Friday, July 25, 2008

علي سبيل المثل والحصر ده افضل شئ حصل لي في مصر









احداث هذا البوست حقيقة مائة في المائة




============================




موبنيل هي السبب - مش جدر البطاطا




اخيرا فعل ذلك الخنزير اللي اسمه نجيب ساويرس خير في حياته




بعد ما كان السبب في انهاء قصص حب كتيرة




==============================




في ثان يوم عودتي لمصر خرجت مع هاني - صديقي بتاع سحلب الصراصير اياه -

كلكم عارفينه طبعا




المهم وقفت علي ناصية شارعنا كي اشحن جوالي




طلبت شحن رصيدي




لاحظ هاني ان الفتاة التي تبيع تنظر لي بشدة




انا لم الاحظ فانا عادة انظر لاي فتاة آرها مرة واحدة عشان اعرف ديه نسرين ولا لا ؟




وبعدين ابص في الارض




سالتني الفتاة آخر سؤال اتوقعه علي وجه الارض




هو انت من عزبة النخل ؟




قالته لها لا ؟




عادت تسأل في الحاح




كان عندك ميس في ابتدائي اسمها ميس صفاء




اجابت بفرحة حذرة نعم




ثم سالتها




هل انتي ابنتها




قالت لا




ثم سالتني كان معكم في الفصل ولد اسمه معتز وقاضل وبنت اسمها سماح وهند وياسمين




مدهوشا اجابت




نعم نعم




انتي عرفتي كل ده ازاي ؟




قالتي لي انا كمان كنت معك في الفصل يا احمد




===================================




كنت أدعو الله ان يزرقني في هذي الاجازة اي شئ يدل علي انني امشي في الطريق الصحيح




اي بارقة أمل




من اي نوع




====================================




ابتدائي/ مدرسة العزيز بالله/الفسحة/عم حسن بتاع الدوم واللب السوري




محمد المدهش بتاع الجيلاتي الملوث اللي كان بيقف علي باب المدرسة




استاذ سامح بتاع العلوم اللي كنت بحبه اوي/طبعا ميس صفاء وميس عائشة




الاذاعة المدرسية




اخذت الالغام تتفجر في ذكراتي واحدة واحدة وكانني اميجو صاندو الذي اكتشف فجأة انه ادهم صبري




=====================================




انتي رانيا ؟




لا غلط




انتي ميرفت ؟




لا




شيماء ؟




لا لا لا لا




انا نجوي




آسف نجوي ولكني لم آراك منذ تسعة عشر عاما بالتمام والكامل




=====================================




عارف يا احمد انا مش ناسيتك ليه ؟




ليه نجوي؟




عشان وانا صغيرة كنت اضع شرائط ملونة في شعري




وكان ابراهيم وفاضل يشدونني منها




وكنت انت تدافع عني




والله قالت هكذا




كنت انا ساعتها اشعر ان اذني تصفر ووشي احمر




ومش عارف اقول حاجة




انبتيشساطخشسنتسبتا




قالت لي نعم؟؟؟




سنتبسياشحاش




نعم ؟




اخيرا استطاعت تشكيل الحروف علي شكل كلمات




هو انتي بتكلمي جد؟




قالت متسائلة في حزم ؟




نعم




كتلة من البراءة امامي تتسائل ان كنت قد فهمتها ام لا؟




ثم رفضت بالطبع ان تاخذ ثمن الشحن




=====================================
في اقل من اسبوع كنت قد التقيت باربع من اصدقاء ابتدائي من خلال نجوي

وهم سماح وهند وشعبان ومعتز معتز ده عن طريقي انا

======================================
لا تنتظر احد ... فلن يأتي احد
هكذاتكلم فاروق
معلش يا فاروق
جلت المرة ديه
=============================================
قبل سفري سألتها

هل ستنسين نجوي ؟

فاجابت بعتاب وثقة

مكنتيش افتكرك بعد تسعة عشر عاما احمد

=======================================

لم ار نسرين منذ سبع سنوات وسبع شهور وثمانية عشر يوم

بينما لم اري نجوي منذ تسعة عشر عام

تذكرتني نجوي لاني كنت ادافع عنها عندما كانوا يشدوا ضفيرتها منذ تسعة عشر عاما

فبماذا ستتذكرين نسرين ؟

=======================================
شكرا لكي نجوي

الآن اشعر انني أسير

في الطريق الصحيح











84 comments:

Anonymous said...

يااريت كل الناس زى حضرتك عندهم نص اخلاصك ووفائك لحبيبتك مع انها بعيده عن عينك هناك من تكون حبيبته امامه ويتنكر لها ولا يكون عنده واحد على المليون من وفائك
ربنا ييسر لك الخير ويوفقك لما يحبه ويرضاه اميين

أمــانــى said...

السلام عليكم
الله على ايام الطفولة سبحان الله بتكون محفورة اووووووى فى الذاكرة
خصوصا الحاجات الحلوة سبحان الله
ليت الطفولة يعود يوما
ايام البراءة مفيش هموم مفيش مسؤلية مفيش اى شئ
ربنا يكرمنا براحة بال الطفولة وقلوبهم الطاهرة الصافية
تحياتى لحضرتك

يوميات فنانه مفروسه جداا said...

684462يا نهاررررررررر
انا بقي بجد نفسي اشوف نسرين من كتر اخلاصك ليها

ديه اكيد ملاك ولا ايه ماشاء الله عليك

ان شاء الله احضر فرحكو بس ابقو اعزموني

لك التحيه اخي

Anonymous said...

انا المجهول اللىكان مزعلك

بشكرك من هنا لحد يوم القيامه
على انك سمحتنى وعلى حسن ظنك بيه رغم غلطى فى حقك
بس برضه لسه ربنا بياخد لك حقك منى والاحساس بالذنب مش راضى يسيبنى

اقسم بالله اول ما عرفت حكايتك
كان نفسى اتصل بيك وادور معاك عليها
وفعلا رتبت فى بالى خطه بحث
وكانت هتبقى اسعد لحظه لما الاقيكم سوا
والكلام البايخ اللى انا قلته
كان من كتر انفعالى ومش هقول ليه عشان مش اغلط تانى

على فكره حضرتك تعرفنى
واللى بيعذبنى اكتر انك بتمدحنى
عشان كده مش هقدر اقول انا مين
كل اللى هقوله
انى مش هبطل ادعيلك
انت ونسرين

واللى لقاك فى نجوى يلقيك فيها

تحياتى

Anonymous said...

أتمنى أن تكون مخلصاً


:)



على نياتكم ترزقون

Anonymous said...

انت محظوظ اوي يا مان

Anonymous said...

والله فرحت ليك اوي
اوي
بس مش قولت لينا هي نجوي ديه نظامها ايه ؟

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

تعرف ان اللفتات الصغيرة بتاعة الطفولة بتعلق في دماغ الواحد لأخر العمر

Anonymous said...

انا مع المفقوعة مرراتها
لفتات الطفولة الجميلة صعب اوي اننا ننساها مهما حصل

Anonymous said...

فعلا اللي بيحصل ليك
ده غريب اوي
ربنا يعيينك

سلوى عزب said...

يا ستى انا عايزة اتجوز

هو ده البلوج الجديد
بس انا عرفتك من الاسلوب يا جميل

عصفورة من الشرق said...

البوست ده بجد جامد اوى وفى الحقيقه وانا بقراه لقيتنى بفتكر كل ذكريات طفولتى مدرستى والمدرسين واصحابى والدوم واللب السورى اشكرك على احياء ذاكرتى ويارب تلاقى نسرين قريب

الفارس الملثم said...

