Saturday, March 8, 2008

خلود


ها قد تحققت النبوءة
لكني لست بخائف او مضطرب
فقد أريد ان اقول


اني احبك طالما أحيا
وأرجو ان أحبك
كالفراعنة القدامي
بعد موتي



೨-
لو كان بايدي اعيش عمرين
علي عمري
انا كنت اخلي عينك
تملك زمام امري


انا لك علي طوال
خليك ليا
خد عين مني
وطل عليا
وخد الاتنين
وأسال فيا

يمكن ادامي ومش طايلك
بس انا في القلب اكيد شايلك
مهما اتعب وطريقي هيصعب
جايلك في ميعادي انا جايلك

قلب واحد مش كفاية في حبي ليك
ده انت محتاج الف قلب يحس بيك
قلب يعشق بس صوتك
قلب يتأمل سكوتك
قلب تاني عشان عنيك
شوف بقي كم قلب لما يجي يوم والمس ايديك







19 comments:

Anonymous said...

السلام عليكم

فى البداية اشكرك على اسلوب ردك المهزب الذى استخدمته فى الرد على

سبحان الله نفس الشخص الذى اشاد باول التعليقات التى كتبتها (وارجع الى بوست انا وبرايد وتيتو والى بوست شقاء) هو نفس الشخص الذى يمطرنا بهذا الوابل من الاساءه
وانا لا اعلم حقا ياعزيزى ما الدافع الذى دفعك لاعداد هذه المدونه ؟
هل لتبين لنا امكانياتك فى حسن التشبيهات التى تتميز بها وهذه حقيقه لا انكرها ولا ينكرها احد عليك
ام هل لترينا مشاعر الحب المدفقه رغم بعد الحبيب وطول الغياب وعدم وجود اى نوع من التواصل بينكم وانك وفى لها رغم البعد وقرائك يقولوا هو فى حد بجد كده وتكون مثلا للوفاء كما كان روميو وجوليت وقيس وليلى مثالا للحب يخيل الى : انه لتتلقى عليها احر كلمات الاستحسان وهذا شى اكاد اجزم به
وهذا لسبب واضح وجلى للجميع
وهو انك انسان لا تقبل النقد

انك تنتهج السياسة الامريكيه يا صديقى
من ليس معى فهو ضدى

اريدك ان تقراء ردى السابق مره اخرى وتعلم فيما تكلمت انا عنه وانتقدته

من حق كل واحد ان يختفى خلف اسم مستعار يمثل له شئ ما و هذا امر لاانكره
لكن عندما نعرف من اى شئ استمد هذا الشخص الاسم فاذا يجب ان نعلق

انك تحكى قصه نفسك
رجل احب واخلص فى الحب وبات معذب بهذاالحب وان العالم توقف من حوله و بمعنى ادق
انك بدون نسرين قد فقدت كل شى

لكن الاسم الذى اخترته لنفسك يعنى ان نسرين بدونك هى التى فقدت كل شئ
ولذلك لا يعكس العنوان حقيقه الموضوع الذى تتحدث عنه

بالاضافه لانك تتكلم عنها وانت لاتعلم شئ عن مشاعرها الان لكنك تتكلم باحسيس سابقه لديك

نعم انا اطلق على نفسى قمر الشتاء لكن هذه نتاج تامل لاحوال الحياة
ببساطة هو اسم اتعجب به عن احوال الانسان وان هناك اوقات نقبل على اشياء ونبعد عنها لاوقات اخرى وهكذا

قمر الصيف
الكل يعجب ويكتب الشعر فيه
يسهر الاحباء على ضفاف النيل يتاملونه
يرسل كل واحد منهم تحيه لمحبوبه من خلاله
فى وقت واحد رغم بعد المسافه لو نظر الحبيبين له يكد كل واحد منهما يرى صوره الاخر من خلاله كصفحه المراه
واذا اهل القمر فى ليالى الصيف يجد كل النوافذ مفتوحه اليه ليحل ضيف على كل البيوت

اما قمر الشتاء
يظهر فلا يجد من ينتظره للسهر معه
يتدثر الكل ويختبئون فى لياليه
واذا ما اهل يجد النوافذ مغلقه فى وجهه وكانه ضيف غير مرغوب فيه

ربما قد علم البعض لماذا اخترت هذا الاسم الان لكن لو وجد اسبب تتعارض فكرة الاسم مع السبب الذى سميت من اجله فاهلا بالنقد

