة بذكائك

سيدي الفاضل

:)


تمنيت فعلاً أن تسأل أهل العلم

لأن مثل هذه الأمور لا يفتي فيها العامة من الناس

وحيث أنت بالسعودية ،بإمكانك سؤال أهل العلم لديكم

من اجل عينيك said...
This comment has been removed by the author.
سلوى said...

تصفحت المدونه

طبعا كل المواضيع في رأسي الآن

طبعا مش عارفه أعلق

لكني أتمنى

يا نسريني الروح والملامح
أن تجد نسرينك يوما
وتحجا سويا

روح شرقيه said...

احمد
انت بجد ربنا راح يكرمك كتير
تعرف ليه لان مخلص جدا فى مشاعرك
الله يجمع بينكم على خير
انا بفرح كتير لما بشوف لك بوست جديد على فكره انا ديما بدخل واتابع بس يمكن بتخلينى احيانا احزن اوى يا احمد ان الدنيا مش مخلياك تفرح
بس تفائل فرجه قريب

وانشالله اقدر افرقلك الشربات
الحقيقه انا بطلت اكتب يا احمد
فى الفتره الحاليه
مش لاى سبب بس الكتابه دى بتكون زى خواطر
وانا اليومين دول معنديش اى شئ غير فراغ ونوم وكسل غير عادى الجو هنا بشع فى بو ظبى الله يرحمنا برحمته
بس انا مبسوطه كتير انك بخير
انا يا سيدى نزلت اسكندريه والقاهره خمس ايام بس
لكن للاسف مرو زى الحلم
جوزت الولد الكبير وخطبت للتانى باقى الولد الصغير بقى اخر العنقود عشان افضى لنفسى بقى
بس مش هحكيلك طبعا لان اللى انت حكيته فى بوست الاجازه بتاعتك فى مصر هو كوبى وبست اللى حصلى مع التعديل من ولد لبنت
حاجه كده غريبه
هو انتى مش عاوزه تتجوزى ليه
هههههههههههههههههههههههههههههههه
اكيد انت مش ناسى السؤال ده مع اختلاف الصيغه للمذكر

عموما انا قلت اطمنك على السريع وانشالله ربنا يكتبلك الخير
وتطمنى عليك ديما
خلى بالك من نفسك وتفائل الحياه فيها كتير حلو حتى لو كان الحلو ده مجرد ذكرى لحبيبه غائبه

مجداوية said...

السلام عليكم
أخى الكريم أسعدتنى للغاية زيارتك
والحمد لله انك بخير ونورت مدونتى

العيب عندك أخى الكريم والميزة فى نفس الوقت أنك عندما تحب لا ترى الا المحاسن
قد تكون نعمة وقد تكون نقمة
فالجهل فى بعض الأحيان نعمة لأن أحيانا العلم بالشىء بيكون قاتل لكن العلم نور

هذه ملاحظة عامة وأيضا بخصوص عمرو خالد

عمرو خالد بشر يخطىء ويصيب وليس معصوما وليس نبيا وليس ملاكا انه بشر
عادى جدا انه يخطىء فلا أحد بعد رسول الله فوق النقد وخطأه لا يمنع أبدا أن له جوانب كتيرة مضيئة وهذا ما ذكرته
وأيضا هى وجهة نظرى وقد أخطىء فيها وقد أصيب لأن لا يعلم النوايا الا الله

أما موضوع الحج فأنا ما أعرفه فى هذا الأمر أن الحج من أركان الاسلام وفرض لمن استطاع اليه سبيلا

فهل نسرين لا تستطيع ؟؟؟
هل هى لا تملك المال أو الصحة أو القدرة ؟؟؟
لا أعتقد
لذا فهو فرض عليها هى
وأيضا أعلم انه يصح أن تنوب عن الآموات وليس الأحياء
ولكن لتأكيد معلوماتى سأسأل أهل الذكر فى المعهد من أساتذتى

وبغض النظر عن الاجابة فشعورك هذا تجاهها يجعلنى أدعو معك صادقة ومن كل قلبى أن تجدها

وادعو هذا الدعاء دائما

يا رب يا جامع الناس الى يوم لا ريب فيه اجمع بينى وبين ضالتى
أو اجمع بينى وبين نسرين

نفسى أشوفها
( ابتسامة من الودن للودن

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
متوافقه تماما مع تعليق الصراحه راحه
واسألوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون نحن بحاجه الى هذه التذكره والافته التى لا ينتبه لها الكثير وحتى لا اكون قد منعت عليك علم فمن نطاق علمى المحدود لا حرج فى ان تحج او تعتمر عن شخص فى حياته ان كان لا يستطيع ان يقوم بهذا بنفسه وبتوكيل منه وان كان ميت فانت فى حل من امرك تقوم او لا تقوم
واخيرا اخى الفاضل جزاك الله كل خير على اهتمامك برأيى وجزاك الله خير الجزاء على هذه المشاعر الرقيقه
دومت بكل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مجداوية said...

السلام عليكم

استكمالا لما ذكرته فما قالته الأخت الكريمة مؤمنة صحيحا عن الحج للأحياء العاجزين عن أداء الحج فقد ذهبت امرأة لرسول الله تسأله عن امكانية الحج عن والدها العاجز عن ركوب الراحلة فأذن لها
وأيضا من يقوم بالحج عن الغير يكون على نفقة الغير مستطيع الحج

هذا مجمل ما أعرفه عن هذا الموضوع ومن دراستى له ومن سؤالى لمن لديهم علم أكثر منى
ولكن لابد من اننا بالفعل نسأل أهل الذكر حتى وان كانت معلوماتنا صحيحة فهى ليست فتوى لأن الفتوى لها ناسها وأنا لست واحدة منهم
ولكى لا تتحرج من سؤال المفتى لديك فى السعودية وذكر نسرين له فاسأل السؤال بصفة عامة بأن تقول هل يجوز الحج عن أخت فى الله لا أعلم أن أمرها شيئا ولكن الأرجح انها بخير وقادرة على الحج ؟؟
وان شاء الله حيوديك الطائف


متهيألى تعرف المقصود بالطائف

ابتسامة من الودن للودن

ربنا يصلح لك كل الأحوال يا رب

أسماء علي said...

العزيز أحمد

اسأل أهل العلم بالطبع

لكن فقط وددت أن أخبرك أي عشق ذلك ؟

موناليزا said...

ما اجمل مشاعرك تجاة انسانة لم تلتقيها قط
ولكن لايجوز عمل عمرة او حج لمن هو على قيد الحياة
لان الحج فرض على كل مسلم يستطيع فلايكلف الله نفسا الا وسعها
اما أدائك للحج او العمرة عن شخص ميت فلك مطلق الحرية فى ذلك شرط ان تكون أديتها عن نفسك اولا
ارى انه من الافضل ان تدعوا الله بان تلتقى بها قريبا وتقوموا بأداء الحج او العمرة سويا
وفقك الله لما فيه الخير
وأشكرك على حسن ظنك بى فهذا من فضل ربى

Anonymous said...

