Friday, April 4, 2008

منتهي الفشر ابتسم انت الان في مصر


غموض
زمان سألوا جحا
بلدك فين يا جحا ؟
قال اللي فيها مراتي

انا بقي بلدي فين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عجب
عجبا لشعب مصرلست أدري كيف يمكن لإنسان ان يتشاءم أو يحزن أو يعترض في بلد مثل مصر رئيسها مبارك، ورئيس حكومتها نظيف، ورئيس برلمانها سرور ورئيس مجلس شورتها الشريف، ووزير داخليتها حبيب، ووزير ماليتها غالي فهل يوجد سلطة، في أي دولة في العالم، تتجمع فيها كل هذا التفاؤل والحب والنظافة والشرف والبركة والسرور مثل مصر،شعب مفتري بصحيح
__________________

ترقب

بلدي طنطا وانا احب اعيش اونطة

لا طبعا بلدي مش طنطا وكمان انا عمري ماعشت اونطة دايما ما ادفع ثمن يفوق ما احصل عليه

لا اعرف لي بلدي سوي القاهرة

المدينة العجوز القبيح

مش مهم

بلدي بلدي وانا بدي اروح بلدي

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

عوامل طرد

هاجرت يوما عندما

خانتني شمس مدينتي

رفضت جداري قصتي

الآن العن غربتي

في واحة الليل الحزين

الواقع انني سافرت لان مصر اصبحت ضيقة اوي علي امثالي

لم تحبني كما احبتتها

لم اتقبل فكرة ان يكون لدي بكاليورس تجارة خارجية

وارسب في اختبار الخارجية

لان ابناء السفراء اكثر من عدد سفارتنا بالخارج

ثم يطلبني الجميع ان اعمل مندوب مبيعات

لان العمل كصحفي في بلد مثل مصر

مرداف لكلمة متسول

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

عوامل جذب

.

نسرررررررررررررررين

.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

.

فشل

لم استطع الوصول اليها

ولا الوصول الي صديقتها

كي تخبرها انني ابحث عنها

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

دجل

اقتربت كثيرا من عالم الجن

لدرجة ان فكرة فتح المندل

كي اصل اليها

لم تعد مستبعدة

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

م

متع

انتهت كل المتع سريعا

أكلت كشري من عند فودة

مازال ذلك النصاب يخدعك

ولا يضع عدس علي الكشري!!!! تخيلوا

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

منصورة - محفظة- متع آخري

استطاعت اختلاس سويعات من الاجازة

لاقضيها في المنصورة

وسط الماء والخضرة والوجه الحسن

والحقيقة ان البنات في المنصورة

جميلات جدا بس المشكلة انهوا مفيش وقت

المهم انا رجعت من المنصورة محمل بذكريات كثيرة جميلة

أيضا اهددتني العزيزة رولي

محفظة اشكرها عليها كثيرا جدا

بس يكون في علمك ان ديه

أول واخر مرة هاقبل اخد محفظة فاضية

سينما

لم ادخل الا فيلم نقطة رجوع

وهو فيلم تتمني ان تموت دون ان تراه

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&د

اعلام

اشكر المذيعة اللامعة مني مهدي

من الفضائية العراقية

علي كل الكلمات التي قالتها لي

وعلي ايمانها بفكرة المدونة

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

عرفان

اشكر هاني علي استضافته لي في منزله

وعلي اعداده مشروبه الخاص

سحلب بالصراصير

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

وش اجرام

طاقم مصر للطيران المرفق

والواقع ان الخدمة في مصر للطيران سيئة للغاية

تحس انك راكب توك توك

قرار

لن اسافر مرة آخري علي الخطوط المصرية اللعينة

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

انتشار

لم اشعر ابدا ان مدونتي المتواضعة

منتشرة كل هذا الانتشار

الا بعد تلاقي هذا الكم الهائل من الاتصالات

الامر الذي اجبرني علي رفع الرقم

كي لا اتهم بتعمد عدم الرد

فشكر لكل المتصلون

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

دعوة

من اجل الا تتكرار قصة احمد ونسرين

ادعو الجميع الي المشاركة في الاضراب

يوم الاحد القادم

السادس من ابريل

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

أمنية

كما تمنيت في اجازتي هذي

ان امتلك طاقية الاخفاء فاخترق كل الحواجز لاصل اليك

اوامتلك بساط الريح

فأمره ان يذهب بيا اليك

او مصباح علاء الدين فاجرج الجني وامره ان ينشي

لك ولي عالم خاص

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

أحتراق

اكاد احترق يا نسرين

اظهري من فضلك

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

.