وهذا ما وجدته عندك ان الاسم لم ينتقد الا بعد وضوح القصه من خلفه التى تتعارض معه

ايضا تقول لى كيف اسالك واقول لك( كيف انت متاكد من حبها لك حتى الان
وتقول لى ان اثار الشئ تدل عليه مثل الكهرباء لا نراها لكن نشعر بها
وقلت لى ان سوالى غبى ..... اشكرك

واكرر السؤال مره اخرى
على حد قولك ان العلاقه انتهت بما يربو عن السنوات السبع
ولا يوجد اى اتصال فكيف عرفت النتائج التى تواكد استمرار الحب من طرفها حتى الان
انك تتحدث عن احساس الماضى بالطبع وعلى افتراض انه مستمر حتى الان

اما لكونك تستخدم مثال الاب والام فهو مردود عليه
فانت تستخدم مثال لا يوجد له مثال
ان الاثنان الذان يحبونك بلا ادنى شك هماوالديك مهما صدر منك
فلا تقيس بهما احد فهما خارج القياس

الحب منهما بلا حدود وبلا غرض ان الحب الابوى موجود بالفطرة حتى لدى الحيوانت
ان الاباء ممكن ان يجوعو من اجل اولادهم ينفقون اخر مليم لو كان مريض حتى يشفى
اما لو تعب الاباء بعد ان ينفق الولد القليل جدا يقول ....يارب ريحه بقا وهو يقصد ريحنا منه

كل ما طلبته منك بغض النظر عن الاسم والذى عرفناك به وكما قلت لك انى اقراء لك ردود فى مدونات عديده وان اسمك هو الذى جزبنى له
انك تجعل العالم يبداء وينتهى عند حرف النون
والذى هو اول واخر حرف من اسمها

واقول انه من الجائز ان تكون مشاعرها هى التى تغيرت لاسباب ما
فقد تكون تزوجت وبحبها لك تكون تشعر بالخيانه لزوجها
من الممكن انها لاتحبه لكن العشره مقياس اخر لا نغفله وله حقوق على المرء
كنت اامل ان تنظر لنفسك بعض الشئ لكن انت حر

لو قرات ردى السابق ستجدنى كل فتره والاخرى ااكد انك تحبها وانها انسانه بالتاكيد جديره بذلك الحب
وكل فنرة اقول قد واضعها فى اقواس للتنبيه
واعتقد اننى لم اخرج عن حدود الذوق واللياقه من اول الرد الى اخره
انا حاسس بكده ويمكن اكون غلطان

بس بردو انا اسف فى التعبير مش معنى واحد ضربك بايده على وشك يبقى عاوز يهينك لكن ممكن يكون عاوز يفوقك

وانااعتب عليك انك من شده غضبك افقدك التركيز فيما تقول
فلقد قلت لى ان اطرافك الخمس تعمل بكفاءة بالغه
ويبدو انك لا تعلم ان الاطراف تكون خمس فيما دون البشر من الدواب

وان الاعاقه لايشترط ان تكون فى الاطراف
فقد تكون فى العقل
او فى الفكر وهى الاخطر

انا كنت عاوز الموضوع يخرج من مجرد اشاده بكتاباتك
انا كنت عاوز اخليه مجال للمناقشه
زى مبيقولوا كده قضيه راى عام

::: انا مش عاوز نكون ساديين بنشوفك بتتعذب من اجل ان تخرج لنا هذا الابداع الذى ماكان ليظهر لنا الاببعدها عنك
::: ولا اريد ان تكون ماسوشى تتلذذ من جلدك لذاتك

=== ان اغلب من قرائك من الفتيات وهن بطبعهن يملن للرومانسيه والعاطفه وهذه طبيعه المراة فمنهن من يتمنين ان يجدن شخص مثلك فى المشاعر الجياشه وان يحبهن بتلك الدرجه

**** لكن لو اكتشفتى يوما ان شريك حياتك يحب فتاه تركها من سنوات ومخلص لها كل هذا الاخلاص هل ستقبلين؟؟
هل ستقبلين ان تاخذى رجل لك فى قلبه الشئ القليل والكل لاخرى؟

اشك!!
ان ام المؤمنين عائشه كانت تغار من السيده خديجه رغم وفاتها

**** بلاش كده
ماذا سنقول لوكان ساعد نسرين ده شقيقك لنا ؟بماذا صننصحه؟
هل سنظل نقول له برافو كمان يا سيدى
==============================

