Thursday, July 31, 2008

رقة 2













كانت تأكل حبة العنب

علي اثني عشر مرة


59 comments:

Gihad N. Sohsah said...

وهذا يدل على كم هي رقيقة... أتمنى لو اراها.....

من انا؟؟ said...

انا اجيت ارمى السلام تانى
عامل ايه انت ونسرين

على فكره انا استغربت لما لقيتك لسه حاطط لنك مدونتى

خيييييييييير
ياللا سلام بقى

blue-wave said...

معلش انا مش متابعك من الأول
ف سؤال رخم
هيا راحت فين طيب؟؟؟

منى said...

يعنى هى كانت بتاكل
وانت تبص وتعد؟

شوقتنى ليها اوى

تفتكر نسرين لو حبت تعمل مدونه هتسميها ايه؟
ياترى هتكتب شعر
ولا خواطر ناعمه
ولا هتكتفى انها تشوف اللى تعبان اة حزين وتروح تواسيه
انا كمان نفسى تلاقى نسرين
بس زى ما خلتنا نحبها
تعرفنا عليها
تحياتى ودعواتى

مجداوية said...

السلام عليكم
ايه ده ايه ده
هو انا مدخلتش هنا من عشر سنين ولا ايه ؟؟؟
الله
أنا فاكرة انى زهقت من كتر ما بدخل ومش بلاقيك كاتب حاجة جديدة
تقم تنزلهم كده مرة واحدة
هى كريزة ؟؟؟

المهم انك بخير وبتكتب وماشى فى الطريق الصحيح ؟؟ يا ريت الناس تعرف ايه هو الطريق الصحيح
بصحيح

ربنا معاك ولى عودة بعد امتحاناتى
دعواتك يا أحمد يا مدافع عن ضفائر نجوى

هى دى الشهامة
سبحان الله الشخصية بتتكون من الصغر
ناس تشد الشعر ومؤذية وناس رقيقة وشهمة تدافع

ممكن أعرف ايه دلالة سورة صلب يسوع ؟؟؟؟
سلام

Anonymous said...

عزيزي ساعد نسرين

عارف ؟
وانا بقرأ كلامك الجميل عن رقتها والعنب اللي كانت بتاأكله علي تسع مرات

فاتكرت دينا وسعد الصغير والعنب العنب العنب

وتسأءلت ازاي ممكن ناس زيك ترقي بالاشياء
وناس تانية زيهم بيبتذلوا الاشياء لهذا الحد

دومت مدافعا عن القيم الجمالية في حياتنا
وعن ضفائر نجوي علي راي مجداوية

همسات دافئه said...

عجيبه
هو لسه فيه كده!
افتكرتهم انقرضوا منذ زمن
مش حبه العنب ولا الى كلتها
الى راقبها وكتبها
بضم صوتى لصوت بلو ويف
عروستى!!

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عادى دى بيتوقف على حجم حبة العنب
اتمنى لو اراها
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سمر الشافعى said...

تسع مرات؟؟؟؟؟

انا بضم صوتى لصوت بلو ويف وياريت تعرفنا ايه الحكايه لان انت عارف اثار التربنه اللى فدماغى بقى فمى تقيل جدا عاااااااااا

Anonymous said...

احمد

طيب هو انت كنت بتقعد تبص ليها في العنب كده ليه ؟
علي اساس انك اللي دافع فلوسه يعني ؟
هههههههههههههههه

بهزر واللله
عشان عارف انك حساس اوي

بجد بوست رائع
عندك قدرة عجيبة انك
تختزل المواقف وتعيد صياغتها
حقيقي انت شاعر

Anonymous said...

فعلا صدق الشاعرحين قال

ينفع في شتاء اوصيف

Anonymous said...

فعلا صدق الشاعرحين قال

ينفع في شتاء اوصيف

Anonymous said...

العنب العنب العنب
الموضوع عن العنب ولا على نسرين ولا على مين
العنب العنب

كلام على بلاطة said...

يا ساعد امال فين نسرين
تحياتى

Azza Moghazy said...

ليس سؤالى ابدا كيف استطاعت هى ان تقضم حبة العنب على تسع مرات
بل سؤالى كيف واتاك الصبر على المراقبة ؟

ahmed_k said...