بداية انا لا يمكن ان اناقش معك مشاعرك النبيله تلك او حبك الشديد لها وهي بالتاكيد تستحق كل
هذا الحب

انت تدعو الله ان يجمعك بك ونحن ندعو معك لكن قبلا احب ان اتذكر معك تلك الحكمه الالهيه

وهي ان البشر لا يعرفون اين الخير واين الشر , فقد يكون كل الخير في البعد وكل العذاب في
القرب ..

لكني ادرك مثلك ان قلوبنا ليست بايدينا ونحن لا نملك هنا غير الدعاء اما باللقاء او ان يهدأ القلب
ويستكين ويرضي بما قدر له..

بالتاكيد انا مثل من سبقوني لا امتلك حق الافتاء ,وانك يمكنك ان تحج او تعتمر عن شخص
تعجزه السبل ان يؤديها بنفسه لكن طبعا يجب كما قال من سبقني .. اسالوا اهل الذكر لو كنتم لا تعلمون ..

مع خالص تحياتي
محمد

Anonymous said...

يابني ايه اللي انت عمله ده ؟

انت بستهتر بحاجات كتيرة

حرام عليك كده اصلا

من اجل عينيك said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

انا مع صوفي

العمرة مش هتقابل منك
يا خي ايه الاستهتار ده
تروح بيت ربنا
عشان واحدة
اما فاجر صحيح

إنتظارات شاهقة said...

ربنا يجمعك بيها
فى الحلال

اعجبتنى مشاعرك الوفية جدا جدا
لحبيبتك
ربنا يسعدك ويكرمك

احترامى

Lyssandra said...

في الحقيقه أنا كنت هاعلق علي البوست

بس بعد ما قرأت التعليقات ليا تعليق تاني تماما

اسمحلي

------------------------

مش قادرة أفهم ليه الناس مش قادرة تستوعب ان المدونات دي مساحات للبوح
وان الواحد المفروض يحترم الناس اللي بتكتب

عاجبك كلامه قول
مش عاجبك برضه قول

لكن باحترام

يعني ايه أدخل مدونة واحد أو واحده وأرميه أو أرميها بالفجور ؟؟

تعرفه انت منين علشان تقول عنه فاجر ؟؟

الراجل اتصرف بحسن نية ..محدش بيروح لبيت ربنا علشان يستهتر

ولو بيستهتر ماكانش سأل حد يفيده اذا كان اللي عمله صح أو غلط

وازاي أصلا تقول له فاجر ؟؟

بالعقل كده

مش يمكن هوا عند ربنا أحسن منك ؟؟

يبقي غرور لو أمنا مكر الله

أو وثقنا اننا أحسن حد عند ربنا

المفروض نسعي نكون أفضل

لكن الغلط اننا نعتقد اننا أحسن من غيرنا
لأ وكمان نهينهم ونرميهم بما ليس فيهم

--------------------------

علي العموم مازلت أناشد أي شخص بيدخل مدونة انه يحترم الناس اللي سمحت له تعلق

مش لازم نكون متفقين مع الكاتب
ومش لازم نصفق لكل متحدث

مش غلط نكون معارضين
لكن الغلط اننا نعبر عن اعتراضنا بأسلوب ناس صغيرين


يا أخي الكلمه الطيبه ولو بتعارض بيها .. هايكون ليها أثر أكبر
أحسن كتير من إنك تشتم أو تسب

------------------------

شكرا لسعة صدوركم

وأشكرك جدا يا أحمد لو سمحتلي بالتعليق ده

ولو مش سمحت بيه يبقي حقك ويكفيني إني عبرت عن رأيي

===============

تحياتي ودمت بخير

وأتمني فعلا لو تسأل حد بيفهم

وابقي عرفنا ايه إجابته


-----------

سلام

lyssandra

رُوحْ said...

السلام عليكم
ما شاء الله على فعل الخيرات
و أتمنى أن تكون عمرة مقبولة و الأجدر هو سؤال أهل العلم
تقبل تحياتي

ماء تشرين said...

اولا اشكرك على زيارتك لمدونتى
طبعا مش هزيد على القالو المدونين انو لازم تسأل اهل الذكر وفى فى الحرم كتير وعايزه اقول للهجموك انو الحب احيانا بيتملك من القلب لدرجه كبيره جدا بس اتمنى تحج وتدعو الله ان يجمعك بها انشاء الله على طاعت الله والله الهادى الى سواء السبيل
اللهم اجمعهم على محبتك وطاعتك انك قادر على كل شئ

زُمُرده said...

امممممممم
احترت اعلق بايه
فقلبت في مدونتك ابحث عن خيوط تحملني اليها

مشاعرك جميييييله اوووووي

بس اين هي هل هي حيه تُرزق ؟؟
قارده على الحج ام لا؟؟؟
اسئله لابد من اجابتها ولابد ان تخبرها لمن تستفتيه

اتمنى ربنا يجمعكم في خير ويبارك لكم

وربنا يتقبل ويبارلك في احساسك

رحــــيـل said...

اولا انا بشكرك جدا على زيارة مدونتى
ثانيا بجد انا مش عارفه اقولك ايه غير يارب يارب يارب تقابلها وتجمعوا سوا
فعلا مشاعر نادره الوجود
ربنا يكرمك
موضوع العمره ده مقدرش افتى فيه
اسال اهل العلم

خالص تحياتى وتقديرى

عالم ماريونت said...

بجد أنا معرفش اية حكاية نسرين
بس حقيقي هسألك وأقولك
ربنا معاك

المستنصر بالله said...

اولا باشكر حضرتك انك طلبت رائيى
ثانيا :انا مش عارف بالظبط الحكايه ومين هى نسرين انما انا خمنت
ثالثا:انا معلوماتى ما تؤهلنيش انى افتى فى الدين
رابعا انا حابب انى ااقول رائيى الشخصى مش الدينى وهو انا باحسدك على المشاعر الجميله اللى جواك دى وموافق على تصرفك
خامسا رغم اعجابى وموافقتى الا انى كاره اعلانك عن العمل كان هايكون اجمل واحلى لو بين نفسك وربنا
تحياتى الكبيرة لحضرتك

Rania Lelah said...

لم ارد التعليق
لاننى لا امتلك الاجابه التى تريدها
و لكن عندما قرات " قول الى فى نفسك "
اذا فقد سمحت لى انت بالتعليق حسبما اريد
*******
لم اتعجب لكلماتك و احساسك المرهف
لم اتعجب لعطائك الزائد عن الحد
لم اتعجب قط لمشاعرك
و قلبك و شوقك
لرؤيه من تحب
فان هذا هو الحب

تحياتى و دمت مبدعا

Unknown said...