انت تعرف احساس جميل اوي انك تقابل رفاق الطفوله وكمان تلاقيهم فاكرينك مممممممم يا بختك ياعم ,

اد ايه كانت ايام جميله اوي ,ياليتنا ظللنا للابد اطفال

مع خالص تحياتي

Ehab said...

قصتك جميله قوي
انك رابط كل الكون حواليك بيها رابط كل موقف بموقفها
وكأن الشمس بتدور بس علشان تنورلها نهارها وتغرب علشان تعمل لها ليلها
وكأن حياتك اشجار وورود علشان ترسم لوحه في خيالها
وكأنك من يومك وانت مخلوق علشانها
وكأن الذكرى عمرها ايام وسنين
لكن هتدوم اكتر من كده بكتير
هتدوم زي الأساطير
وهيجي اكيد اليوم
وتقابل حلم بقالك عمر طويل
مستني تشوفه اكيد
وتعدي عليكم ايام وسنين
وهنقعد نحكي ونشاور من طرف بعيد
فاكرين
فاكرين لما الحلوين غابوا عن بعض سنين
والقصه هتفضل دايره
وفي قلوب الناس الحايره
تتصبر بيها وتحكي
ولحد ماي يصبح اسمك وياها اسمين غاليين
في السما طاييرين


سلااااااااااااااااااااااام

منى said...

لكم اشتقى للقاء مثل لقاء نجوى
ودعنى ادون هنا ما كتبته عند تخرجى after years if we meet
by chance in any street
dont turn your face away
just stop and say
she was my friend ..one day
ما اجمل لقاء من نحمل لهم جميل الذكريات
اتذكر زملاء المدرسه جميعا واتمنى ان اراهم
واسال من اصادفه عن الاخرين فى شغف حتى ولم يكونوا اصدقائى
لكن كل ما اخشاه ان نتقابل و لا نعرف بعض

سانتظر ان تكتب بوست جديد عن لقاءك بنسرين قريبا جدااا
تحياتى

Empress appy said...

ربنا يديلك اللى انت عاوزة
بس ممكن اعرف ايه الطريق الصح ده

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايام الطفولة دى عمرها ما تتنسى ابدا بحلوها ومرها حتى مرها بعد كده يبقى حلو ونفتكره ونضحك
والى قابل حضرتك فى نجوى ان شاء الله يقابلك فى الى بتتمناه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سمر الشافعى said...

ربنا يوفقك وينولك اللى انت عاوزه بس انا مش فاهمه حاجه بصراحه اصلى اول مره هنا هيا نسرين دى حبيبتك يعنى ومشوفتهاش من سبع سنين؟

Desert cat said...

ما شاء الله على ذاكرة نجوى اللى قدرت تفتكرك بعد 19 سنة
ويارب
يارب
يارب
قريب اوى تقابل نسرين

Anonymous said...

ربنا معاك وصدقني حيلاقيك بيها عن قريب باذنه تعالى

همس الاحباب said...

ربنا يوفقك
وتقابل نسرين
زى ما قابلت نجوى بالصدفة
وفعلا رب صدفة خير من الف ميعاد
تحياتى
خالد

الضاحكون said...

مش عارف اقولك ايه
ساعات الواحد بيقابل ناس من ايام الدراسة انا مش افتكرهم
لكن همه فاكرين موقف منى اتحفر فى ذاكرتهم

ahmed_k said...

ههههههههههه
نجوي دي بقه طلعت نجوي ابراهيم اللي فوق
وبتضحك علينا وتقول 19 عاما
قول 39عاماأو مجازا 29عاما ههههه

شفت ازاي مصر غاليه ازاي فيها الزكريات والطفوله
تقبل مروري السريع

دمت بخير

wanna b a physician said...

طبعا انا مش عندى حاجة اقولها فى الموضوع ده
لانى عارفه اول واحد طبعا
بس ابقى قولى اخبارك بقا اية
واخبار اللى الامر العسكرى ( اللى بالى بالك )
سلام يا ابو حميد

mostafa rayan said...

جميل انك تلتقي باصحابك بعد كل السنين
دي
تحياتي ليك

Gihad N. Sohsah said...

دعني أسألك سؤال ... أنسرين هذه واقع أم خيال؟؟
بل دعني اصحح السؤال... أنت واقع أم خيال...
يالهذا الاخلاص اللاحدودي
هذا الحب اللا مشروط
لديك عندي احدى عشر حلما....مر لتتسلمهم
أعتقد انهم أكثر من احدى عشر حلما
أتمنى لو كنت أملك عصا سحرية ..كى أحضر لك نسرين في عربة كانت في الاصل قلبا حقيقيا ...تجرها خيولا كانت في الاساس عصافير مغردة ... وفي اجمل ثوب على الاطلاق كان في وقت مضى من أوراق الشجر وبتلات الأزهار

أحيي فيك أخلاصك

سارة علي said...

السلام عليكم
انا قريت البوستات كلها ودى اول زيارة عارف جميل ان الانسان يكون صورة فى دماغة عن الحب ويجسدة فى صورة انسان والاجمل انك تشوفة حقيقة واقعة وليس تخيلات فقط
المدونة جميلة اوى
تحياتى

عروسة ننوسة said...

البوست حلو اوى اوى عشت فيه وكانى كنت موجوده فى احداثه
تحياتى

blue-wave said...

الله
حلوة المشاعر دى اوى
انا بس يمكن مش فاهم اوى لأنى مش متابعك من الأول
بس عاجبانى المشاعر دى
تحياتى

سنووايت said...

الله
البوست دا خدني لايام جميلة اوي
وبعدين حسيت فيه مشاعر جميلة اوي
احيانا بيكون مجرد موقف واحد يظل عالقا بذاكرتنا
واحيانا اخري مواقف كتير بتتنسي
اللي بيفرق ان الاحساس الحقيقي اللي بياثر فينا مش بيتنسي ابدا مهما مرت الايام
مش الايام هي اللي بتنسي
--

Anonymous said...

مصرى متغرب

ايه يابنى ده انت حياتك كلها كده

واحشنى والله يا احمد انت اخبارك ايه ياباشا

طبعا الموقف الى حصل ده جميل جدا بس انا عاوز اقولك حاجه الى تفتكر واحد 19 سنه صدقنى تبقى مش بس فاكراه كصديق اكيد فيه حاجه تانيه وخصوصا انها ما رفضت تاخد فلوس الشحن

عموما ياباشا انا زى كل سنه نازل اخد رمضان والعيد فى مصر
اشوفك على خير

Anonymous said...

نجوي

فيها حرفينمن نسرين
مش قولت لينا
انت اتديها جائزيتن زيما بتوعدولا لا ؟

البوست جميل
تسلم ايدك

ساعد نسرين الايمن said...

غير معروف

وحشتني اوي يا غير معروف
مشتاق اسمع اخبار حلوة عنك يا غير معروف
عارف انا مبسوط ايو انك اول حد يعلق علي البوست ده بالذت يا غير معروف
وبشكركوالله اوي علي الدعاء يا غير معروف
واكييد في ناس عندها وفاء اكثر مني
وخاصة ان الوفاء اللي عندي ده انا مش ليا يد فيه يا غير معروف
واكييد انت تعرف ناس اوفياء كتتير يا غير معروف
لا استطيع الا ان اشكرك

غير معروف
انت بجد معروف اوي

ساعد نسرين الايمن said...