يآآآآآآآآه
الظاهر حباية العنب دي مهجنه
يعني عنبايه كبيره حبتين
ممكن تكون قد التفاحه كده
ولا يمكن عنب غير العنب بتاعنا
هم صحيح في عنب غير عنبنا؟
فكرتني بأغنيه لذيذه اممممممم

بيت العز يا بيتنا
علي بابك عنابتنا

HeBa said...

ايه الرقة دي كلها

الواحد نفسه يتعرف على نسرين فعلا

Anonymous said...

كل ما ادخل النت واشوف مدونتك يزيد خوفي وقلبي يدق بسرعة خايفة لاللايام تبعدني عن املي ... ياريت لو اهلي يعلمون ... بما تجنيه علينا ايديهم تحياتي لك وربنا يجمع كل حبيب بحبيبه عن قريب
ويجمعك بنسرين ...

عصفورة من الشرق said...

ازيك يا فندم يا رب تكون بخير
النهارده مش جايه اعلق لكن جايه اهديك التاج اليتيم اللى وصلنى يارب يعجبك وتهديه لنسرين
اتمنى تجاوب على اسئلته
تحياتى ليك انت ونسرين

زى الهوا said...

يانهار ابيض هوه فيه رقة كدة ؟؟؟؟؟؟؟؟


معلش هسألك سؤال رخم , لنى زى ماحضرتك عارف مش متابعة المدونة غير من بوستين فاتوا تقريبا :

هيه نسريين دى شخصية موجودة فعلا ؟؟ ولا بتتخيلها ونفسك تبقى حقيقة ؟؟
لو موجودة وضاعت منك , دور عليها وماتسيبهاش تضيع تانى , لأن الانسانة اللى تأثر فى حد اوى كدة , ورغم انها سابته يبفضل فاكر لها كل حاجة حلوة , يبقى اكيد دى اصلا ملاااااااك , دا غير طبعا الرقة اللى بتحكى عنها دى , موال تانى

Anonymous said...

ايه النظام تسعة ولا اثنى عشر

فزلوكة said...

ياالله
اثنى عشرة مرة
كم هى رقيقة

هنيئا لك بها

Zanooba (Zeinab sab9n) said...

يا الله رقيقة أوي ...بس أنت كنت بتعدلها اللي بتكله ولا إيه ؟ لووول :) بس بصراحة يا بخت نسرين أول زيارة لمدونتك و إنشاء الله متكنش الأخيرة ...و تقبل مروري

سنووايت said...

ربما هي رقة نسرين اللامثيل لها
وربما هي رقة مشاعرك لتراها بهذه الصورة الي الان
احيانا اتخيلها فلا اكد اراها من رقتها

---

بالنسبة لتعليقك علي مدونتي لا داعي للاعتذار بالطبع , وللعلم لم اكن اقصدك :)

تمنياتي لك بلقاء يجمعك ونسرين في يوم ما

RASHA said...

احييك على رقة مشاعرك تجاه حبيبتك وكم هى رقيقة بالفعل فانا عزيزى التهم عنقود العنب فى اقل من دقيقتين تحياتى لك ولنسرين

Anonymous said...

السلام عليكم
حاجتين كلنا عارفيهم
طبعا
روعة نسرين
وصدق مشاعرك

عارف
مش كفاية ان الانسان يكون رائع
لازم اللى قدامه
يحس بيه
ويقدره

ومتقلقش
ربك لما يريد
احلامنا هتتحقق
وكلامنا هيتصدق
والغايب هيعود

اه
كنت عايزة كمان اشكرك علي ردودك
حقيقي انت فاجئتنى
لماقلت

يعني انتي ممكن يكون جواك موجات متلاحقة من عدة مشاعر
بس يكون السطح بتاعك
او التعبير اللي علي وشك هادي اوي

اصل ده الكلام اللى اصحاببى القربيين بس بيقولووه
حقيقي انا لسة متفاجئة

انا كمان بخاف من البحر
بس لما بكون بعيدة عنه
بس لما تكون قريب منه
بتحس انه شبه الدنيا قوي

ساعد نسرين الايمن said...