السلام عليكم

اولا
ربنا يرزقك الخير ليك ويرضيك بيه

ايا كان هذا الخير

ويارب نسمع عن الخير ده قريب بقي

:)

ثانيا
هو اجابه طلب حضرتك

مع اني شايفه ان بعض الناس جاوبوا بطريقه جميله
لكن طلما حضرتك طلب فكلنا تحت امرك

انا حاولت اجبيب الاجابه من وجه نظر المذاهب الاربعه

اولا عند المالكيه
بيقولوا بما ان الحج عباده بدنيه وماليه فهي لايقبل فيها النيابه
حتي لو كان المحجوج عنه مريض

اما لو كان ميت فالحجه لا تكتب له ايضا

******

الحنفيه

الحج يقبل بالنيابه وتكتب للمحجوج عنه كحجه اسلام (حجه الفرض)او حجه نفل
بشروط للاحياء
يكون مريض لايرجي شفاءه الي الموت
هتكتب له حجه الفرض حتي لو شفي بعدها

يجوز ايضا عن المريض اللي يرجي شفاءه
لكن اذا شفي قيل موته
وجب عليه الحج مره ثانيه بنفسه

وبشرط للاموات
لو الميت كان موصي بالحج عنه
وجاء متبرع وحج من ماله الخاص عن المتوفي لا تكتب للمتوفي

لكن لو كان غير موصي بعمل حجه من ماله
وجاء متبرع وعمل حجه من ماله الشخصي
باذن الله هتكتب له

*****

الحنابله

قالوا الحج يقبل بالنيابه
وكذالك العمره

بشرط للاحياء

المرض المزمن وكبر السن
واسباب اخري للعجز

ولم يشترط اي شئ للاموات
فقال يجوز الحج والاعتمار عنهم وسكت

******

الشافعيه

يجوز النيابه في الحج

بشرط مرض لايرجى شفاءه وذالك بشهاده طبيبين
وتجوز عن الاحياء اللذين لديهم عاهه
واسباب العجز الاخري

اما الاموات

اذا لم يجي يجب علي الورثه ان يحجوا لهم من التركه
*****

اتمني اني مكنش طولت لكن انا حاولت اختصر جدا


احمد عليك باكثار الدعاء
فان الدعاء يرد القدر
وربنا يكرمك يارب

Hope said...

Weird ..
Innovator ..
Elicits concern ..
Is Nasreen has a presence in our world or she is personal weave fantasy?
if she exist in reality, do you think she is worth all this love?
Wonderful blog :)

رانيا منصور said...

مجنون :))
ليتها تعلم!

..

تجربه المحب said...

انا ممكن اكون مش فاهمه الحكايه اوى
بس الى انا قدرت احسه انك انسان لك مشاعر حساسه وجميله
وبجد ده نادر جدا انه يتوجد دلوقتى
تحياتى لكلامك ومشاعرك

Anonymous said...

السلام عليكم
عارف
انا لما قريت كلامك
اتاثرت قوي
وعينيا دمعت


وللاسف مش عارفة الاجابة بتاعة سؤالك
وكان نفسي قوى اسالك
بس
للاسف
مش عارفة
علشان انا عندى تدريب تبع شغلي وبخلص متاخر
علشان كدة اعذرنى علي تاخيري
وبجد برضه هحاول الاقى اى فرصة اسالك
بجد انا اسفة
سامحنى

منى said...

ربنا يتقبل منك حسن النيه
ويغفر لو كان فى الامر تجاوز
اصل بصراحه مش عارفه الحكم ايه
ربنا يعمل لكم اللى فيه الخير
ويهديكم لما يحب ويرضى
تحياتى

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اتاخرتى علينا كده ليه
عل المانع خير
دومت بخير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Anonymous said...

ان تاتيك فى منامك فقد تكون رسالة منها اليك لكونها تحتاج الى تلك العمرة.
لكن الاوقع انها متغلغلة فى ثنايا قلبك وعقلك.
تبحث عن اى مناسبة لتهدى اليها السعادة

فليهديك الله

عصفورة من الشرق said...

بصراحة بكتب وانا متغاظه منك قوى انت فين ليه مختفى هزعل اوى لو كان كلام اى حد انتقدك اثر فيك لدرجة انك تختفى كده وكفايه كل الكلام الحلو اللى ناس كتير قالته عن تصرفك
مش هفتى واقول رايى لكن بجد انت احييت جوانا كلنا مشاعر تحفه اوى بيتهيالى كل بنت بتتمنى تلاقى شخص يحبها اد حبك لنسرين وكل ولد يتمنى يلاقى بنت ذى نسرين علشان يحبها كده
العذر الوحيد المقبول انك تكون لقيت نسرين فمشغول بيها بس لو كان كده ارجوك فرحنا لو مكانش طمنا عليك

Unknown said...

لا استطيع ان افتيك دينيا
ولكني
أتمنى لكما ان تجتمعا في سعادة
ورضا من الله

دمت بكل خير

Unknown said...

يارب يكون المانع خير ؟؟

منى said...

كل عام وانت بخير اخى
تحياتى

زى الهوا said...

ربنا يسعدك بجد , بس انا اكيد مش هاعرف افيدك فى الموضوع دا

بس دخلت اعلق بس علشان اقولك كل سنة وحضرتك طيب وربنا يبلغك رمضان ياررررررررب

noha said...

:)))

السلام عليكم

بخصوص البوست فنسرين قالت المفيد
صحبتى بقى وفى حاجات مشتركة كتير:)

لكن بعيدا عن البوست
قولنا نطمن على حضرتك
ربنا يسعدك ويوفقك لما فيه خير ويسدد خطاك للصلاح
ورمضان كريم

noha said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

كل سنة وانت طيب " رمضان كريم" سلام

من اجل عينيك said...

كل عام وانت بخير
رمضان كريم يا عاشق نسرين
طال غيابك عن المدونة
لعل المانع خيرا

Anonymous said...

كفاية عليك كدب وخداع للناس

Anonymous said...

كفايه عشان نسرين وهم مش حقيقه

Lyssandra said...

هلا يا أحمد

انت فين كل ده ؟؟

يارب يكون خير

كل سنة وانت طيب ورمضان كريم

عدي عندي علشان تاخد الفانوس


سلام


Lyssandra

Gihad N. Sohsah said...

ازورك يوميا ولا اجد جديدا اتمنى ان تكون بخير


وكل عام وانت بخير

رندا said...

كل عام وانت بخير وبصحة
وكل اسرتك بخير يارب
ربنا يحقق كل آمالك ودعواتك
وصيامك وقيامك

آلقاك فى عالم الدوين
بعد رمضان ان شاء الله

رمضان كريم

رندا

Unknown said...

أسأل الله الذي لن تطيب الدنيا إلا بذكره
ولن تطيب الآخرة إلا بعفوه
ولن تطيب الجنة إلا برؤيته
أن يديم ثباتك ويقوي إيمانك وصحتك
ويرفع قدرك ويشرح صدرك
ويسهل خطاك لدروب الجنة
وأن يجعلك من عتقائه من النار
ومبروك عليك شهر رمضان

ساعد نسرين الايمن said...

اصدقائي الاعزاء

اعتذر لكل من تأخرت عليها في الرد في هذا البوست بالذات

لانني لم اكن اتوقع ان اكون صادقا صافي النية

ثم اقبل بكلمات جارحة لا اجد لها وصف
لكن انا عارف انني في معركة لغاية لما الاقي نسرين

واللي بيحصل ده كلها فداها
والله العظيم فداها

ساعد نسرين الايمن said...