فرار


تعمدت الفرار وانهاء الاجازة سريعا
أمام كل هذا الضغط الملح من أهلي
بان اتزوج


آه

ياليت اهلي يعلمون

60 comments:

رفقة عمر said...

هاجرت يوما عندما
خانتني شمس مدينتي
رفضت جداري قصتي
الآن العن غربتي
في واحة الليل الحزين
اثرت فيا قوى كلماتك
ربنا يهون عليك غربتك
ويزيل همك وحزنك ويبدلهما فرحا وسرورا اللهم امين يارب العالمين

يعنى هانى بيعمل سحلب بالصراصير
طب دارى عليه
كلنا فى مصر بنشرب سحلب بالصراصير
بجد البوست ككل اكثر من رائع
وسعدت جدا بعودتك لمدونتك الجميله
ربناييسر لك كل خير اللهم امين

wanna b a physician said...

يابنى وافق عشان خاطرهم
ربنا معاك
ان شاء الله اضراب

مجداوية said...

ايه الجمال ده
والله رائع ما تكتب وخفة دم جميلة مصر دى احلى حاجة فيها خفة دم المصريين
يااااااااااااااااارب تلاقيها يااااااااااارب
مفكرتش تستعين بالاف بلا اى انا مش باهزر انا باقول لو لك حد تعرفه مخابرات ممكن يعمل تحرى ويجيبلك هى فين او صاحبتها فين كده يعنى بلادنا كل حاجة فيها بالواسطة شوفلك واسطة وانت تعرف مكانها
رغم انى فهمت من كلامك انك سبت مصر عشان ملكش واسطة بس اكيد هنا فى المدونات حد عنده واسطة ام يعرف حد مخابرات ,,ربنا كبير ولو لك نصيب تلاقيها حتلاقيها
قلبى معك أخى فالغربة تزيد الأشجان وتزيد الوحدة وتزيد الشوق الى الأحباب ,,لكن هنا اخوان لك وأصدقاء وقت تحتاجهم تجدهم بارك الله لهم وأعانك على غربتك وأسعد قلبك قريبا باذن الله بما تتمنى
ملك الكبدة مش باين خالص معرفش جرى له ايه يا اتقبض عليه يا طفش بس سبتله خبر فى مدونته انك بتسلم عليه
ضحكتنى اوى ان صيارة مصر للطيران بقت زى التوك توك هههههههههه ,ومرة ركبت طائرة منهم وأول ما دخلنا شمينا ريحة زى عشة الفراخ يومها برضه حسينا اننا راكبين القشاش ,,ولو لم أكن مصريا لوددت أن اكون مصريا بس فى عصر عمر ابن العاص
سلام يا سفير مصر فى .....؟ انت صحيح فين ؟فى جدة ؟؟

Anonymous said...

السلام عليكم
عارف دايما بحس ان الدنيا لما بتضيق بتضيق من جوانا مش من برانا
وعارف علي الرغم من السحابة السودا
اللي بقت حوالينا في كل مكان
دايما عندي امل
ان بكرة هيبقي احسن بينا باذن الله
واكتر حاجة بتمناها ان ربنا يستخدمنا ولا يستبدلنا

اما عن موضوع الكشري والسحلب
بجد ضحكتنى هههههههه
بالهنا والشفا

وبالنسبة للسينما
فمن يوم لما شفت الناس اللي ساكنة في اوضة واحدة وحمام مشترك
والاطفال بيناموا علي السرير بالدور
حقيقي مش بقدر ادخل السينما
!!!!!!!!!ليه معرفش

الاضراب
مش عارفة الصراحة
اصل احنا شغلنا مينفعش معاه اضراب
اصال العيانين الغلابة ملهمش ذنب

نيجى باه لنسرين
فبصراحة كل يوم بيعدى
ومع كل بوست جديد
بتاكد اكتر واكتر
انى نفسي اعمل حاجة
تجمعك انت ونسرين علي خير

ربنا يسهل وقريب جدا تلاقيها
اعمل ايه لسة معنديش غير الدعاء

Anonymous said...