نسرين
اصدقائي
يااااااااااااااااه
لو تعرفون مشاعر الان
لوتعرفون كما انا متضايق وحزين
فكرت كثيرةان اكتم مشاعري تلك
لكن ليس لي سواك نسرين
وسواكم اصدقائي
لذلك اريد ان اتكلم

شهر 8 اللعين
هل تذكرين نسرين
كما كنت اكره شهر اغطس هذا
نادرا ما يمر دون ان يترك في حياتي خلل جديد
او عطب لا يمكن اصلاحه
وهانا انا الان ائن تحت وطأة مشاكل شهر 8 السخيف

شاهدت اليوم علي ميلودي افلام فيلم عن العشق والهوي
مني زكي وانت
اعجبتني جملة قالتها غادة عبدالرزاق لمني زكي
وهي بتكلم عن الدنيا
قالتها
مع كل مشكلة كانت بواجهها
كانت بقتل نقطة ضعف جوايا
المشكلة انني اشعر احيانا ان نقاط الضعف تزيد لا تقل
برغم من كل المعارك التي اخوضها
وبرغم كل الحروب التي افوز بها
النهاردة عيد ميلاد برايد بطلة مدونة غادة
عارفها بالطبع
بعت ليها رسالة
وياليت كل الناس تفكر عيد ميلادها
وتبعت لها

عارفة ؟
نفسي اسافر المدينة اوي
نفسي اغير جو
اتخنقت من الوجوه التي ارها ولا تتغير
تعبت من الدوران في نفس الساقية
والمشكلة انهوا مفيش حد هنا بيعمل صيانة للثور
سيارتي عطلانة
واتعذب يوميا في الليموزينات
سافر صديقي الوحيد الي مصر
ولن يعود
لان مراته وبنته محتاجينه هناك

اريد ان ارد علي كل من علق
لكن اخشي ان يتأثر ردي بعكننة مزاجي
اه
اتبسطت جدا بتعليق هبة الله اللي قرايته اليوم
عارفة نسرين ؟
ساعات بحس انك بتبعتي ليا ناس من طرفك يطتمنوا عليا من بعيد
زي ما كنت بتبعتي مني صلاح ليا الكوفي شوب ايام لما كنا بنزعل مع بعض

عارفة ؟
وحشتني حركاتك اوي
وحشني ارتداءك الكاب بتاعي
وحمل مفاتيح وجوالي
وحشني تنططيتك لما كنا بنلعب او بنتاقش
وحشتني رقتك
قوتك
صوتك
وحشني ضعفي ادامك
دوقتي انا ضعيف جدا
هش جدا
بعيد عنك
وانت
اين انت
هل هونت عليك لهذا الدرجة وهذا الحد
انا اجاهد كثيرا كي اقع علي سبكية عينيك
بينما انتي مختفية
لن تنفع حتي حيلة الامير اللي كان في سندرييلا
لانك لم تتركي لي حتي حذاءك الذهبي
كمان انني لا استطيع ان ادعو كل فتيات المدينة علي العشاء

فتيات المدينة
بالمناسبة
انا لا املك مدينة
ليس لدي وطن علي الاطلاق
الفتيات هنا لا اري وجوههن
فضلا علي ان اري مقاس اقدامهن

الحر/ العرق
لم تعودي تمسحي لي عرقي كما كنت في السابق
ربما تتابعين الان اخر تتطورات السياسة بحكم عملك
وهل سيفوز ماكين او اومابا
اعلم انك ستحبين ان يفوز اومابا
لانك تحبين ان يحلم المستضعفين
نسرين
لا اعلم وجهتي علي الاطلاق
انتي بوصلة حياتي التي فقدتها

كثيرا ما اشعر بالعجزوالقهر لانك لست معي
واقول لنفسي تبا لك
كان اي كلب سيجد ضالته بعد ربع ساعة فقط
وانت تبحث منذ سنين
لكن افكر فاري انني فقط احتاج الي تحديد اتجاهاتي كي اصل اليك
الامر الذي لن يتم بدونك
شاهدت اليوم في احد القنوات المصرية التي لا اعرف اسمها
ان دراسة حكومية قالت ان 89% من الشعب يريد ان يهاجر
تذكرت وقتها
وتذكرت كيف كنا نشارك كل عام في طلبات الهجرة العشوائية لامريكا
علي وعد انه اذا فاز احدمننا فيجب ان نتزوج كي نسافر سويا
والان غادرنا مصر نحن الاثين
فكيف بربك سنجتمع ثانية

Lyssandra said...