اماني

اهلا باجمل جميلات الجنوب

ايام الطفولة
محفورة اوي اوي

حصص العربي والدين
وتحية العلم
والوجبة اللي كانوا بيوزعها في المدراس

بقلظ وماما نجوي
فلاش ورجل المستحيل
مص القصب والفرحة بالزعزوعة

فعلا ربنا يكرمنا براحة بال الاطفال
بس تحيلي انني كنت نسيت الحاجات ديه من زمن

فالحقيقةانني مش عشت طفولتي كويس
وكمان مش عشت مراهقتي بسبب الكبت الشديد الناتج عن الهوس الديني
وكمان مش عشت شبابي بسبب الغربة
ومش عشت رجولتي عشان ان مش عارف اتجوز
المرحلة الوحيدة اللي عشتها باخلاص
هي شيخوختي

تحياتي لكي ولكل اهل الجنوب
وربنا يخلي اللي كان السبب في هذي المعرفة الرائعة
معايا طبعا يا غير معروف

ساعد نسرين الايمن said...

يويمات فنانة مفروسة جدا

انا كمان والله نفسي اشوف نسرين اوي

هي اجمل من كل الملائكة
تخيل اجل حاجة في

جوليا ربروبتس
ليلي العامرية
وايفا ميندس
ومني زكي
وجيسكيا البا
ورابعة العدوية
وماريسا ميللر
وسكارليت يوهانسن
وماجدة
وكاميرون دياز
وشهرزاد
وباريس هيلتون
وزبيدة ثروت

و
و
مش عارف بس انا بشوفها في كل حاجة جميلة حواليا

والفرح ان شاء الله هتكوني من اوائل المعزمين وهتكون من اجمل جميلات الفرح فانت فنانة

بس تنسي الهدية
وهديتنا انك تجيبي كل الفنانين
معكي
اعزمي اكبر عدد من الناس تعرفيها
نفسي لما اتجوز نسرين كل الدنيا تعرف بده اوي
نفسي يوم الفرح اصرخ واقول خلاص مش عايز حاجة تانية

لكي كل التحية فنانة
وشكرا لوجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

المجهول

العفو من هنا لغاية يوم الخميس اللي جاي

خلاص يا بني انا عارف انكمش كان قصدك وحقي وصلني عشان انت بقيت صديقي خلاص
وكمان دعيت ليا خلاص
وانا علي فكرة انا قلبي ابيض اوي
انا اعرفك؟
غريب
الاول شكت انك الغير معروف
بس اسلوبك وكلمة اشكرك لغاية يوم القيامة قالت لي انه مش انت

اسلوبك مختلف شوية ولا انت نتنكر
ياليت تقول انت مين
وانا والله سامحتك خلاص
بس مش تحيرني كده

بالمناسبة عجبتني جدا مشاعرك انك كنت عايزتتصل عشان تدور عليها معايا
بس هوانت تعرف تتصل بيا ومش بتتصل ؟
ديه في حد ذاتها مشكلة
لو تعرف تتصل ابقي اتصل
وخاصة لو انت من مصر
ممكن ده يساعدني بجد

علي العموم
اهلابيك دائما وابدا

ساعد نسرين الايمن said...

الصراحة راحة

وانا اتمني ان تكون تعليقاتك مباشرة
ولا تحمل اي اتهامات
بليييز
علي العموم انا مخلص
هو انت عندكمعلومات تانية
ياليت تقولها
وتقول عرفتها من فين

وبعدينمش انت بتقول الصراحة راحة
طيب من تصارحيني انت مين بالضبظ
عارف ؟
في كم حد بيعلقوا عندي
بابقي عايز اعرفهم اوي عشان كلامهم بيقرع اجراس في ذكراتي
وانت واحد منهم طبعا
ماشي يا عم الصراحة
راحة ؟

ساعد نسرين الايمن said...

غاوي حب

انت فين من زمان يا مان ؟

انا محظوظ ؟
يا راجل ؟
طبعا قول حاجة غير ديه ؟
ع العموم لو كنت شايف كده
فانا مضطر ادعي عليك واقول
يارب يجعل حظك زي حظي

لا طبعا
بعد الشر

ساعد نسرين الايمن said...

شروق

نظامها ايه ؟
ازاي ؟

اه عشان هي شغالة في الاتصالات متوقعة مني انني اقولك هي النظام الجديد ولا ايه ؟؟

حقيقي مش فاهم السؤال ؟
بس هاحاول معكي

هي مش كانت مرتبط بس بعد ما اتقابلنا باسبوع والله اتحطبت
شوفت انا وشي حلوازاي ؟

حد عايز يقابلني ؟

ساعد نسرين الايمن said...

المفقوعة مرراتها

طبعا انا معكي
لفتات الطفولةوحكيايتك مع سوسو المعصعصة بتعلم في الواحد اوي

شكرا اوي انك جيت
نورة المدونة علي فكرة

ساعد نسرين الايمن said...

ضحي

انا كمان معكي
والمفقوعة مرراتها ديه يا بنتي مش زبونة عادية
ديه مفكرة
ومدرسة في حد ذاتها
وكلامها كل حكم والله
وهي اللي قالت ان الجزراين مش بيكدبوا وانهوا مفيش حد بيعرف اكتر منهم
ربنا يخليها لمرات ابنها
والله لما بتجي هنا بكون سعيد اوي اوي اوي
مش عارف ازاي بحس من كلامها انها طيبة اوي
المهم
يارب دايما تنور هي وانتي المدونة
ضحي

ساعد نسرين الايمن said...

ضحي

والليه اللي بيحصل ليا
وفيا ده كتير اوي
مش اي حد يستحمله
بس نعمل ايه ؟
قدرنا

شكرا لمشاركة الوجدانية

ساعد نسرين الايمن said...

سلوي عزب

اهلا بيكي يا فندم
ايه ده ؟
مش ممكن
مفاجاة ؟
بجد مفأجاة
ومذهلة كمان
انتي بتخلطي بيني وبين غادة عبدالعال
يالسعادتي
بس عارف حرام
والله غادة افضل مني بكتير
بكتثير جدا
انا اعتبرها استاذتي

علي فكرة انا روحت عند نائل الطوخي وانتي كنت معلقة وكاتبة نفس الكلام انني انا غادة وانك عرفتني من الاسلوب
وكمان عشان انا بعت تعليقات لك الناس اللي كانوا عند غادة
طبعا انا انبسطت عشان لقيت انهوا في حد متابع خط سيرري كده
بس استغربت جدا انك كاتبة والمدونة بتحكي عن نزروة شاب عايز يتجوز
يعني 3 حاجات مش عندي
نزوات
وشاب
وعايز يتجوز
المهم
والله انا مش غادة عبدالعال للاسف
وكمان والله انا مش بكتب عن نزواتي خالص
ثالثا انا عجوز جدا
مش شاب
رابعا
عجبني ردك علي كلامي هناك
رغم اختلافي معك

اهلا بيكي دائما
يا سلوي

ساعد نسرين الايمن said...

الي الصديقة العزيزة
والاستاذة

غادة عبدالعال

فقط اردت ان اقول
انك متفردة جدا

وشكرا

ساعد نسرين الايمن said...