جميلة أوووي كتابتك بس أكيد اللي موضوع يحزن .. وبجد مصر بقت حاجه غريبة ربنا يستر ..
وان شاء الله يسعدك وتحقق كل أمانيك ..
(أصعب حاجه لما تكون في بلدك وتحس بالغربة ولما تكون بين أهلك وتحس بالوحدة!!)

Anonymous said...

عرفت انا مين ؟؟!!

المستنصر بالله said...

مدونتك جميله ومشاعرك اجمل

Anonymous said...

أجمل ما فى كتاباتك
هو قدرتك العالية بمزج الاحاسيس العالية المتناقضة معا
تمزج مرارة الغربة بحلاوة الانتماء
مزج وحشة اليأس بجمال الامل
مزج الواقع الجاد بابتسامة سخرية
فما اجملك من انسان تعيش وتتعايش و تحيا فى عالمنا هذا

لك منى كل التحية والاحترام والامنيات بالسعادة


سيمون

عصفورة من الشرق said...

هاى حمدالله على السلامه
البوست رائع لكن بالراحه علينا احنا لسه عايشين فى مصروبنحاول نصبر نفسنا
لكن مصر فيها حاجات حلوة وفيها ناس حلوة رغم كل الضغط اللى بيتعرضوا ليه لسه قادرين يفكروا فى غيرهم ويعملواخير
وكفايه ان فيها نسرين

سنووايت said...

حمدلله علي السلامة

هو الاضراب دا كان علشان نسرين!!!
لو كنت اعرف كنت جمعت مظاهرة تطالب بعودتها فوراً :)

اول مرة اعرف ان السحلب بالصراصير طول عمري عارفة انه بالمكسرات هههههههه

البوست جميل جدا وغني بالاحداث والمواقف والافكار ونسرين
ليتها تعود

من انا؟؟ said...

ساعد نسرين الايمن
كيفك وكيف اخبارك
مالها مصر مش عاجباك ليه دى زى الفل
فله شمعه منوره
واهلها برضو زى الفل
حتى الاعتصام مش عارفين يعملوه
ياللا خير وربنا يتولانا

بس متهيالى ان عوامل الجذب فى مصر بالنسبالك اهم بكتير من عوامل الطرد
على الرغم من انه عامل واحد
بس عامل مهم ويستحق وجودك فى مصر
ولا انت ايه رايك

ابتسمم للحياه يا ساعدنسرين الايمن
واعتقد انك انت عندك من العوامل اللى يخليك يبتسم
عندك قلب كبييير بيعرف يحب وفاهم كويس قوى يعنى ايه حب
انا بحييك على البوست ده

Anonymous said...

بعد الشر عليك
تحترق عشان نسرين
ليه يعني ؟
هي كانت للدرجة ديه

Anonymous said...

علي فكرة انا اتصلت
وتليفونك كان مشغول 24 ساعة والله

علي العموم اهلا بيك في بلدك الثاني
ومتقليش سكرتيرتك عندي

Anonymous said...

سلام عليكم جيمعا من اول احمد صاحبي صاحب المدونه لاخرررررررر اسم علق فيي المدونه الرقيقه دي والي ابتديت احبها مع اني كنت دايما اتلامض مع حماده واعانده في بعض النقط الخاصه بالمدونه
طبعا ده كان اولا ، بالنسبه لثانيا فانا عايز اقولك بقي علي حاجه واحده وهي انك لما تشوفني تقولي فعلا انت صح يا حماكه علشان الي بالي بالك وانت فاهم وعارف والعارف لا يعرف مع اني مش فاهم انا بقول ايه بس اكيد انت فاهم ما انا عارف جهنمي ( :
يعني الي ناقشتك فيه ليا حق فيه ولا انت ايه رايك
بس برافو عليك بجد ، بخرب عقلك ياابني سنين الصداقه دي كلها وما كنتش عارف انك فظيع كده والافظع السحلب المكار الي انتي شربته ههههههههه ربنا يستر ومايكونش البيبسي الي بتعزمني عليه بالصراصير هو كان تبقي مصيبه ، عموما اي حاجه منك يا قمري حلوة لو حتي بالسم من ايدك دواء
احيكي علي الارتجال الي فعلا مكسر بصورة غير طبيعيه في الموضوع ده
اخوك احمد او نقول حماكه او اقولك خليها الانسان احساس

Anonymous said...