إذن هي مهاجرة

وأنت مهاجر

طيب ازاي مفيش خيط يصل بينكم ؟؟
عن طريق الأصدقاء حتي

أنا بجد بيعجبني جدا
لما تحكي عنها
وعن ذكراياتكم المشتركه

لكن باتعب أوي
لما باوصل آخر الكلام
وانت بتتألم ومش عارف توصل لأي حاجه

الكلام حلو أوي
بس بيوجع

عارف لو تعرف مكانها ومتخاصمين ؟

عارف لو تعرف مكانها وعارف ان الأمور بقت عادي ؟؟

أعتقد هايبقي أهون ألف مرة عن إنك ماتعرفش عنها شئ نهائي

تعرف بقي لو أعرف أنا ؟؟

كنت دورت عليها بنفسي والله

ودي مش مجامله ولا عزومة مراكبيه

لو في إيدي كنت دورت عليها



تحياتي لساعد نسرين الأيمن

هاقول إيه ؟؟

دمتَ صامداً

lyssandra

ساعد نسرين الايمن said...

صانعة احلي الاحلام

يامن اعطيتي للحلم طعما ولونا
وسلمتني احد عشر حلما لا ينقصون
لا استطع ان اصف لك حجم السعادة
ولا صوتها
تلك السعادة التي منحني اياها
عارفة ؟
انا كنت حزين اوي والله
وكتبت تعليق وانا في حالة اكتئاب شديد
بس لما لقيتك ضايفني بمقدمة جميلة اوي عندك
حسيت انك جدعة اوي
وان الدنيا تستحتق انني اشارك فيها واعيشها اكتر من كده
عارفة ؟
حسيت انني ربنا بعتك ليا في اللحظة ديه بالذات
عشان تقولي لسه الاحلام ممكنة ممكنة
سطر واحد
او سطرين
لكن والله لكي ان تفتخري انك غيرتي من الحالة النفسية والمزاجية لشخص لم تتلاقيه
وربما لن تتلاقيه
فشكرا ليدك اللي اتمدت يالخير
واعطتني الدفء والامل
واطعمت حمام الصبر بداخلي
حبات من نور
صانعة الاحلام
انت اجمل من احلام الاطفال

نسرين رقيقة جدا جدا
اشاركك امنية ان ارها
مش ينفع تصتنعي حلم بكده
قابل للتحقق

صانعة الاحلام
صنعتي لي احد عشر حلما
فدعني اصنع لك حلما واحد

دمتي بالف خير

ساعد نسرين الايمن said...

مدونة من اجل الحب

مش عارف ليه استغربتي
انا لن امسح لنك مدونتك السابقة
الا لما تعطيني لنك مدونتك الجديدة
وهذا طلبي وانا مصر عليه جدا
وحتتي عندما اخده لان امسح لنك مدونتك علي الاطلاق
بجد حرام ان يخسر التدوين حد جميل اوي زيك يا يا باشمهندسة

مدونة من اجل الحب
مستني
فالله يخيلكي مش تطولي انتظاري

ساعد نسرين الايمن said...

د/ عمرو فاروق

انها هناك
حيث ترفرف الملائكة باجنحتها لتحميها

انها هناك
تثير غيرة الحور العين
وتبيع العطور في الجنة
===========================

ليتني اعرف يا صديقي اين هي
عندئذ ساكون اقوي من هرقل
واكثر سعادة من انتوني روبنز
واشد غني من احمد عز
واكثر وسامة من توم كروز
صدقني لا اعرف اين هي

ساعد نسرين الايمن said...