انا اسف علشان طولت عليك المره دى
لكن اعدك الا اضايقك مره اخرى
فانت لك معجبين كثير وعبارات الاطراء كثيره منهم فلو امتدحتك فلن ازيد الا اسطر قليله
وان انتقدتك فانت انسان لا يقبل النقد
بلا شك اننى قد اكتشفت فيك اشياء لم اكن اتوقعها من قبل
فكتاباتك واسلوبك لم يجعلنى افكر فى ذلك
وحتما هناك وجه مظلم للقمر لا نعلمه لاننا دائما نرى الوجه الذى يطل علينا بابتسامته

لن اهتم بالتعليق الذى قد تقوله عنى لكونى لن افكر بلمرور على مدونتك مره اخرى فلن انتظر حتى تقول لى المرة القادمه اننى انسان غير مرغوب فيه بمدونتك
من حقك ان تحذف التعليق اذا اردت

اشكرك على الاحاسيس الجميله التى منحتنى اياها
اشكرك لكونك جعلتنى اتعرف على كثيرين قاموا بالتعليق لديك وقمت انا بزيارتهم منهم من علقت عنده ومنهم من لم اتمكن من التعليق لديه
واعتذر لو صدر منى ما اغضبك لكن يجب ان تراجع نفسك فى ردود افعالك

مازلت اكرر ان هناك المزيد لتقدمه لقرائك
واكرر انك انسان حساس ولكن يبدو انك قد مرضت بالحساسيه المفرطه

ارجو كما كنت ساعد لنسرين ان (تساعد)نفسك ايضا ولو لبعض الشئ

معذرتا هذه المرة يتعين على ان اقول
وداعا
فما عاد هناك مكان لكلمه
الى لقاء

Anonymous said...

كويس اوي يا مان ان النبوءة اتحققت
وانت وصلت بحبيتك لدرجة الخلود
اكيد في بنات كتيرة هتحسدها دوقتي
بجد يا بختها بيك
بعد اذنك انا عايز اقول حاجة لقمر الشتاءده
قمر الشتاء يبني انت جاي تحكي قصة حياتك هنا
ازاي كان البوست اربع سطور تيجي انت تعلقي في صفحتين ونص
انا جئت ليا بواسير وانا بقرأ تعليقك الغبي ده
انت سباك يا بني
هو انت ليه بتحب تشوه كده
تصدق ساعد نسرين كان عنده حق في كل كلامه قاله لك
فعلا تعبيراتك دبشة
واضح انك صعيدي قفل فعلا
ولا اقول لك سوا انك فعلا كقمر الشتاء ضيف غير مرغوب فيه
وغوربقي ومتورينش وشك هنا تاني
وهنكسر وراك عشرين زير وخمسمائمة قلة

رفقة عمر said...

مش عارفه حاسيه ليه البوست دة حزين
ياريت تتطمنا على حضرتك

Anonymous said...

السلام عليكم
ايه ده اغييب يومين ارجع الاقى خناقة
ممممممممممممم قمر الشتاء انا حقيقي متضايقة ان انت وساعد نسرين الايمن زعلتوا مع بعض
انا مش بحب الخناق خااااااااااااالص
حتى لو اختلفنا في الراي
وبعديين مدونة زى دى مش لازم يكون فيها زعل وخناق ابدا
عموما انا كنت عايزة اقول انى افتقدت المدونة اليومين اللى فاتوا
والبوست كالعادة رااااائع
وربنا يوفقنا كلنا ويهدينا

ساعد نسرين الايمن said...

غراب الشتاء

الحمد لله الذي عافني مما ابتلاك به

ساعد نسرين الايمن said...

غاوي حب

بقي انت فرحان فيا عشان النبوءة اتحققت
طيب ماشي يا سيدي

ياليت بجد اقدر اوصل بنسرين للخلود
عارف؟
انا كنت قاعد افكر من كم يوم لقيت انهوا ممكن المدونة ديه تكون اول مدونة عربية يعملها لواحد عشان يوصل لحبيته
بس صدقني انا مش عارف انا عملت كده ازاي
انا بس اتبعت نداءها ليا
دايما بحس انها بتهمس في اذني وتقولي اعمل ايه ومش اعمل ايه

وشكرا انك كسرت خمسمائة قلة وراءها
هاكمل انا بقي كسر ال216805501502735.2353568356222
قلة الل يعندي
بس هو يحل عني
مش عارف هو ليه في ناس بتحب تشوه اوي كده وعندها هذا الكم الفظيع من الحقد
انا باعتبر ديه عيب خلقي زي العاهة بالضبط
حقيقي انا ممتن اوي لك
انت وشمشون من الرجالة الاصل اوي اللي بيجيوا هنا عندي

ساعد نسرين الايمن said...