سلمت يداك ياأخي على هذا البوست الجميل لكن أرى أن مصر بلد رائعة جداً بشعبها الطيب الأصيل ...على فكرة مانسيتش الجوائز اللي وعدتني فيها اوعى تكون نسيت :)

مريم:)

روح شرقيه said...

عودا احمد
شوف انا لسه ما نزلت مصر بس انت خلتنى هبعت لاهلى احسن عشان وحشونى
بس تعرف انا لاء هنزل وخلاص يا ابو حميد لانى مش هقدر ابعد اكتر من كده
عموما انت نورت مكانك والحقيقه كان نفسى اشرب السحلب ده واضرب الكوشرى كمان بس تقول ايه ناس ليها غربه وناس ليها كشرى من عند فوده
ههههههههههههههههههههه
حمدلله على سلامتك نورت مكانك بس انا حاسه كده ان فى استسلام من ناحيه نسرين يا ترى خيييييييييييييير
ضغوط الاهل مش بتنتهى
واذا ما حققتش حلمك فى جوازك من نسرين
فا على الاقل حقق فرحه اهلك فى انك تخلف لهم نسرين منك انت
صدقنى ده هيفرق معاك كتير
اتمنى ليك كل الحب وكل الخير والسعاده
وربنا يارب يحققلك كل اللى تتمناه
فين صور مصر
ولا انت ناوى تاكل علينا صور الاجازه
حمدالله على سلامتك

Unknown said...

بوست اكثر من رائع فعلا

كلماتك مؤثره جدا
ومره تكون لاذعه جدا
وغيرها صادقه جدا
ومره مبدعه ومره معبره عن واقع مر
ومره هتروح ابوزعبل بسببها

ربنا يكرمك فعلا جمعت معاني كثيره بين الجد والهزل والجرح وغيرها من المعاني في بوست واحد

سابرينا said...

فشل
لم استطع الوصول اليها
ولا الوصول الي صديقتها
كي تخبرها انني ابحث عنها
!!!!!!
روح واقلب الدنيا لحد ماتلقيها مش من أول خطوة وتقول فشلت!

Anonymous said...

انا مع سيمون
انت بجد ازاي بتعرف تمزج حب الحبيبة بالوطن بالسحلب وباقي الاشياء

وواضخ اةي انك عارف حاجات كتيرة في السياسة والدين والرومانسية
انت كم واحد في بعض ؟

Anonymous said...

سألت نفسى كتير ما رستش يوم على بر
انا اللى فيا الخير ولا اللى فيا الشر
ولا انا جوايا ومش دارى الاتنين فى بعض
وخمسميت حاجةو ملهمش دعوة ببعض

Anonymous said...

كلماتك حلووة حبيبي

فعلاً انت مبدع

عجبني البوست ده أوي

تشكر يافندم

Anonymous said...

على فكرة من اكتر البوستات اللى عجبتنى

فعلا احييك عليه

وارفع لك القبعة

Anonymous said...

حين تهاجرين أيتها الأسراب بحثا عن مأوى

لا يسكنه البرد

ولا يجتاحه طوفان الآلام

وتغادرين منافي أسكنت شباك العنكبوت

احملي معك ظلامي

واسرقي من خلجات نفسي بقايا الزبد

وثوري بقسوة الطيور البرية

على من يحاول كفها عن البحث

عن الحرية ...

احمليني بعيدا عن صوت الخوف

الذي يرعد في أذني

وجوبي بي ألاف الغمار لأرحل لائذة

من كل صنوف الحزن الساكن

فيّ..

علميني كيف اكف عن عزف نشيدي

التأبيني ...

وملايين طيور البجع حولي تردده معي

إني والحزن ناي يعزف لحنا

من موسيقى الزمن البائد

إني إنسان لا مأوى له إلا في الغربة

فأنا وطني

منفاي الأكبر

هل سمعتم عن منفى يسكن وطنا؟!!

وبحجم القلب الذي يحب

يسكنني ذاك المنفى

غريب جئت للدنيا

وجدت حولي أطياف من البشر

وكل طيف يقتات على صوت الحزن

أطياف تغتال المرمر

وأخرى تجنح نحوي فتتكسر

ويبقى الحلم كل الحلم سيد

موقفنا الأكبر ...
*****************
هون الله تعالى غربتك
وجمعك بنسرين ...اللهم آمين

Anonymous said...