مني

الاول ارجو ان تطميني علي صحة الوالد الغالية
وكمان بلاغي سلامي لهيام ورشا
=============================

ايوة كانت بتأكل وانا بابص لها
وانا مش كنت بابص لها وهي بتاكل بس
انا كنت بابص ليها علي طوال
وهي بتاكل
او بتشرب
وهي بتمشي
او بكتب
او بتحلم
انت مش عارفة اد ايه انا كنت مبهور بيها
ومازالت طبعا

==============================

انا مش عارف لو نسرين عملت مدونة هاتكتب ايه
بس اكيد هي هتعملي شئ مدهش
وفريد للغاية
ورقيق للغاية
متهاليي كمان انها لو عملت مدونة
فان كل المدونات الاخري ستغلق تماما
================================

مني
اعدك ان تصبحي من اصدقاءها المقربين
بمجرد ان اجدها
عشان انتي رقيقة
وهي بتحب كده
انا عارف ومتأكد من كده
دمتي بالف خبر
اتمني وجودك دائما

زُمُرده said...

ياااااااااااه

هو نوع العنب ده ايه
ده يكفي مصر كلها

هههههههه
انت بتعد عليها كماااااااان

ربنا يسعدك ويعوضك خير

ساعد نسرين الايمن said...

مجداوية
ايوةطبعا لايا ستي
انا حاسس انهم اكتر بكتير
وانت كمان ليكي وحشة فظيعة
بقي كده انزل مصر ومحدش يعزمني علي اسكندرية
وانت عارفة انني مش هامش فبها لوحدي تاني
بعد بوست التقليب اياه
==========================
ايوة هي كريزة
وللاسف ليس امامي سوي ضغط المشاعر لادعها تنفجر من آن لآخر
هذا ليس اختياري للاسف
==========================
طبعا من حق كل الناس
انها تعرف
الطريق الصحيح

بس ديه مختلفةمن شخص لآخر
============================
ربنا معك يا مجداوية
صدقيني دعيت ليك كتير لامتحانك
وربنا يوافقك ان شاء الله
مش بس في الامتحان
ولكن في كل امورك باذن الله
============================
علي فكرة عجبني جدا
جدا اللقب اللي انتي اعطيتنه
مدافععن ضفائر مجداوية
ذكيةجدا بجد مجداوية والله
بتفكردايما بطريقة مختلفةعن الناس التانية
=============================
الصورة دليل علي الالم فقط
دمتي بالف خيرا مجداوية
ومعذرة للتاخير

ساعد نسرين الايمن said...

سيمون

الغائبة الحاضرة

انت اللي اتاخرتي المرة ديه

انا بارتقي بالقيم الجمالية
ربنا يكرم اصلك يا ستي
انا فقط احاول ان اصفها لكم

الشبه الوحيد اللي بيني وبين سعد
اننا احنا الاتين اخرنا دال
دينا
لا احب الكلام عن دينا
لكن اسعدتني جدا جدا الملحوظة
دمتي ذكية

ساعد نسرين الايمن said...

همسات دافئة

فقط لو تعطني بساطك السحري
لاخذك معي لتريها
وتحكمي بنفسك

نورتيني المدونة وشرفتني
بجد

ساعد نسرين الايمن said...

العزيزة مؤمنة

لا ده لا يتوقف علي حجم العنب
ولكن يتوقف علي رقتها في التعامل مع كل الاشياء
حتي التي تؤكل
========================
انا ايضا اتمني ان آراها
اقسم علي ذلك

ساعد نسرين الايمن said...

سمر الشافعي

الف سلامة عليكي من التربنة يا فندم
انا عارف اول 3 ايام بعد الروسية بيكون صعبين شوية
بس ولا يهمك
اكتر من كده وربنا بيزيح

الحكاية هي قصة حياتي
عندك استعداد تسمعي قصة حياتي؟

ساعد نسرين الايمن said...

شروق

اكييييييييد
انت عارفة انا عايزة اقولك ايه
مش كده ؟

ساعد نسرين الايمن said...

صفا

ينفع في شتاء او صيف
اواي يوم جريس

ساعد نسرين الايمن said...

صفا

ينفع في شتاء او صيف
اواي يوم جريس

ساعد نسرين الايمن said...

كلام علي بلاطة

ليتني اعرف

ساعد نسرين الايمن said...

عزة مغازي

اخيرا عزة عندنا
يا مرحبا مرحبا

كيف واتاني الصبر كي اعدي ؟
انت لا تعلمين كم كنت مبهورة بيها
وكيفكنت امشي بجوراها
عيناي تتعابعها فقط
ليس لي ادني علاقة بالطريق
الامر ليس له علاقة بالصبر عزة
الامر له علاقة بالسباحة

اتمني وجودك دائما عزة

ساعد نسرين الايمن said...