عصفورةمن الشرق؟

دوم ولب سوري
هوانتوا كمان كان عندكم عم حسن ولا ايه ؟؟؟
بجد حاجة جميلةاويان حد يشوف مدرسين واصحاب ابتدائي

شعور فوق الخيال
ياليت كل الناس تجربه
وعجبني انك حسيتي بيه اوي كده
وده دليل علي انك حاسة جدا جدا

عصفورة من الشرق
انتي عصفورة من الجنة

ساعد نسرين الايمن said...

نسررررررررررررررررررررين

اين انت ؟

ساعد نسرين الايمن said...

الفارس الملثم

انت فين يا مان
بتختفي تروح فين ؟
فعلا وحشتني اوي

طبعا ايام جميلة
وفعلا الايام بتعدي بسرعة جدا

وياليتنا ظللنا اطفال
علي رايك

بس قولي انت لسه تعرف حد من ابتدائي؟
يارب تكون الاجابة ايوة

تحياتي يا ايها الفارس

ساعد نسرين الايمن said...

الشنكوتي الكبير

ام الشاعر الكبير

عارف ؟
فعلا انا نفسي نبقي اسطورة
بس مش زي بهية ويس
عايز الاسطورة تبقي باسم نسرين وساعد نسرين
عشان هي الاصل انا مجرد جزء منها

كلامك حلو اوي كالعادة
بس انت بتحرمنا منك ليه بقي ؟

الشنكوتي الكبير
تحياتي الحارة جدا
وخليني نشوفك في المدونة
وفي الحقيقة

ساعد نسرين الايمن said...

مني

يا هلا يا هلا
مني صانعة الاحاسيس عندنا
جميل ايوي اللي كتبيه لما اتخرجتي

مني انت بتمني تدخلي الجنة
انا قرايت كده في مدونتك
لودخلتي الجنةباذن الله هتشوفي نسرين هناك بتبيع ورد في الجنة
هتشوفي نسرين
ابقي اساليها علي كل اصدقاء الطفولة
وعني انا

شكرا لمرورك اوي مني
بجد بجدنورتي المدونة

من انا؟؟ said...

ياااااااااااااااه ازيك يا ساعد نسرين
وحشتنى تدويناتك ووحشتنى كمان ايام التدوين بتاعتى
ياللا خير
انا قولت اعدى ارمى السلام
واطمن عليك انت ونسرين

ساعد نسرين الايمن said...

appy

صديقتي العزيزةآبي
رغم ان تعليقكسطرين بس بس بجد انا قعدت يومينمش عارف ارد عليه ازاي
شوفي انا فاهم المنطلق الفكري الاخوي اللي انتي بتسالي منه
وبجد رغم انني عارف انك بتكلمي من باب ان اهمك
لكن بجد خنقني اوي انني حسيت انك كمعظم الناس تنظرين اليا علي انني طاقة معطلة
ولا تريد ان تصارحيني بذلك

لكن يا عزيزتي آبي
اقدر حرصك بس والله انا مش كده خالص
لحد كبير انامش فاشل في حياتي
وكمان بساعد اللي اقدر اساعدهمن اللي حواليا
مهتم بقضايا الامة الاساسية
بحاول ان اشارك علي قدر ما استطيع
آبي
رغم كل شئ
فان الطريق الصحيح
ان ادور علي نسرين
وافضل ادور علي نسرين
وافضل ادور علي نسرين
لغاية لما القيها
صدقيني هو ده الطريق الصحيح
مش شايف حياتي في اي ضوء آخر

وشكرا بجد لقلقك عليا
نورتي المدونة حقيقي

ساعد نسرين الايمن said...

مؤمنة

شكرا علي كل تلك التمينات الدافئة التي غمرتيني بها

اجدد شكرا لاماني بنت الجنوب لانها كانت حلقة الوصل

عايزين نشوف بقي طموح البرعومة هيودينا لفين

عارفة ؟
انا عجبني اوي الخط اللي واخدها مدونتك المتميزة
اكييييييد خدتي عن طريقها حسنات كتيرة
يا بختك يا ستي

وشكرا لدعائك لي انني القيها
نورت المدونة
سانتظرك دائماهنا
مؤمنة

ساعد نسرين الايمن said...

سمر الشافعي

الاول حمدلله علي سلامتك من الروسية اياها
ثانيا انا فرحان ان الروسية مشمنعتك انكتيجيهنا
وتشاركفي الحملة الدولية للبحث عن نسرين

ايوة نسرين حبيتي وامي واختي وملمهتي وبنتي وكل حاجة

وشكرا اوي لدعائكلي
سمر الشافعي
نورتي المدونة يا فندم
ومكنيش فيه لزووم تكلفي نفسك وتيجبي الشاي السخن ده معكي

ساعد نسرين الايمن said...

desert cat

اهلا بمؤسسة جروب اسمع وأتكلم
ازيك يا فندم
ايه النور ده ؟
ازيك يا حنان
اخبارك ايه ؟
اقولك انا ؟
نجاحاتك مليئة الدنيا هنا
واستفزازك للوهابين مضايقة ناس منك
جروب علي الفيس بوك
وحوارات صحفية
الله يخليكي لما تبقي مشهورة اكتر ابقي برضه افتكريني
وافتكري القضية
نسرين
يمكن لو سالتي عنها حد من جمهورك يكون حد يعرف حاجة يقولها
اتفقنا ؟

طبعا شكرا جدا لدعائك اللي حسيت انه طالع من قلبك فعلا
شكرا حنان

ساعد نسرين الايمن said...

نورس
انت جيت
انت ظهرتي
يبقي الشط اقرب اوي
صدقني انا مؤمن بجد جدا
انا عارف انني هلاقيها
وفعلا مصمم علي ده
حتي لو كان ده آخر حاجة اعملها في حياتي

نورس
انا عار انني باذن اللهخ هلاقيها
بس لازم تعرفي انك احد الدلال علي كده
عشان كده مش عايزك تختفي
عايز لما ارفع عيني للسماء القي النوراس بترفرف بجناحها
عشان اعرف ان البر خلاص قرب
وانني هلاقيها
شكرا علي الدعاء
وشكرا لوجودك دائما
انتي من الناس اللي بيخليوا المدونة اجمل بعد زياراتهم عنها قبل زياراتهم
متنسيش خليكي علي مرمي البصر بلييز
وياليت ترجعي تكتبي حاجات جديدة تاني

ساعد نسرين الايمن said...

همس الاحباء

اهلا بالجدعان البورسعيدين
خالد
عجبني اوي نشاطك ع النت
بتشارك في خدمة مجتمع بوعي يفتقده الكثير
حملات تبرع بالدماء
ونشر للفوائد
اجتماعات مدونين
ربنا يوافقك لخدمة مجتمعك
طبعا انت مش ناسي
وانا متاكد
انك لو في ايدك تعمل حاجة للقضية اكييد
اكيييد
هتساعد انني القي نسرين
شكرا لامنتياتك الدافئة
واهلا بيك في اي وقت
اخي خالد

ساعد نسرين الايمن said...