الصراحة راحة

مازالت مستغرب لرودك

بالنسبة لاهل العلم المشهورين هنا
فعادة يكون الوصول اليهم صعبا جدا
وروي لي احد اصدقائي انه اتصل باحد المشايخ المعروفين هنا
فاجابه الانسر ماشين
طالبا منه ذكر اسمه وسؤاله بعد سماع سورة البقرة

لذلك انا فكرت ان اسال اصدقائي
اللي هم انتم

وشكرا لك جدا لانك لم تشك في ذكائي
انا كمان
لا اشك في ذكائي

سلام

ساعد نسرين الايمن said...

سلوي

اولا انا مبسوط جدا ان تأتي صاحبة
طوق الحرية لهنا
اتفضلي
ثانيا انا مبسوط اوي عشان انتي محاسبة
فانا قد تعودت علي سيطرة الدكاترة والصيادلة علي عالم المدونات
لذاتجدني مسرور لانني لست وحدي

لكن اشكر تعليقك اللي كان زي البلسم وسط التعليقات

سلوي
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

سلوي

اولا انا مبسوط جدا ان تأتي صاحبة
طوق الحرية لهنا
اتفضلي
ثانيا انا مبسوط اوي عشان انتي محاسبة
فانا قد تعودت علي سيطرة الدكاترة والصيادلة علي عالم المدونات
لذاتجدني مسرور لانني لست وحدي

لكن اشكر تعليقك اللي كان زي البلسم وسط التعليقات

سلوي
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

روح شرقية

احمد
انت بجد ربنا راح يكرمك كتير
تعرف ليه لان مخلص جدا فى مشاعرك
الله يجمع بينكم على خير
انا بفرح كتير لما بشوف لك بوست جديد على فكره انا ديما بدخل واتابع بس يمكن بتخلينى احيانا احزن اوى يا احمد ان الدنيا مش مخلياك تفرح
بس تفائل فرجه قريب
==========================
احيانا اشعر ان كرم ربنا تجسد بوجودك الان روح
انا كمان بدخل عندك ةبتابع وبتضايق اوي لما الاقيك مش كاتبة حاجة جديدة
ءاتفاءل ؟
بالله عليكي في هذا الزم الذي نحيا فيه
يعني ايه تفاءول ؟
=============================
وانشالله اقدر افرقلك الشربات
ان شاء الله تقدري تفرقي الشربات الذي سيتحول في يداك الي نوع من العسل
==============================
انبسطت جدا لسماعي اخبار عن نزولك اسكندريةوالاحداث السعيدة اللي حصلت هناك
يلا عقبالك
بالمناسبة
انتي متجوزتيش ليه ؟
ههههههههههههههههههههههههههههه
بصرة يعني

روح شرقية
حقا شكرا لوجودك في الكون
فبدونك كانت الحياة ستكون اشد قتامة

ربنا يخليكي ليا

ساعد نسرين الايمن said...

مجداوية ؟

عايزة توديني الطائف يا مجداوية ؟
والطائف لمن لا يعرف
هي المعادل السعودي للخانكة او العباسية

لكن عارفة انا هاسامحك
عارفة ليه ؟
عشان انا انبسطت منك اوي
لما قولتي ليا اقول الدعاء ده

يا رب يا جامع الناس الى يوم لا ريب فيه اجمع بينى وبين ضالتى
أو اجمع بينى وبين نسرين
بجد حسيت انني اول مرة اشوف الدعاء ده او اسمعه
فجزاك الله كل خير
انا كمان بحب ادعي ربنا اوي وبانبسط لما حد يدعي ليا
رغم انني مش عندي حد كتير يدعي ليا
بس اول مرة اجرب شعور انني حد يقولي علي دعاء ادعو بيه
فحق جزاك الله كل خير يا مجداوية
بالنسبة لعمرو خالد فانا بحبه جدا
لانه كان سبب في هداية عدد كبير من الناس منهم انا شخصيا
=================================
نفسى أشوفها
( ابتسامة من الودن للودن
ان شاء الله تشوفيها
باذن الله

مجداوية
شكرا لوجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

اصدقائي

يبدو انني ادمنت النكد
حسنا دعوني انكد عليكم قليلا
فقد جلست 5 ساعات علي النت لكي ارد علي باقي التعليقات
لكني لم استطيع
البوست ده في شوية تعليقات تنقط اوي
وانا احاول ان امسك اعصابي طوال الوقت في حيوانات زي صوفي وسلفي والحقير كفاية
بيسدوا نفسي كل ما اجي اقرا هارد علي ايه
لم تعلق هبةالله بعد علي البوست الجديد
ذهبت لمدونة العزيزة د/ اسماء علي
احاول ان التمس الدعم الفني والسلام النفسي
لكنها لم تنشر جديدا بعد
والان عليا تحدد المشاكل وكتابتها لكم يا من تقرون التعليقات
عل الله ان يفتح بالحل علي احداكم
فيقوله لي

عيدي ميلادي يوم 23/9 القادم
سيكون عندي 30 عام
امر بازمة منتصف العمر الشهيرة
من انا ؟
وماذا فعلت في حياتي؟
عندي مشاكل في العمل مع مديري الاسرائيلي
بينما مديري المصري كالعادة يقف موقف المتفرج
غدير زعلانة مني لانني لم احضر لها سجائر
تظن ان عطائي اقل
ليس لدي سيارة حاليا
ولا مكيف
لا استطيع اليوم من الحر
استيقظ غارق في العرق الساخن
كفاية كده ولا تاخدوا كمان
عندي مشاكل عائلية تهدد مستقبل ناس قريبين مني اوي
خدو كمان
خالتي تعبانة اوي
وعمتي اللي هنا كمان
صاحبي طلق مراته
وعايش في المحاكم حاليا
اخويا قال لي
الناس بتجوز وتتطلق
وانت واقف كده تتفرج
عاشر خيط كنت فاكره هيوصلني لنسرين انقطع مرة اخري
تعبان اوي
مصلتيش ولا مرة تراويح من اول رمضان
ولا قرايت ولا جزء
بعيد اوي عن ربنا
بعيد اوي عن اهلي
بعيد اوي عن نسرين
بعيد اوي علي كل حاجة حلوة في حياتي

اتغير ؟
لازم اتغير
بس مش عارف اتتغير ازاي
اغير ايه ؟
واسيب ايه ؟
احتاج الي حل كالقنبلة الهيدروجينة ليخلصني من نفسي
ثم ابدا من جديد كاليابان
بالمناسبة
عارفين احنا محتاجين كم دكتور نفسي عشان نغير لمبة واحدة ؟

محتاجين دكتور واحد
بس لازم اللمبة نفسها يكون عندها استعداد للتتغير

معلش علي التهييس
بس بجد انا تعبان اوي
اوي
اوي

Anonymous said...

عزيزي أحمد


كن قريب من الله.... تجد الله قريباً منك

وجد جد ... أسأل الله لك أن تلتقي نسرين الخاصة بك

وأن يسهل لك جميع أمور حياتك

ساعد نسرين الايمن said...