العنب العنب

الموضع عني انا طبعا
وعن العنب تقريبا
واكيد اكيد
عنها هي
نسرين

ساعد نسرين الايمن said...

ahmed-k

مهجن ايه يا عم الحج

يا يا بني ده حتي الزبيب كان بياخد نفس المدة
بس انا مش عايز اقول كده عشان محدش يتخض ونفسيته تتاثر

بس تصدقي الاغنية ديهعمرها ما جئت علي بالي

مصطلح بيتنا نفسه غريبة عليا
لم اشعر ي حياتي باي مكان
استطيع ان اطلقه عليها بيتنا

ان شاء الله يكون الجنة بقي

ساعد نسرين الايمن said...

هبة

انت بتكلم عليا
وعلي نفسك

اوعدك ان تكوني من اصدقها المقربين
فقط بمجرد ان اجدها هبة
خصوصا انك بتحبي شيرين

ساعد نسرين الايمن said...

مجهول

صدقك في كلامي لمسني اوي

فعلا الاهالي لو عرفوا حجم الجرايم اللي بيعملوها في اولادهم
حقيقي كانوا لغوا الاحتفالات بعيد الم
والاب

وربنا يجمع كل اتين اتفرقوا يا رب

حقيقي تسعدني زياراتك
انت بالذات جدا
خلي بالك من نفسك
لا اله الا الله

ساعد نسرين الايمن said...

عصفورة من الشرق

تشرفينيا يا فندم في اي وقت

حاضر
بس استني عليا شوية بلييز من فضلك

عصفورة من الشرق
انتي عصفورة من الجنة

ساعد نسرين الايمن said...

زي الهوا

والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم
والله العظيم ثلاثة

نسرين ديه شخصية حقيقة

والسؤال ده علي فكرة اكتر سؤال اتسالته في حياتي

طبعا لو لقيتها
عمري ما خليها تضيع ابد ابدا مهما كان
بس انا اوصلها والله يا بنتي

وعلي فكرة انا مش شوفت الملائكة
بس متهاليي انها اجمل وارق من اجمل ملاك

يسعدني وجودك دائما ياآنستني

ساعد نسرين الايمن said...

مجهول

يا ذكي انت يا متابع يا باشا

شوفي يا سيدي انا هاشرح ليك عشان بجد انا بحبك اوي اوي اوي

العنب الاخضر علي تسع مرات
عشان بيكون صغير

والاصفر علي 12 مرة
والاسود علي 15 مرة
والزيبيب علي 25 مرة

اتمني ان اكون قد اوضحت

ساعد نسرين الايمن said...

فزلوكة

ياااااااااااه
انتي فين يا بنتي
وحشتتني بجد

بيعجبني اوي الناس الاوفياء اللي زيك
اعتقد ان علاقتنا بدأت من بوست نبؤة
اتذكر تعليقك الطريف

فزلوكة
عندما ادخل مدونتك
اشعر بالخوف
انا كنت عايز اكون زيك
بس حقيقي
معرفتيتش

ربنا يخليك شمعة مضيئة دائما يا فزلوكة
-------------------------------

بس بطلي حسد بلييز انت شايفة اني هتشحتف عليها
بتحسدني علي ايه بقي ؟

علي العموم
اكيييد انا لازم اتحسد
ولومش كنت هاتحسد عليها هاتحسد علي ايه ؟
وانا عندي مين غيرها
هي
نسرين

يسعدني وجودك دائما يا
فزلوكة هانم

ساعد نسرين الايمن said...

زينب

اهلا بيكي يا فندم
في اي وقت ؟
وياليت مش تحسدني نسرين
عشان انا بخاف اوي عليها بجد
فاهمة
النهاردة الخميس
5/5/2005

سلامووووووووووووز

ساعد نسرين الايمن said...