فرنسا والرايق

يا اهلا باهل السويس
الظاهر انهوا اهل القناة حالفين لازم يرجعوا ليا نسرين زي ما رجعوا القناة كده

بجد بجد مش مصدق
فرنسا والرايق
طب ارد علي مين ولا مين
فرنسا
اوك فرنسا
اولا وحشتيني جدا يا اغلي اخت
مش شوفتك عندي من ساعات بوست دهشة
وعشان كده باعتبر البوست ده احلي بوست ف المدونة كلها
فرنسا عاجبني وي انتشارك السريع الناتج عن مضمون بوساتك الهادفة بجد
صدقيني جدا اوي بدور علي بوساتك لما اكون مخنوق
شكرا لوجودك في الحياة اولا
وشكرا عشان انتي جئت هنا عندي
ومش هاوصيك
تفكري ليا في طريقة القي بيها نسرين
اتفقنا

الرايق
معلش كان لازم ارد علي فرنسا الاول
مانت عارف ليديس فريست علي راي ميلودي هيست
كمان عشان الحق افضي المحفظة من الريالات
ايوة يا سيدي انا عارف هاقف ادام مين ؟
وهاكلم مين ؟
ده الرايق باشا
اللي عنده استعداد يبيع العالم كله عشان صبع كفتة
بس اوعدك بمكأفاة مالية فظيعة
وانت عارف امتي ؟
اختر اي لون
اخضر
ازرق
اصفر
وانا هيديك 100 ورقة منه
اتفقنا

لا بجد بجد بجد
شكرا لانك نورت المدونة
ربنا يخليك
وشكرا لفرنسا اللي عرفتني عليك

ساعد نسرين الايمن said...

ahmed_K

الاول كل سنة وانت طيبة
وعقبال ميت سنة
عيد ميلادك كان 29/7
يعني لسه طازة
عجبني توجه مدونتك
بس مش استحملت صور الاطفال الشهداء
بجد صور صعبة اوي

انا حطيت صورة نجوي ابراهيم عشان اولا اسمها نجوي علي اسم بطلة البوست
وكمان عشان برنامجها الشهير صباج الخير مع بقلظ كان يمثل جزء جميل من ذكريات الطفولة
طبعا مصر فيها ذكريات غالية جدا
وانا اكييد
اكييييييد مش هقدر انساها مهما حاولت

تقبلت مرورك السريع المريع
ودمت بالف خير
يا احمد

Lyssandra said...

علي الرغم من اني مش فاهمه حاجه

بس البوست ده عجبني أوي

أقصد إني ماعرفش تفاصيل الموضوع وانت بتحكي وبتقول زي مانتو عارفين

لقيتني مش عارفة
بس عجبني البوست
وأسعدني إحساسك إنك ماشي في الطريق الصح
أتمني فعلا تكون في الطريق الصح

ربنا يوفقك دايما

تحياتي

علي العموم انا هابقي ألفّ شويه في المدونة يمكن أفهم حاجه

سلااااااااااااام

Lyssandra

ساعد نسرين الايمن said...

wanna b a physician

ازيك يا د/ احمد
اخبارك انت يا قمر ايه ؟
بالنسبة للامر العسكري
فانا مازالت تحت الاحتلال يا احمد
اتمني اكون طمنتك

ساعد نسرين الايمن said...

mostafe rayan

اهلا بشاب ثار عندنا

طبعا جميل

مدونتكحلوة
بس يا راجل في حد يزعل انه يوسف شاهين مات ؟؟؟!!!! طب ليه؟

دمت بود
احترامي وتحياتي

ساعد نسرين الايمن said...

صانعة الاحلااااااااااااام

يااااااااااااااه

اخيرا وصلت لتعليقك
منذ أكثر من خمس أياموانا احلم باللحظة التي سارد فيها علي تعليقك

لاعلن لك مقدار انبهاري
مقدار انشطاري
ومقدار خجلي

كلماتك جميلة جدا تدخل القلب سريعا جدا لدرجة تساؤلي ما جدوي الحلم والمرء يقرأكلماتك

عارفة ؟
الواحد دايما بيحس بالراحة مع الناس اللي يشعر انهم شبيهين بيه
وانا شعرت انك تشبهين في عدةمواضع

افلامك المفضلةتيتانك والوسادة الخالية
تحبين امل دنقل مثلي
الا انك تتفوقين عليا
اذا انك تحلمين
وانا لا

لم تنسي الاحد عشر حلما المطلوبين منك
وكأنك برقتك لا تكفين بصنع الاحلام بل وتريدي توصيلها لمستحقيها ايضا
يالرقتك المتنهاهية
ويالخجلي

أتمنى لو كنت أملك عصا سحرية ..كى أحضر لك نسرين في عربة كانت في الاصل قلبا حقيقيا ...تجرها خيولا كانت في الاساس عصافير مغردة ... وفي اجمل ثوب على الاطلاق كان في وقت مضى من أوراق الشجر وبتلات الأزهار

اعجبتني تشبيهاتك جدا جدا
وقدرتك علي صياغة المشاعر وتغليفها في بوكيهات ورد
تقدميها لمن يريد الحلم

اشعر معك ان فانتازيا ليست بعيدا
وانني عبير عبدالرحمن

بالنسبة لسؤالك
والله العظيم والله العظيم والله العظيم
نسرين واقع
وانا ايضا للاسف واقع

اعترف انني لا احلم كثيرا
لكن قد يكون الحلم الوحيد اللي حلمته واتحقق ان تكون انت هنا
صديقة لي
ولها
هي
من جمعتنا
نسرين

دمتي بالف بالف خير
ومش تتاخري علينا
بقي ليك اسبوعين لم تكتبي بوست جديد

ساعد نسرين الايمن said...

سارة علي

يا اهلا باهل السويس
ودكاترة الطب البيطري
لسه راجع من مدونتك
وانا متنشج من الضحك من حالة التهييس اللي جات ليك قبل الامتحان
وعاجبني انك مقطعة البضائع الامريكية حتي الموت
فانت تمين دمينوزا بيتزا ولا تتمنين بيتزاهت
لكنك لا تحبيها
ولعمري هذا اخلاص ما بعده اخلاص
حقا اشكرك علي انك عرفتني علي مدونتك الرائعة
كما اعجز بالطبع عن شكرك لانك تذوقتي مدونتي
وقرايت البوستات كلها
عارفة سارة ؟
حقيقي حقيقي اتبسطت اوي من كده
جميل اويان الواحد يكون عنده احساس ويوصله للناس

سارة علي
شكرا لك فعلا
دمتي بود

ساعد نسرين الايمن said...

عروسة ننوسة

شكرا لانك عشت احداث الموقف

انا كمان عيشت موقف شم الفسيخ مع كوكو بالضبظ

بذمتك في حد متحضر يأكل فسيخ
والله لومنك كنت اديت استمارة666 من زمان

شكرا لتشريفك
وربنا يعينك
علي كوكو
وامه

Anonymous said...

ربنا يجمعك بمن تحب ويحبك
وعموما لا تفقد الامل ابدا
على فكرة انا ممكن أطلع زميلك فى المدرسة بس لو فيها شحن بميت جنيه
هههههههههههههههههههه
واضح انك كنت بتدافع عنها بضراوة ن علشان رفضت تاخد الميت جنيه لالالالالالا علشان إفتكرتك اساسا

ويمكن دى فعلا احسن حاجة حصلتلك فى مصر !!!! انك شحنت

ساعد نسرين الايمن said...

blue-wave

اهلا بيك د/ عمرو عندنا
اعجبني ان المشاعر ديه عجبتك
بس انا زعلان منك جدا
يا راجل حد يقول ان الاهلي فوق الجميع ؟
هو انت ماركسي ولا ايه ؟
وبعد ايش حال انكم بتكسبوا بالحكام بس

تحياتي
ودمت بخير

ساعد نسرين الايمن said...