مؤمنة

اهلا بصاحبة احلي براعم
واحلي كلمات

فمن نطاق علمى المحدود لا حرج فى ان تحج او تعتمر عن شخص فى حياته ان كان لا يستطيع ان يقوم بهذا بنفسه وبتوكيل منه
حقا شعرت من ردك بسماحة الاسلام
فاليت جميع الردود جئت هكذا
==============================
جزاك الله كل خير على اهتمامك برأيى وجزاك الله خير الجزاء على هذه المشاعر الرقيقه

هنا يجب ان اشكرك انا علي ما ساعدتني بيه وانتي تدري
وما ساعدتني بيه وانتي لا تدري
فحقا لقد اخذت من عندك معلومات افادتني انا في حياتي الشخصية
فجزاك الله الف خير
يا مؤمنة
=================================
مؤمنة عارفة ؟
عندما كتب اسماء من يهمني رايهم في هذا الموضوع بالذات
كنت اشعر بالسعادة
ففكرة ان يكون لديك اصدقاء تثق في رايهم الدني
فكرة تملاني بالسعادة
فشكرا لك مرة آخري
=================================
بالمناسبة تخيلي في مدونتك في المدونات المفضلة لا توجد اي مدونة تبدأ بحرف السين
تعودنا عنك علي الشمول
فاهمني ؟
ارجو ان اري الاجابة عندك قريبا

ساعد نسرين الايمن said...

العزيزة د / أسماء علي

الحمد لله انك موجودة في هذا الكون
فبوجودك تصبح الحياة محتملة جدا
طبعا احب ان اسال اهل العلم والادب
لذا فان اسألك
مارأيك عزيزتي ؟

بجد بجد منورة مدونتي يا د
ومش عارف اشكرك
ولا اشكرك العزيزة اليساندرا
اللي خليتنمي اشوف حاجات جميلة في الدنيا
انتي احلي حاجة فيهم
والله كلمة مش مجاملة خالص

يسعدني وجودك دائما عزيزتي

ساعد نسرين الايمن said...

موناليزا

تقولين
ما اجمل مشاعرك تجاة انسانة لم تلتقيها قط
والله العظيم ثلاثة
ورب السموات والارض
نسرين شخصية التقيتها فعلا
كانت معايا
شخصية حقيقة مائة في المائة
=============================
ارى انه من الافضل ان تدعوا الله بان تلتقى بها قريبا وتقوموا بأداء الحج او العمرة سويا
وفقك الله لما فيه الخير

ادعو الله كثيرا بهذا
ان يجمعني الله بيها
ارجو ان تدعو لي انت كذلك
فانا مش عندي حد كيتر يدعي موناليزا
================================
وأشكرك على حسن ظنك بى فهذا من فضل ربى
انا الذي اشكرك انك كنتي عند حسن ظني تماما موناليزا
جزاك الله خيرا

Anonymous said...

شكرا لك
لانك اثبت بردك هذا ان شخصية نسرين

Anonymous said...

شكرا لك
لانك اثبت بردك هذا ان شخصية نسرين

Anonymous said...

نسرين وهم

Anonymous said...

هي البت كفاية ديه عبيطة ولا ايه ؟

Anonymous said...

السلام عليكم
يا تري عامل ايه دلوقتى
انا قريت كلامك


ازمة

لا علي فكرة انت شكلك مش واخد بالك
علي فكرة انت من اقوي الشخصيات اللى انا قابلتهم
كفاية تمسكك بنسرين طول الفترة اللى فاتت علي الرغم من انه واضح انك بتواجهك شوية عقبات بس انت قدها وقدود
وانا متاكدة انك باذن الله قادر تعدى كل الازمات اللي ممكن تواجهك

عايز دكتور

طب هوة فيه احسن من رمضان
الفرصة قدامك
اوعي تسيبها تفلت من ايدك
مش مشكلة اللى فات
المهم اللي جاى
اوعى تضيع وقتك في التفكير في اللي فات
اتعلم الدرس
فكر هتعمل ايه
استعن بالله
وابدأ التنفيذ


30سنة

كل عام وانت الى الله اقرب
والى فعل الخير اسبق
اللهم اجعل سنين وايام وكل لحظات حياتنا
في طاعتك
وارزقنا الاخلاص


طبعا انا عارفة انك هتسامحنى علي تاخرى
مش كدة
مستنية ردك
بسرعة
تقوللى انك بدات

اللهم اعنا علي ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
وتقبل منا رمضان

Anonymous said...

السلام عليكم
اخبارك ايه يا متوج نسرين
على فكره لو اقولى مين الى يستهل التويج اقول متيم نسرين
بس ده كلام مش من القلب
عارف ليه
بصراحه مفيش حب كده كل ده وهم سراب
حلم فى خيالك
اى حاجه من هذا القبيل باى
بس بكره تعرف انى الى بقوله حقيقه ومش هتزعل منى ولا تقول زى ما قالت على كفايه حقير

ساعد نسرين الايمن said...

اعزائي
ضغوط غير عادية هذا الايام
مسئوليات غير محدودة
وناس بتفتي بغير علم
لا اجد وقت لاشطر نسرين علي مجهودك
ولا ليساندرا علي رقيها
التعليقات الغبية مازالت كالجاثوم
في انتظاري
لا احتمل
ولا اعرف كيف سارد عليهم
لكن سارد
رد هبة الله كالعادة
ينير لي عدة لمبات في الظلام
لكني اتلقي طعنات كثيرة
فمن يدافع عني
من يدافع عني
من يدافع عني

ساعد نسرين الايمن said...

الفارس

شكرا لك ولتشريفك ورايك

بس مش تتاخر تاني

اتفقنا ؟

ساعد نسرين الايمن said...

صوفي

انا مش بستهتر بحاجة ولا حاجة
اذكر ان احد شعراء العباسين
قال انه عندما يطوف بالبيت الحرام يطوف بالعكس
كي يبحث عن وجه محبوتته بين المتعمرات
اعرف انه قال ذلك
ولم يقل له احد شئيا
لن المحب دائما معذور
انا لا ادفع عنه هتا
لكن اقسم انني لم أكن استهتر بشئ مطلقا
لم يدر ذلك ببالي مطلقا
لكن لو انت شايفني مستهتر كده
مش تدخل عندي تاني
ولا تقرا لي تاني
ولا تكتب لي تاني

اه نسيت اقولك
الحاجة الوحيدة اللي استهتر بيها
ان ارد علي واحد زيك
يا كستوري

ساعد نسرين الايمن said...

سلفي بن سلفي

الاول هاحكي لك حكاية
كان في واحد صالح جدا ويسكن بجوراه شخص فاسد تماما لم يفعل خير قط
وكان الرجل الصالح دائما ما يتصح الفاسد ولكن الفاسد لم يستجيب
الي ان جاء يوم قال الصالح للفاسد لقد نصحتك كثيرا لكنك لم تستجيب
فوالله لن يغفر الله لك
فقال الله من ذا الذي يتأله عليا
والله لقد غفرت له
وحبطت عملك

انت تنسب للسلف والسلف منك براء
هل تذكر الرجل اللي ذهب للرسول وقال له اذن لي بالزنا ؟
هل قال له الرسول انت فاجر ؟

العمرة مش هتقبل مني؟
علي اساس انك شغال مع سيدنا جبريئل
وانه بينزل ليك كتاب من السماء بيقولك علي الاعمال المقبولة والمرفوضة

اما عن اتهاملك لي بالفجور
فلابد انني ساتعلق برقبتك يوم القيامة لاخذ من حسناتك باذن الله
فانت لا تعلمي كم ادمني تعليقك الغبي

حقا انني اسف ان آري علي صفحات مدونتي شخصا مثلك

ساعد نسرين الايمن said...