رفقة عمر

البوست فعلا حزين عشان محدش قدر يحول بين النبوءة وتحقيقها
محدش حس اد ايه انا بتعذب وباشيخ يوم عن يوم في بعدي عنها
ساعات بيبقي نفسي يا رفقة انني اموت
واتحول للروح شفافة عشان اعرف اشوفها واعيش معها
شكرا بجد لاحساك الصادق بيا

وشكرا لوجوك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

رفقة عمر

نسيت اتطمنك عليا
اتطمني يا رفقة
لن اتوه وحوالي كل هذي الدعوات الدافئة التي تحطيني بيها
بالمناسبة انتي نسيتي تتدعي لي في البوست ده ؟
هو الدعاء غلي زي حديد عز كده ولا ايه
رفقة عمر
انتي بجد رفقة عمر

ساعد نسرين الايمن said...

هبة الله

دايما لما تيجي بافتكر كاظم الساهر وهو بيقول
يا هبة ربي من السماء واجمل هدية
بحس ان ديه هي الموسيقا التصويرية لكلامك
انت فعلا هبة

فعلا انا نفسي المدونة تكون كلها حب
بس انتي عارفة اللي مبيعرفش يكره مبيعرفش يحب عشان هم الاثين مشاعر
وانا بكره اي حد يحاول يشوه او يحسد حبي لنسرين
الحمد لله انك بتحبي حبي للنسرين
عشان كده انا بحب روحك اوي
وبعدين انتي مش تبقي تغيبي يومين
ولا تغبيي ولا يوم
بقية الملايكة بيسالوا عليكي
هبة الله

شكرا لوجودك دائما

روح شرقيه said...

كل ما باجى عندك بحس ان احساسك بيزيد يوم عن يوم
والحقيقه ده بيخلينى افرح موووت ان فى حد جواه الحب ده بجد ربنا يزيده جوا قلبك
ويجمعكم على خير
قول امين بسررررعه

ساعد نسرين الايمن said...

روح شرقية

آمين بسرررررعة
انا كمان كل ما انتي تيجي بحس انك قاهمني اكتر
وبحمد ربنا انك منم الناس اللي حسسني وحس حبي ليها
وكويس عشان عرفت افرحك
احنا كده خالصين
عشان انتي فرحتيني كتير اوي

شكرا اوي اوي لدعائك
في انتظار مزيد نت الدعاء يمكن يكون باب السماء مفتوح
او يكون حد صالح جنبك يقولك
آمين بسررررررررعة جامدة

Anonymous said...

جميل اووى ان يصل الانسان بحبه لمحبوبته لدرجة الخلود يااااااااااه منتهى الرومانسية .....يا رب يجمعكوا تانى

سيمون

ساعد نسرين الايمن said...

سيمون

شكرا جدا لدعائك
بس مازال السؤال قائما
من انتي ؟

Anonymous said...

خلود

يا بختها انك وصلتها للخلود

Anonymous said...

هو انت كل بوست اعلق فيه تسألنى من انتى؟؟
اقولك برده انظر الاجابة
بوست نبوءة... :)))
انت هتخلينى اشك فى نفسى :)))

سيمون

ساعد نسرين الايمن said...

سما

قولي ما شاء الله يا بنتي

وبعدين

انتي بتحسديها علي ايه ؟
عارفة سما

يارب بس حد يخليها تشوف البلوج

ساعد نسرين الايمن said...

سيمون

خالص مش هسألك من انتي تاني

هسالك حاجة تانية
هو انتي من جدة ؟
وبعدين مش عايزكي تحيرني
كفاية الحيرة اللي انا فيها
ماشي؟

Anonymous said...

انت بقى اللى تعرف
هو فى ناس من جدة يتكلموا كده
وبعدين انا اقدر احيرك برده
وماشى رايح فين بس:)))

Anonymous said...

كيف حاللك يا صديقي
أيها التائه المتناقض
كيف حالك يا شيخ العشاق الأكبر
هل تسمح أن أقرأ فنجانك
فنجانك نبع يتفجر
يعلن للعالم عصيانك
يا شيخي من هذا الفنجان
قد ذقت مرارة أحزانك
ورحلت سنين
في النسيان
لكنك تذكر سجانك
سجانك معشوقك قلبك
اه من قلبك قد خانك
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
يا صاحبي
ألأسمح لي
أن تكون تلك كلماتي الأولي في المشاركة في مدونتك