سنووايت

سنووايت عندنا يا مرحبا يا مرحبا

اولا اصفي معكي عشان اعرف اكلمك
انا كنت زعلان منك سنووايت- واسمحي لي بذلك- كنت زعلان ومستغرب
عشان انا قرايت في تاج ليكي انك مش بتتقبلي ان ولد يقول ليك يا جميل او كده
وانا ساعات كنت بقول ليكي يا قمر
بس والله علي اساس انني اشعر معك بالالفة مش اكتر
وكمان طبعا مش بحب اعمل حاجة وحد يطلع مش بيحبه
بس انتي مش قولتي
وانا عرفت بالصدفة
كمان انتي كنتي ضايفة الرابط بيتاعة مدونتي
وفجأة لقيته اتشال
فتضايقت جدا
لانني خوفت ان يكون هذا نوع من العقاب مثلا
ضايقني ان اتصرف بطبيعتي مع احد فيعاقبني دون ان يسمع دفاعي اولا
ارجو ان اكون شرحت موقفي كاملا
كما ارجو الا اكون قد ضايقت باي تجاوزات
فانا والله العظيم آخر شئ اريده في الدنيا ان اضايقك سنووايت

المهم بقي يا ستي
اكييد اكييييد البوست ده فكرك بالميس اللي انت قابلتيها في المترو سابقا
عشان تعرفي انه مش انت بس اللي بتحصل ليك صدف
وانا كمان

طبعا انا معك جدا في
اللي بيفرق ان الاحساس الحقيقي اللي بياثر فينا مش بيتنسي ابدا مهما مرت الايام
مش الايام هي اللي بتنسي

بس بجد مش كنت اتوقع انني اكون مؤثر اوي كده في نجوي
والله ما كنت متخيل
انا كنت حاسس انها في اي وقت هتقول انت صدقت دانا الكاميرا الخفية
او مقلب دوت كوم
او اي حاجة
مكنتيش اتخيل ان موقف صغير من زمن طويل ممكن في ثانية يطفو علي السطح اوي كده
بس سبحان الله
علي العموم
المدونة كلها بتكون مزقططة لما بتجي هنا

دمتي بالف خير
وشكرا لوجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

مصري مغترب

يا بني ديه حياتي وانا راضي بيها
طب اقولك علي حاجة تخيلك تشد في شعرك
فاكر بجد يوم ما اتصلت عليك
عارف اتصلت عليك ليه ؟
عشان حصل موقف حسيت انك الواحد اللي مممكن يفهمني في الموقف
يمكن عشان انت مريت بيه قبل كده
واسلني وانا اقولك
لكن احذرك تمالك اعصابك الاول

انت فاكر ان نجوي فاكرني عشان ايه يعني
يابني داحنا كنا عيال ساعتها
بطل تهييس
مش تكبر المواضيع

ويابختك يا عم هتقضي رمضان في مصر
ابقي كلي قطايف علي اد ما تقدر
عشان تخيل بقي لي 6 سنوات مش كلتها
وترجع بالسلامة يا فندم
وسلم لي علي مصر كلها

ساعد نسرين الايمن said...

خلود

ممكن اقولك علي عنوان نجوي وانت تبقي تسأليها بس ازاي عايزني اقولك ججبت ليها ايه ؟ هدية

علي العموم محل الاتصالات اللي شوفتها فيه في شارع اسمه سليم الاول بجوار العزيز بالله في حتة اسمها الزيتون

ياليت تروحي تشوفيها وتسلمي لي عليها اوي
وتشكرها اوي
عشان هي وحشتني بجد
بس اوعي تأخدي منها شحن ببلاش
عشان البنت بيتها مش يتخرب
اتفقنا خلود ؟

ساعد نسرين الايمن said...

مدونة من اجل الحب

انتي فين ؟
اولا
ثانيا انت قاسية اوي
وانا زعلان منك اوي ثالثا
ياليت ترجعي لرودي في بوست كوابيس كوابيس
ازاي تختفي كده من غير ما تقولي انت فين ؟
ايه يا بنتي ؟
هو انت عليكي شيكات ؟
ولا ثأر مثلا
وليه اصلا وازاي تمسحي مدونة كانت فاتح بيوت ناس
بجد حرام عليكي
طب احنا ذنبنا ايه ؟
وكل ده ليه اصلا
المشكلة انني اشعر دائما انني اعمي
دوما بيضيعوا الناس من ايدي دون ان اعرف كيف اصل اليهم
لعنة عدم التواصل تحطيني منذ البداية
والان ارجو ان تحلي تلك المشكلة من فضلك
لما اعوز اوصل ليك
او اكتب ليك
اعمل ايه ؟
ياليت ترد بسرعة
عشان بجد انا مفروووس منك جدا
مش تتاخري يا باشمهندسة

ساعد نسرين الايمن said...

Lyssandraكتلة المشاعر اللي اسمها

مش عارف اقولك ايه الصراحة
انتي مين في الثلاث
مدونة اشعر فيها انك شاعرة أخطات الطريق فاصبحت رسامة
ومدنة اشعر فيها انك فنانة تشكيلية اصبحت شاعرة
ومدنة اشعر فيها بالروح
تعليقات تنم علي ثقافة موسوعية
عارفة مين قال ايه ؟ وامتي
احمد خالد توفيق في ارض آخري العدد الثامن
حقيقي برافو عليكي
اعجبتني تعبيراتك جدا

مشاعري ملكي فقط
وعيوني أحولها أحياناً لزجاج

يارب بقي تعرفي كويسة تفاصيل الموضوع
عشان تعرفي تواسيني
وتساعديني
طبعا شكرا جدا انك ضايفني عندك
واسمحي لي ان اضيفك يا اجمل فنانة

كمان عايز اقولك
انه انا كمان كنت بحب اقعد علي الرضيف ايام الجامعة
وبعد ما اتخرجت
انا كمان مش مهم المنظر عندي اد الجوهر
لما قولتي ان كل الناس بتخدع في سنك
فاكريتني بحكاية من ايام الجامعة
هاحيكيها ليك
عشان انا عايز اتكلم معكي شوية
مرة ايام الجامعة كان في زاحدة زميلتنا في الجامعة اسمها ايمان
وكان وشهها طفولي جدا
وكانت في كلية تربية
وزي ما انتي عارفة بيكون عندهم تدريب عملي
المهم صاحبتنا ديه راحت تدرب في مدرسة
وفي الطابور
ظننتها ابلة غبية انها طالبة غير ملتزمة بالزي المدرسي
وراحت في الطابور بالعصاية علي كتفها
مش قلنا نجي بالزي المدرسي
وطبعا كل اللي شاف الموقف واللي سمعها مش قدر يمسك نفسه من الضحكة
ارجو الا تتعرضي لموقف مماثل
بالنسبة انا انطباعي الاول عنك انك ظريفة موت

تقبلي تحياتي
دمتي بود

ساعد نسرين الايمن said...

mercy devil

تطلع زميلي عشان ميت ريال؟
ايه يا بني المادية ديه ؟
ههههههههههههههههههه
ومين قالك اساسا انني باشحن بمائة ريال
دانا كنت بحول رصيد ب20 جنيه بس
شكرا يا سيدي علي التمنيات الطيبة ان ربنا يجمعني بمن احب
بس اسمحي اسالك ليه اخترت اسمك ده ؟
وجبته من فين ؟
علي العموم
سعيد جدا بتعليقك الاول
ارجو الا يكون الاخير
mercy

ساعد نسرين الايمن said...

الصديقة العزيزة اوي

هية الله

ينفع كده يعني ؟؟؟

من انا؟؟ said...