لصوفي ولسلفي

كل رايت اناس مثلكم
ازدات حبا
للكلاب

ساعد نسرين الايمن said...

أحلام اليقظة

الاول مدونتك جميلة جدا
ثانيا شكرا جدا علي دعواتك الدافئة لي

تقوليني ان مشاعري اعجبتك
فماذ عن مشاعرك المرهفة انتي

أصبح الكون بلا ألوان
بلا فواصل بلا حدود
أصبح الكون لوحة
بلا مسحة فرشاة

بجد بجد ده شعوري من غيرها
انتي اكتر واحدة عرفتي تعبري عنه

تحياتي
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

الجميلة اليساندرا

الحقيقه أنا كنت هاعلق علي البوست

بس بعد ما قرأت التعليقات ليا تعليق تاني تماما

اسمحلي

اسمح ليك ايه بس
انا عايزك تكوني هنا كأن ديه مدونتك التانية
سوري اقصد الرابعة
والله لا يمكنك ابدا تخيل سعادتي عندما قرأت كلامك
حقيقي حسيت اني لي ظهر
واني في ناس ممكن اتطمئن انهم موجودين في الدنيا
وكمان لازم اشكر ربنا عليهم
==================================
ليساندرا
مازالت انتظر كلماتك
كما تتنظر النباتات المطر
في الصحراء

================================
ليساندرا
حقا اشكر الله انك موجودة
دائما
دمتي مختلفة
ومبدعة
وذكية
حنية
وعادلة
ورشيدة
وقوية
وواثقة
وماهرة
دمتي
البساندرا

ساعد نسرين الايمن said...

اسرار انثي

فقط يبدو ان روح بوستك مواعيد منسية
قد تقمصتني تماما
فتاخرت هذا المرة
اعدك الا تتكرر

شرفتي ونورتي المدونة يا فندم
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

ماء تشرين

انا اللي المفرضو اشكرك جدا
رغم انك كنتي قاسية جدا في بوستك الاخير
وشكرا جدا علي كل دعواتك الدافئة التي احطتني بها

ماء تشرين
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

الجوهرة الغالية اوي اللي اسمها زمردة

كيفك يا حضرة الصيدلانية اللي عايزة تفضل مصرية

مشاعرك جميييييله اوووووي

انتي مشاعرك أجمل
ومدونتك خير دليل
=============================

بس اين هي هل هي حيه تُرزق ؟؟
قارده على الحج ام لا؟؟؟
اسئله لابد من اجابتها ولابد ان تخبرها لمن تستفتيه
الحمد لله انها موجودة في مكان ما
وادعو ان تكون بالف خير
==============================

اتمنى ربنا يجمعكم في خير ويبارك لكم

وربنا يتقبل ويبارلك في احساسك

الدعوة الاخيرة ديه بالذات خليتني سعيد اوي
عشان انا باقابل ناس كتير عايزني اخنق احساسي
او امسحه
ونادر لما اقابل ناس زيك
عايزني اتمسك باحساسي
فحق شكرا لك يا زمردة

زمردة
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

رحيل

انا اللي لازم اشكرك مرتين
مرة علي مدونتك الرقية
ومرة علي رد الزيارة
بجد شدتني مدونتك جدا
حتي بالامارة
ارجو الا ينفذ رصيدي لديك علي الاطلاق

خالص احترامي
وتقديري
وشكري
علي وجودك رحيل

ساعد نسرين الايمن said...

المستنصر بالله

اولا
انا اللي بشكرك عشان انت جيت تديني رايك
ثانيا
نسرين هي حبيتي التي خرمتني منها ظروف صعبة اوي
ثالثا
معلوماتك في الدين رائعة وانا شخصيا استفدت من مدونتك كثيرا
رابعا
اعتقد انك تغبطني ولست تحسدني مستنصر
خامسا
انا لم اقل هذا رياء والله
انا قلت انني علمت عمرة لاكتر من سبب
احداهم انني حقيقي وقبل رد العزيزة نسرين رفرف يا طير الحرية
لم اكن اعلم ما هو الحكم الشرعي

شرفت ونورت المدونة يا فندم

ساعد نسرين الايمن said...

يوميات نائمة في الارياف

مازالت منتظر ان تسالي وتقوللي

شرفت ونورتي يا فندم

ساعد نسرين الايمن said...

رانيا

ثلاث جوايز
تملكين ثلاث حروف من اسمها

حاولت ان اتذكر ما فعلته طوال عمرى
هل ظلمت قلوب حقا
ام انا هنا لاُحاسب على فعلتى
عن ظلمى لقلبى

عرفتي من فين اللي مبدع ؟

ساعد نسرين الايمن said...

نسرين
رفرف يا طير الحرية

الرد علي تعليقك في الاخر طبعا
عشان احلي بيه

ساعد نسرين الايمن said...

hope

اعجبني شعار مدونتك جقا
عشان هو شعاري انا كمان
كل شئ بفعله
بفعله من اجلك
اما عن سؤالك
فوالله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم

نسرين شخصية حقيقة

ساعد نسرين الايمن said...

رانيا منصور

الزهرة الزرقاء النادرة
عندنا
يامرحبا
يا مرحبا
نعم عندك حقا
انا مجنون بيها
ليتها تعلم انني مازالت مجنون بيها
فهي تعلم انني مجنون بيها من الماضي

رانيا
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

تجربة المحب

اهلا اهلا بصاحبة التجربة
التي اعتزلت الغرام

انا ممكن اكون مش فاهمه الحكايه اوى
يارب تكوني دوقتي فهمتي الحكاية يا فندم

وانا اللي بشكر لك مشارعك الراقية

دمتي بالف خير

ساعد نسرين الايمن said...

فراشة المدونة الرقيقة اللي اسمها
هبة الله

السلام عليكم
عارف
انا لما قريت كلامك
اتاثرت قوي
وعينيا دمعت

وعليكم السلام
عارفة ؟
انا كمان والله لما قرات كلامك اتاثرت اوي
مش عارف اوصف ليك اتاثرت ازاي
انتي عارف انك بقيتي اهم صمام لامني النفسي حاليا
لما حد يضايقني بتعليقه هنا
بقول بجد لنفسي
مش مهم انا عندي هبة الله
اللي هي فعلا هبة من الله
================================

وللاسف مش عارفة الاجابة بتاعة سؤالك
وكان نفسي قوى اسالك
بس
للاسف
مش عارفة
علشان انا عندى تدريب تبع شغلي وبخلص متاخر

أيوة يا ستي انتي اشتغلتي واتدربي وخلينا احنا حياسين هنا
الله يسامحك
==============================
علشان كدة اعذرنى علي تاخيري
وبجد برضه هحاول الاقى اى فرصة اسالك
بجد انا اسفة
سامحنى
أسفة
يالرقتك اللامتنهائية
اسفة علي ماذا
انا الان اصبحت اعرف يقينا انك لو كان بيدك شئيا تساعدني بيه
لم ترددت لحظة واحدة
وصدقني
متتصوريش الشعور ده مديني امان نفسي اد ايه
علي العموم انا عرفت الاجابة خلص يا ستي من نسرين رفرف يا طير الحرية
=============================
ريح بالك يا سيدي
وانا افكرك لك بدالك
ديه مقطع من اغنية لمحمد محي افتكرته وانا باكلمك
==============================
هبة الله
شكرا لك
وشكرا لله

هبة الله
انتي بجد بجد افصل هبة
من الله

ساعد نسرين الايمن said...