سنووايت

ربما هي رقة نسرين اللامثيل لها
وربما هي رقة مشاعرك لتراها بهذه الصورة الي الان
احيانا اتخيلها فلا اكد اراها من رقتها
============================
لا بل هي رقة نسرين بالطبع
اقسم علي ذلك
=============================
اشكرك علي امنياتك الرقيقة
بالمناسبة
مازالت لم اراني/ اراها عندك
يلللا حلي ده بسرعة بلييز

ساعد نسرين الايمن said...

الاعزاء

هبة الله
اليساندرا
shasha
زمردة

اعرف انني تأخرت عليكم كتثرا
وكثيرا جدا
لكن هذا التأحير له اسباب كثيرة جدا

اعمها واشهد الله انني صادق في هاذا
انكم ثروتي الحقيقي
الحاجات الجميلة اللي اخذتها من المدونة
وانا مش كنت عايز ارد في حالةمن العكننة المزاجية
عايز ارد عليكم وانا فايق اوي
سامحوني
كان قصدي

ساعد نسرين الايمن said...

shasha

يا اهلبا بصاحبة الجاليري الافضل

احيانا يحلو لحزنى ان يغادرنى فيلبس الملابس البراقة ويدهن وجهه بالاصباغ وقبل ان يخرج يوصينى لا تفتحى الباب لاحد ..ولا تخافى ..سأعود سريعا ..
===============================
انا علي عكسك حبيتي
فحزني دائما يظل معي
لا يريد ان يغادرني
لسبب لا اعرفه
===============================

اعجبني ردك لطرافته
لدرجة انني فكرت ان اكتب بوست باسم تناقض
اكتب فيه
انها كانت تأكل حبة العنب علي اثني عشر مرة
بينما كنت انا امص القصب بقشره
او التهم التين الشوكي دون ان اقشره
===============================
تحياتي لاول زيارة

اتمني وجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

هبة الله

يا اجمل هدية من الله
الاول
كل سنة وانتي طيبة يا فندم
عشان رمضان
علما بانك اول واحدة اهننيها برمضان
ثانيا
مش تتاخري تاني
حتي لو انا اتاخرت
فانت كالاشارة الضوئية التي كانوا
يستدعون بيها بات مان
فقط كلمات تشعرني بان كلماتي اثمرت
بجد مش عارف اقولك ايه كالعادة
لكن اشهد
ان امراة اتقنت التعليق مثلك انتي
واقتجمت كلماتها مشاعري مثلما اقحتمتي
=================================
حاجتين كلنا عارفيهم
طبعا
روعة نسرين
وصدق مشاعرك

والله الاتين حقيقة بجد
==================================
ومتقلقش
ربك لما يريد
احلامنا هتتحقق
وكلامنا هيتصدق
والغايب هيعود

انت مش عارفة قصة الاغنية ديه معايا
================================
حقيقي انت فاجئتنى
لماقلت

يعني انتي ممكن يكون جواك موجات متلاحقة من عدة مشاعر
بس يكون السطح بتاعك
او التعبير اللي علي وشك هادي اوي

اصل ده الكلام اللى اصحاببى القربيين بس بيقولووه
حقيقي انا لسة متفاجئة

تقولين انك متفاجئة عشان انا قولت
كده ؟
انا بابقي تفاجئت من مفاجئتك يا هبة
طب ليه ؟
هو انا مش من صحابك المقربين ؟
ءالم تعطييني هذا الشرف بعد ؟
انا كمان اشعر بما يشعر بيه اصدؤقاك
هل تعرفين السبب ؟
لانني منهم
او اتمني ان اكون منهم
فلا تجعليها صداقة من طرف واحد بليييز

وسمعني سلام كن صديقي
فانا محتاج جدا لميناء سلام
فتكلمي
تكلمي
تكلمي
لماذا تعلقين فقط
بنصف الكلام

===============================
هبة الله
يا بخت اسكندرية بيك

ساعد نسرين الايمن said...

الفنانة الراقية جدا / ليساندرا


طيب ازاي مفيش خيط يصل بينكم ؟؟
عن طريق الأصدقاء حتي
===============================
كانت هي كل عالمي
وكنت انا كل عالمها
لم يكن لدينا اي وقت لاي حد آخر
باستثناء شخصية واحدة
هي الان في الصعيد
مع زوجها
حيث الوصول اليها
كفيل بصناعة 5425158740447 حرب اهلية جديدة
=================================
لكن باتعب أوي
لما باوصل آخر الكلام
وانت بتتألم ومش عارف توصل لأي حاجه

الكلام حلو أوي
بس بيوجع

صدقني هاواصلها
لازم اواصلها
احنا مش اتفقنا انني عنيد ؟
ولا انتي نسيتي
كل ما يكون المي اكبر
كل ما فرحة لقائي بيها هتزيد
انا دايما اقول لنفسي كده
=============================
كم أنا واهنة ..