ساعد نسرين الايمن
بجد مكنتش اعرف ان مسحى المدونه هاياثر فيك كده
بس انا بجد مسحت المدونه لاسباب شخصيه
دفعتنى انى امسحها لانى كنت عايزة ابدا حياه جديده بعيده عن كل اللى كان موجود السنه اللى فاتت
يعنى بمعنى اوضح كنت عايزة انسى السنه اللى فاتت بكل ما فيها
بس مش هانسى الناس اللى حبونى بجد وانا حبتهم بجد

اما بالنسبه لمشكله التواصل فمتقلقش انا دايما متابعه مدونتك
ودايما بحب اطمن على اخبارك انت ونسرين
فهتلاقينى دايما موجوده عشان اعرف اخباركم

يارب بقى متكونش لسه مفروس منى

Anonymous said...

السلام عليكم
التعليق رقم 75
ما شاء الله ربنا يزود احبابك في الله كمان وكمان
بس واضح ان انا اتأخرت
قوييييييييييييييي
وانا معاك
الكلام ده طبعا مينفعش
بس اعمل ايه
الكمبيوتر اعلن العصيان
ورفض طول الفترة اللي فاتت انه يدخل علي النت
بس اول ما اتصلح
اول حاجة دخلت عليها كانت مدونتك

وبجد النهاردة فكرتنى بايام زمان
ايام المريلة الكحلي
والزعرورتين
والسندوتشات اللى كنت بخبيها في درج زميلتى علشان مأكلهاش
ومازنجر
واجازة الصيف
والبحر

وكفاية كدة الا شكلي هكتب بوست كامل مش تعليق

وطبعا
واكيد
اللي كتبلك تقابل نجوي
قادر يوصلك لنسرين علي خير

ساعد نسرين الايمن said...

مدونة من اجل الحب

ما زالت عند رأيي
انت قاسية كالطبيعة
قاسية كالامهات التي يقتلن اطفالهن لانهم يكرهون الاب

لا اعلم كيف واتك الجرأة ان تمسحي هذا القدر الهائل من المشاعر في مدونتك ؟؟؟؟

كيف تحبين اصدقائك وتمسحيهم من الوجود بضغطة زر

انا اعلم جاذبية حلم الخلاص من الفترات الصعبة
لكني لما اراه بهذا الشكل
مثلك كمثل الطفل الذي يرمي علبة الالوان لانه يكره اللون الاسود
ان الكتابة نافذة علي الروح
فباي روح تتطلين علي الدنيا ؟
هل كرهتي الكتابة لانك كرهتي احدهم وهو يكتب مثلا
انسحابك غير مبرر ولا مفهموم ولا مقبول

سوف تتطمني عليا وعلي نسرين ؟
انت اناننية ايضا
تشبعي رغباتك في الاطمئان بينما تتركينا نحن نضرب اخماسا في اسداسا
ولا نسيطع الاطمئان
هل هذا عدل في واجهة نظرك يا باشمهندسة ارجو ان تعودي الي نفسك اولا
وان تعودي الينا ثانيا

مدونة من اجل الحب
تذكري هذا الاسم من فضلك

ساعد نسرين الايمن said...

الصديقة الرقيقة / هبة الله

عارفة ؟
انا حاسس بايه دوقتي ؟
عارفة لما يكون واحد ماشي في الصحراء
وتعب من المشي
وفجأة يلاقي قدامه مصنع ايس كريم
وواحد بيسأله فروالة ولا فانيليا ؟

عارفة الشعور ده
بجد مش دوقتي بس
بس دايما بحس ان تعليقاتك انت بالذات
كالمرطبات
تعليقات تبعث علي الانتعاش
تعليقات ذكية ومتتطورة

بالنسبة للتعليقات وان تعليقك كان ال 75
فحتي لما جيئي جيت رقم 5 عشان تحميني من الحسد
لكن عارفة ؟
انا اكيييد بكون مبسوط لما بتجي ليا تعليقات كتيرة
بس لو جاء تعليق واحد او ماجش خالص برضه هافضل اكتب باذن الله
فانا في الاصل اكتب لها

سعادة غير عادية تتمكلكني وانا اتخيلها تقرأ كلماتي وتتأثر بها

عجبني اوي تعبير وكانت مدونتك اول حاجة ادخل عليها بعد ما الكمبيوتر اتصلح
بجد مش تتخيلي منظري بعد ما قرايت الجملة ديه
اولا شعري وقف
ووشي احمر شوية
حسيت انني بردان ذاك البرد اللذيذ
اللي بيجي للواحد لما يكون بيمص نعناع ويشرب بعده مياه باردة
عارفة ديه ؟؟

عاجبني انك كنتي متابعة مازنجر
يمكن عشان كده انتي فيك شبه من افردويت ؟

ضحكت اوي علي السندويستشات اللي كنتي بتخبيها في درج صاحبتك عشان مش تأكليها
طب كنتي ادي لي انا
دانا بحب السندويتشات بتاعك خالص خالص

البحر
فكرتك بالبحر
طب اقولك علي حاجة انا مش بحب البحر
بجد فيه تكرار مم لنفس الموجة
صحيح انني بابقي وانا بعوم اغرق همومي في البحر واطلع
بس بحس ان البحر غدار

بس عارفة ؟
انتي كمان ممكن فيك شبه من البحر
انت عكس البحر
عارفة ؟
البحر ممكن يكون السطح بتاعه ثائر اوي
بس القاع بتاعه بيكون ساكن
انا حاسس انك العكس
يعني انتي ممكن يكون جواك موجات متلاحقة من عدة مشاعر
بس يكون السطح بتاعك
او التعبير اللي علي وشك هادي اوي

وياليت تكتبي بوست يا هبة الله
او تعملي مدونة
انت ماشاء الله عليكي اسلوبك حلو اوي
واتنبي لك بالنجاح المدوي
ومش تقولي كفاية تاني
صدقيني كل سطر بتكتبيه
بينقلني لعالم من المتعة
وبيخفف عليا آلام الغربة
وآلام فراقها
هي
نسرين

Lyssandra said...

الموقف اللي بتحكي عنه لإيمان اتعرضت ليه بالنص لكن المديرة زعقتلي علي باب المدرسة بمجرد ما دخلت

الحمد لله انها لم تطاردني في أرض الملعب

هههههههههههههههههههه

--------------------------------

ميرسي جدا لكلامك الجميل جداااا

ولغاية دلوقتي الولاد في المدرسه بيقولوا لاخواتهم انهم كانوا مفكرني زميلتهم
مع العلم اني بادرس للصفوف الاعداديه
تخيل ؟؟

هههههههههههه

-------------------

كمان موقف إيمان ده اتعرضت ليه وانا باشتغل

يعني مرة أيام التدريب العملي ومرة وانا باشتغل بالفعل

الحمد لله

------------------------

تحياتي لك
وأتمني من ربنا يحقق حلمك
وتفرحنا معاك
انه اتحقق


lyssandra

ساعد نسرين الايمن said...