مني صاحبة الاحاسيس

باحيس شعورك جدا
ارجو ان تكون كل الامور عندك بخير

تسعدني زياراتك جدا مني
دمتي بود

ساعد نسرين الايمن said...

مؤمنة

شكرا لسؤالك
وجزاك الله الف خير
اختي العزيزة

ساعد نسرين الايمن said...

علي الماشي

واضح انك فاهم اوي يا نصه
شكرا لتشريفيك لمدونتي التي طالما اختلفنا بسببها

ساعد نسرين الايمن said...

عصفورة من الشرق

بصراحة بكتب وانا متغاظه منك قوى انت فين ليه مختفى هزعل اوى لو كان كلام اى حد انتقدك اثر فيك لدرجة انك تختفى كده

طب اعمل ايه ؟
قدري ان تؤثر فيا الكلمات بما لا يقاس
مش عارف ليه في ناس عندها كمية شر بتحب تنفثها عندي
انا مش عايز كده عصفورة
مش بحب ده ومش بستخمله
في ناس بتحارب فيا
وبتهد فيا
بدون اي سبب
بس برضه انتي معك حق

وكفايه كل الكلام الحلو اللى ناس كتير قالته عن تصرفك
طبعا انا بشكرهم كلهم وانتي اولهم
ولسه انتي لكي في عنقي تاج
ساجيب عنه باذن الله
لكن عندما تتحسن اموري شوية

مش هفتى واقول رايى لكن بجد انت احييت جوانا كلنا مشاعر تحفه اوى بيتهيالى كل بنت بتتمنى تلاقى شخص يحبها اد حبك لنسرين وكل ولد يتمنى يلاقى بنت ذى نسرين علشان يحبها كده

كلامك ده اسعدني سعادة طفل نسيه ابوه في متجر للحلوي
===========================

العذر الوحيد المقبول انك تكون لقيت نسرين فمشغول بيها بس لو كان كده ارجوك فرحنا لو مكانش طمنا عليك
من بقك لباب السما يا عصفورة
بس لسه ربنا ما ارادتيش
فقط احطيني بدعواتك الدافئة
وانا اصل باذن الله

عصفورة من الشرق
انتي اكيد عصفورة من الجنة

ساعد نسرين الايمن said...

دمعاتي

شكرا لشعورك الطيب

والمدونة مدونتك في اي وقت عايز تعيط فيه يا فندم

ساعد نسرين الايمن said...

مني

وانتي بالف خير
اختي

ساعد نسرين الايمن said...

زي الهوا
وانتي طيبة يا فندم
وسلم لي ع موحة

ساعد نسرين الايمن said...

حتة السكر الجميلة اللي اسمها نها

شكرا لنسرين
شكرالنسرين
شكرا لنسرين
لانها عرفتني عليكي
وشكرا لمحاولتك الاطئمان
انا كويس
طوال ما الدنيا فيها
جدعان طيبين زيك
وابقي اشكر لي صاحبتك اوي علي ردها الجميل
ومعذرة للتاخير علي الرد عليك
والله غصب من عني خالص

نها
شكرا لوجودك دائما
وكل سنة وانتي رائعة
ومختلفة
وذكية
نها

ساعد نسرين الايمن said...

رولي

وانتي طيبة رولي
كدت ان اشيل المحافظة من جيبي
لغيابك الطويل

ساعد نسرين الايمن said...

من أجل عينيك

باحيي شعورك وسؤالك
شرفتي ونرتي المدونة يا فندم

ساعد نسرين الايمن said...

الحقيرة كفاية

قديما قال ايئشتين
الهيدروجين والغباء هم اكثر الاشياء وجودا علي سطح الكوكب
طبعا انا أكيد عارف دوقتي ان الغباء اكثر من الهيدروجين
ما انتي ايها الحقيرة
وكيف تنشري ايملك الغبي هكذا
هل تظني ان هذا ناديا للمرسلة
كفاية
بجد
ايه كمية الشر اللي عندك ديه
جيباها من فين ؟
طبعا انا لا اريدك عندي مرة آخري
فانا احلم بعالم نظيف خالي من الجرائيم
هل فهمتي ايه الحقيرة ؟

ساعد نسرين الايمن said...

اليساندرا
وانتي طيبة
وعلي فكرة والله انا عيدت واخترت فانوس
شكرا لكرمك
وبعودة الايام

ساعد نسرين الايمن said...

صانعة الاحلام

عندما تأتي كل يوم
أصنعي لي احلام كثيرة
عشان اعرف انك يتي
اصنعي لي احلاما كثيرا
لم تعد الاحد عشر حلما كفاية
يجب ان احلم كثيرا
كي استطيع ان اعيش
اعطني احلاما اكثر
بليز صانعة

ساعد نسرين الايمن said...

رندا

وانتي وجميع اسرتك بخير
انتظر الزيارة الشاملة التي وعدتني بيها
دمتي بالف خير رندا
وتقبل الله منك كل اعمال الخير اللي سمعنا انك عملتيها
رندا

ساعد نسرين الايمن said...

ريحانة مصر
نهر الحب

أسأل الله الذي لن تطيب الدنيا إلا بذكره
ولن تطيب الآخرة إلا بعفوه
ولن تطيب الجنة إلا برؤيته
أن يديم ثباتك ويقوي إيمانك وصحتك
ويرفع قدرك ويشرح صدرك
ويسهل خطاك لدروب الجنة
وأن يجعلك من عتقائه من النار
=============================
وانا اسال الله لك مثل ما سالت وازيد
ان يرزقك الله سعادة الدرايت
وان يحبب فيك خلقه
وان يسقيك من يد الرسول شربة ماء
لا تظمين بعدها ابدا

حقا لا اعلم ماذا اقول لك
لكن تأسرني الدعوات بشكل كبير

نهر الحب
اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

الصراحة راحة

شكرا لك حقا

ساعد نسرين الايمن said...

العزيز سهر الليالي

فعلا واضح ان البت كفاية ديه ستالجينا خالص

ربنا يشفي كل مريض
الا هي

ساعد نسرين الايمن said...