مرهقة أنا حد الإغماء علي حدود هفواتي ..


غفواتي القليلة لا تلتقم اضطرابي ..


مرهقة حد الانتهاء عند أول بداية ..


حد السقوط إلي أعلي .. أو الصعود للهاوية ..


مرهقة حد انغلاق الزوايا علي أحلامي البعيدة ..


حد ابتلاع الأمان .. حد السكون يا أنا ..


يثقل جفني وحدود إرهاقي تأبي الاسترخاء ..


حتي أنت يا نوم .. ترهقني حد الجفاء

يا بنتي
اشعر ان كلماتك صورايخ تهاجم مركز الشعور لدي
كم اشعر انها كلماتي انا من شدة ما تمسني بحق
==============================
تعرف بقي لو أعرف أنا ؟؟

كنت دورت عليها بنفسي والله

ودي مش مجامله ولا عزومة مراكبيه

لو في إيدي كنت دورت عليها

تستطيع مساعدتي
تعرف حد في وزراة الخارجية
حد كبير جدا

كمان ابقي اسالي اي واحدة صحبتك اسمها نسرين اذا كانت هي نسرين المقصودة
وامنيها انها تسال كل من تعرفهن ممن اسمهن نسرين
اتفقنا

شكرا لاخلاصك في محاولات المساعدة
وانا فعلا محتاج مساعدة في الموضوع ده بالذات
فحتي ادهم صبري نفسه لا يعرف طريق ابنه
ويحتاج من يرشده
هكذا اقول لنفسي دائما
===============================
تحياتي للفنانة
والرسامة
والشاعرة

دمتي مبدعة
ومختلفة
اليساندرا

ساعد نسرين الايمن said...

جوهرة وياقوتة وزمردة غالية اوي

حقا
لن تتصوري ابدا سعادتي بانك هنا
وبانني هناك عندك
حقا مفأجاة جميلة اوي ان اري نفسي عندك
في مدونتك
فمن اكثر الاشياء التي تسعدني
ان يضيف احداهم اسمي/ اسمها
لديه
فشكرا لك بقدر ما منحتيني ايه من سعادة
===========================
هو نوع العنب ده ايه
ده يكفي مصر كلها

عارفة ؟
لا اريد ان اصطدمك
لكن لو مصر اتحطت في كفة
مصر ايه
لو الكون كله اتحط في كفة
ونسرين في كفة
طبعا هاختار نسرين
=======================
انت بتعد عليها كماااااااان
ليتني استطيع زمردة
ليتني استطيع
كنت اريد ان اعرف حجم الحب في قلبها للعالم ؟
وكم مرة يغطي نقاءها الكون لو وزعناه ؟
ومقدار الدفء في عينها
كنت اتمني ان اعد وراءها
واحسب كل هذا
لكن للاسف لا استطيع
فلم يخترعوا كمبيوتر حتي الان يستطيع ان يكتب العدد مالانهاية

============================
زمردة
اتمني وجدوك دائما

ربنا يسعدك ويعوضك خير

Anonymous said...

السلام عليكم
كل عام وانت الى الله اقرب
وشكرا جدا علي ردودك
حقيقي مش عارفة اقول ايه

*********
بس انت فهمت قصدى غلط
يعنى انا كل اللى كنت عايزة اقوله
انك مشفتنيش
ومتعرفنيش الا من وقت قريب
وعلي الرغم من كدة
قدرت تتوقع تعبيري
فاسمحلي اهنيك على ذكاءك

**********
رمضان بعد بكرة
رمضان بعد بكرة
يا رب نطلع كلنا منه
ناس جديدة
احسن كتير
واقرب الى الله

اللهم تقبل منا رمضان

اللهم اعنا فيه علي ذكرك وشكرك وحسن عبادتك