Lyssandra

طيب اشكرك علي ايه ولا ايه ؟
مش عارف والله
اشكرك علي قلمك الذي ينقط عذوبة وحماس
ام لانك نورتنيني

ام لانك عرفتني علي عالم جميل اوي من المدونات اللي كنت مش عارفها
علي فكرة انا اتعرفت من خلالك بجد علي ناس جميلة اوي
وكنت دايما بقولهم ان ليساندرا هي السبب

ضحكتني ان موقف ايمان حصل معك
بس اعدادية ؟
يعني لو بتسوقي سيارة يفتكروك ضاربة الرخصة
ربنا يستر عليكي يا بنتي
عارفة ؟
من ساعة لما انتي قولت ان سنك اصغر بكتير اوي من شكلك
بقيت كل ما اشوف واحدة من الاسيويات اللاتي يعملن معن
يعملن معنا عدد من الاسيويات دكاترة وممرضات وموظفات فان اعمل في مجال طبي
المهم بقيت اسالهن عن سنهم
الجماعة دول اكتر ناس السن مش بيبن عليهن خالص
تلاقي الواحدة فيهم عيلة وتكشتفي ان عندها 45 سنة وابن في الخامسة والعشرين
يعني انتي وايمان لازم تسالو
اذا كان حد من عندكم راح الفلبين او تايلاند او اندونيسيا او الصين

============================

ميرسي علي ايه ؟
تذكري دائما
انه عندما تتعاملين مع ساعد نسرين
فان القاعدة تصبح

لا ميرسي علي هوم ورك

لا بجد والله يا بنتي انا اللي مش عارف اشكرك ازاي
انت رجعت ليا الثقة في حاجات كتيرة

===========================
ان شاء الله ربنا يحقق حلمي
وافرحك اول واحدة
وعشان تتطمني
انا هاقولك معلومة عن نفسي
انا عنيد اوي
مش باستسلم بسهولة
ولا بايس
ولما احط حاجة في دماغي باذن الله بوصلها
بس لما تيجي تحضر الفرح
بلييز مش تكلفي نفسك وتجيبي معكي حاجة
احنا عندنا كل حاجة
حتي عصارة الجزر

اتمني وجودك دائما
بجد
وحقيقي

زُمُرده said...

اجمل ما في الطفوله

ذكرياتها بتتحفر جوانا من غير امل انها تذول ابدا
زي اللي بيكتب بحبر خالد ميتمسحش

اجمل ما في الحياه لما تكون في عالم
ويجي حد يشدك ياخدك لورا سنييييييين
ويقولك فكر
فكر
فكر
الدنيا مستمره
حلوه مًره مستمره

لا وقفت عندك ولا عندي ولا عند حد
مشاعرك جميله واخلاصك اجمل

بس اكيد في اسباب للبعد عن نسرين
تللك الملاك الغائب اللذي طال البحث عنه
غلطه منك ؟؟منها؟؟ من الدنيا؟؟
في جميع الاحوال وبدون فرض لاسئله مش من حقي

انما هو قدر ونصيب
طوع حياتك لسعادتك وسعادنك الاخرين
بلور حبك وعشقك صح
اسمحلي
مهما كانت ظروفك اللي معرفش عنها حاجه...ومضطره ارد من هذا المنطلق

فعليك انك تجد نفسك قبل ان تجدها
لأن من احب مره ومازال بهذا الاخلاص
فهو قادر على العطاء وهذا قمه الحب
اخرج قدراتك وارسم بها احلام وحققها

وكلنا جنبك
تأكد من ذلك

Lyssandra said...

هههههههههههههههههههههههه

حاضر هاسأل إذا لينا فرع آسيوي

=======================

أنا والله اللي باشكرك جدا

كل ما اجي هنا ورغم انك مش عارف توصل لحل بحس ان الدنيا لسه بخير

=======================

مفاجأة جميله جدا إني كلما ممرت بمدونة من المفضله لدي وجدت تعليقك هناك وبتقول اني عرفتك علي المدونات دي أو عرفتها عن طريقي

بجد كنت سعييييييده جدا مش لأنك شكرتني
لكن لأني كنت سبب في وصولك للمدونات دي وانك سعيد بوجودك هناك

بجد كنت سعيده جدااااااا

=============================

كويس جدا انك عنيد ومش بتستسلم

بس ماقلتش هاتعمل ايه يعني ؟؟

بس بجد معلومه طريفه أوي يعني كل حاجه تمام ؟؟ وحتي عصارة الجزر ؟؟

ههههههههههههه

ماشي

خلاص مش هاجيب حاجه بس هاتدوني جاتوه ؟ ولا عشان مش هاجيب حاجه مش تدوني ؟؟


ههههههههههههههه

ربنا يكرمك وتلاقيها

بس أنا هابقي عاوزة تفاصيل المغامرة اللي هاتلاقي فيها نسرين لو سمحت


============

تحياتي وربنا يكرمك

وعلي فكرة

أنا أول يوم اتعلمت فيه السواقه غرزت علي الشط في راس البر وأخويا نزلني من العربيه

يعني مش هالحق أضرب رخص

ههههههههههه



دمت مبتسم متفائل عنيد

المهم توصل للهدف


lyssandra

ساعد نسرين الايمن said...

زمردة

عندما رأيتك تعليقك
ابتسمت وقلت لنفسي

ها هي ذا اغلي جوهرة
واجمل صيدلانية
قد جأءت
لتعطيك بعض الترياق
لتجعلك قادرا علي تحمل المزيد
فحقا شكرا لك ولترياقك
عزيزتي زمردة
==========================
عارفة ؟
اعجبتني جدعنتك جدا
لما قولتي
وكلنا جنبك
تاكد من هذا

لحد ما انا متاكد من هذا عزيزتي
وهذا ما يساعدني علي الاستمرار
لكن منذ فترة طويلة جدا لم يمنحي احد مشاعر الدعم النقية الصادقة تلك
============================
بالطبع هناك الكثير لاروية لك اجابات علي اسئلتك المنطقية
لكني اتبع منطق
طب واحدة واحدة وبلاش كل ده
يجي مرة واحدة لتجنن كده
اتفقنا ؟

اتمني وجودك دائما
زمردة

ساعد نسرين الايمن said...

Lyssandra

صدقيني
لا تسطيع المديرة
ولا غيرها
ان تخرجك من ارض الملعب
فالمعلي كله لك عزيزتي
فارني مهاراتك الكثيرة
ده حتي الملعب مشتاق
=============================
هل سألت عن الفروع الاسيوية ؟
طمنئي
ماذا كانت النتيجة ؟
==============================
الدنيا لسه بخير عزيزتي
عايزة تشوفي الدليل العملي علي كده ؟
فقط انظري في المرآة
ستجدين الخير متجسد في صورة ملاك رقيق
اسمه ليساندرا
===============================

ارهنك ان عدد المرات التي جعلتني فيها سعيدا اكبر من عشر اضعاف المرات التي اسعدتك فيها انا
فانت لن تتصورين حقا
كم انا سعيد وفخور بوجودك
==================================

جاتوه؟
جاتوه بس
يا بنتي دانتي لو جيت الفرح
ندبح ليك حد من العيال
من غلووتك يعني
بس يعني لو المسألة فيها جاتوه
انا نسيت انا لسه مش جبت عصارة البندق
ممكن تجبيها انتي
انتبهي عصارة مش كسارة
انا بحب اشرب عصير بندق اصلي
هه ؟
هتيجبي ولأ تتنازلي عن فكرة الجاتوه ديه ؟
===========================

امممممممممممممممم
غرزتي في الشاطي؟
غربية ؟
نادرة هي الناس اللي بتعلم سواق ع البحر

بس ولا يهمك
اكيييد الشط هو اللي كان غلطان

==============================
ليساندرا
ساجعل هذا البوست لك
عندما تريد ان تحدثني
فقط اكتبي لي هنا
اتمني وجودك دائما
وحقيقي

Anonymous said...

كيف خالك
أحمد
عايز أكلم معاك
hansschregle@yahoo.de