قمرالزمان اللي اسمها هبة الله

السلام عليكم
يا تري عامل ايه دلوقتى
انا قريت كلامك
وعليكم السلام
انا دوقتي احسن
والحمد لله
احسن عسان انتي موجودة
وعشان برد عليكي دوقتي
عاجبني انك قرايتي كلامي اللي في التعليق
عاجبني انك حبتي تردي
عاجبني كل كلامك

ازمة

لا علي فكرة انت شكلك مش واخد بالك
علي فكرة انت من اقوي الشخصيات اللى انا قابلتهم

انتي اللي مش واخدة بالك انك من أرق الشخصيات اللي انا قابلنهم في حياتي
وشكرا علي فكرتك الجميلة عني
اللهم ما اجعلني خير مما يظنون
واغفر لي ما لا يعلمون

كفاية تمسكك بنسرين طول الفترة اللى فاتت علي الرغم من انه واضح انك بتواجهك شوية عقبات بس انت قدها وقدود
وانا متاكدة انك باذن الله قادر تعدى كل الازمات اللي ممكن تواجهك
شوية عقبات ؟
اعتقد ان المصطلح الافضل
اننني اوجه شوية عقبات سهلة وسط الآلاف العقبات الصعبة التي اوجهها
هذا قدري
ولقد خلقنا الانسان في كبد
لكني بجد انا ابتديت أضعف هبة
انتي عارفة ؟
صعب علي اي راجل انه يقول انه ابتدي يضعف
خصوصا امام انثي فاتنة مثلك
لكني حقا ده شعوري
انا حاسس انني اتبريت زي القلم الرصاص لما يوصل للاخر
لكن الحمد لله علي كل حال
وان شاء الله ربنا هيبعت اللي هتقوي بيه

عايز دكتور

طب هوة فيه احسن من رمضان
الفرصة قدامك
اوعي تسيبها تفلت من ايدك
مش مشكلة اللى فات
المهم اللي جاى
اوعى تضيع وقتك في التفكير في اللي فات
اتعلم الدرس
فكر هتعمل ايه
استعن بالله
وابدأ التنفيذ
يالتني سمعت كلامك

30سنة

كل عام وانت الى الله اقرب
والى فعل الخير اسبق
اللهم اجعل سنين وايام وكل لحظات حياتنا
في طاعتك
وارزقنا الاخلاص


طبعا انا عارفة انك هتسامحنى علي تاخرى
مش كدة
مستنية ردك
بسرعة
تقوللى انك بدات
انا دات متاخر هبة


اللهم اعنا علي ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
وتقبل منا رمضان

اللهم امين

هبة الله
انتي اكيد اكيد
افضل هبة من الله
حقا شكرا لك
كلماتك تعيد الاتزان الي حياتي

ساعد نسرين الايمن said...

هبة الله
ياليت كل تعليقاتك
تكون زي تعليقك ده
ولا تبخلي عليا بالكلمات
فهي تصنع معي فارق حقا

هبة الله
انتي فعلا
هبة من الله

ساعد نسرين الايمن said...

والآن مع افضل تعليق
وصلني في هذا البوست
التعليق الشافي
الكافي
الوافي
وهو تعليق الدكتورة نسرين
صاحبة المدونة الرائعة
رفرف يا طير الحرية
نسرين
لن أبدا كلامي بالشكر لك
فبالتأكيد انتي تستحتقين ما أفضل من ذلك
فقد ادعو الله ان يحفظك ويحميك
ويجزاكي الف خير
فقط ساشكر الله لانك موجودة
ولاتتي اعرف عبر الكلمات
نسرين
حقا لا تتصورين كم أزالت حيرتي
فمع كل تعليق كان يصلني
كنت أقول لنفسي
الآن سأعرف ماهو الحكم الشرعي لما فعلت
فاقرا التعليق
فاجد اناس يسئيون
او يلعنون
او يشككون
حتي الطيبون جميعا
اكتفوا بقول لا
نستيطع ان نفتيئك
فقط انتي اهتممتي بالبحث
فقط انتي اجابة اجابة شافية راقية
مدعمة بابحجج الشرعية
فحق مهما قلت
ومهما كتبت
لا استطيع ان اوافيك حقك
يا غالية

شكرا لدعواتك الدافئة التي احاطتني بيها
شكرا لثقافتك الموسوعية
شكرا لوجودك دائما
شكرا لله انه في افضل صورة صورك

نسرين
حقا شكرا لك
وأرجو ان تسامحيني علي تأخري في الرد

نسرين
دمتي
راقية
وذكية
وحانية
ورقيقة
ومختلفة
ومبدعة

نسرين
دمتي
بالف خير

doaa said...

واضح إن موضوع نسرين عامل قلق وحيرة
لناس كتير
يا سيدي ربنا يجمعكم على خير قريب
كل اصحابك بيقولولك اسأل أهل العلم
عشان كده أنا مش هضيف جديد في الموضع ده
أنا بس عايزة أقولك إن طول ما انت مخلص بالشكل ده وصادق النية والوعد
إن شاء الله ربنا يتقبل منك الثواب
أياً كان الحكم مع علمي إنه مينفعش تعمل عمرة لحد عايش ومش مريض
بس ربنا يديك على قد نيتك
دعاء

ماجد نسرين said...

فلتمضي الوريقات مبعثرةً بنكهة شجني ..
يقيناً دامغاً يُنشدُ الخبايا ..
عينا نسرين للخلود برزخٌ ..

و المعبر اليتيم لألمي ...
المنفى يحتضن الذاكرة سجالاً على هرجي ..
و نسرين أيقونةٌ مخضرةٌ في المشهد المقام على ندمي ..
يا الله ..!
أيها الفسيحُ بخلقكَ الوسيعِ كبياضها لألقي ..
تتناثر الومضات عزفاً متأرجحاً على ياقة زمني ..
و لنسرين وقفةٌ على تيهي و على قدري ..
من القهوة فائحٌ عطرها و من المطر ..
و الحزن سَكينُ فرحها ..
الفرح الساكن ثغرها المبسمِ ..
لأسكبنَّ في القصيدة غلو دمي ..
و لتسمو فوق , فوق كذبي ..
على العهد الملتوي انحناءً بحضورها المجلجلِ ..
هبة الياسمين مشافهةً لقاسيون مرتعي ..
أنثاي اللا مكتملةَ المرسمِ ..
آهٍ أنت يا مذبحي ..
ما بين القلم و بياض الزهر ..
احمرار خجلي ..
و نهش الذئاب لصفوي و لكدري ..
نسرين ..!؟
كالفجر من الليل مولدها
ومن كفيها فليولد قدري ..
الشعر يا نزار منتظرٌ شتاءً ممطراً..
و أنا المتلهف إدماناً ...
خلخالَ نسرين في كبدي..
نسرين شاهدةٌ غُرِسَت على مثواي المرتعد ..
و أنا أتلو على اللا ممكن ترانيم قلقي ..
لأصحونَّ من غفوةِ الموت ..
و ليكن تردادُ شفتيها موطني ..
دعوني أنزف أبجديةٌ لم تُصغ بعد على ورقي ..
لنسرين قصيدةٌ للريح أبوحها ..
و قاسيون معصوب العينين عن المشهد ..
يستنزف كليَّ ..
يستنزفُ ما في من جَلَدي ..
للفرح سرٌّ أكتمه..
و الريح تعلم يقيناً ..
أن نسرين وحدها جلُّ مقصدي

majed.ms@hotmail.com

Anonymous said...

majed.ms@hotmail.com

Anonymous said...

jjjj

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

انا مش عارف اقولك ايه ..كل اللي اقدر اقوله انى لمست حبك ليها