اشكرك بجد وجدا على كلماتك الرقيقة في حق مدونتي ... وتصدقني انت لو قلتلك ان بدعيلك انك تلاقي نسرينتك بسرعة عشان انت انسان تستحق السعادة يارب يارب يارب يسعد نسرين بيك ويسعدك بيهاوعن قريب يارب
استناها اكيد هيا جاية
نورس

Anonymous said...

السلام عليكم
18
6
5
1
......
لا انامش بجرب ميكروفون
بس دي عدد البوستات في
يناير
فبراير
مارس
ابريل
لعل يكون المانع خير
لان حقيقي التدوين بيبقي ناقصه كتير من غير تعليق حضرتك
اكييد فيه حاجات كتيير نحب نسمع راي حضرتك فيها

نحن في انتظار بوستاتك الرائعة دائما

Anonymous said...

يا ليتنا نعلم ما هو سر اختفائك
كل هذا الوقت

ساعد نسرين الايمن said...

عندما قالت لي رفقة عمر ان اكتب

عدم عثوري علي نسرين /الطفل احمد الذي قتل في اعتصام ساهمت في الدعوة اليه/عودة من اجازة قصيرة/ سرقة ايميليلاتي ومدونتي/ الالام رهيبة في درس العقل/ حادثة سيارة/ ميزانية 2007 التي لم تغلق / مشاهد اوبريت الضمير العربي التي تشعرني بالغثيان


مشاكل مشاكل مشاكل
مشاكل تقنية وصحية ونفسية وعملية ومادية ودولية

دوامة لم اعرف بعد هل استطيع ان اخرج منها ؟

وسط هذا كله
تنزل رحمة ربنا بان يرسل لك شخص يجعلك تري بصيص من امل
ويراك النفق اللي انت اصلا مش شايفه
ويخبرك ان هناك امل في اخره

اكتب
هكذا قالت
وهانذا انفذ
فيجب ان نفذ اوامر الملاك الحارس عندما يتكلم

شكرا لك رفقة حقا
فكم ساعدتني
كما ساعدتي ناس كتير
متهاليي لو اخذت جنيه من كل شخص ساعدتيها
لاصبحتي ملياديرة

هانذا انفذ
فقط دعونا استعيد ملمس القم واتخيل شكل الكلمات

عن اي المواضيع اتحدث
عن سرقةمدونتي اتحدث
يااااااااااااااااااااااه
ياله من موضوع سخيف
لم افهم لماذا يوجد شياطين يسمون بالهاكرز
ولماذا اكون انا ضحيتهم
من اجل ماذا ؟

لا ااااااااا
لا اريد ان اكتب ف هذا اليوم
مزاجي مش رايق تماما لاكتب
فقط اريد ان اقول لغادة برايد
طبعا انتي عارفة انه مش انا
والله العظيم مش انا
والله يا بنتي انا اهون عني ان اغلق مدونتي ولا تكون السبب في ان تجرح انسانة رقيقة مثلك
والله انا مش كنت عايز اكتب تاني من اساسا
وياليت يا جماعة
اسالكم بالله الي يعرف برايد معرفة شخصية ان يشرح ليها انه المدونة اتسرقت
طبعا انا عارف انها مش ممكن تفكري اني انا
بس عشان يطمن قلبي
انا مش عارف الحيوان ده عمل ايه في فترة سباتي
فعلا انا كنت مغيب كمؤمياء حتب حرس في المتخف المصري
مش دراي بشئ
لكن الحمد لله قدر ولطف

لن اكتب في تجربة اليمة مثل هذا اليوم
ولن اتحدث عن عذابي وانا لا استطيع الدخول لايميلي الشخصي
وطبعا لن اظن ان هناك مؤامرة من الداخلية او الخارجية المصرية لسرقة المدونة فهم اصلا معوقون تكنولوجيا مثلي تماما


فقط اريد ان يعلم الجميع ان غيابي كان لاسباب خارجة عن ارداتي تماما
واوجة الشكر لكل من فكر بالسؤال عني
واخص بالذكر الصديقة هبة الله صاحبة الملاحظة الثاقبة جدا
لكن اعتذر عن عدم الرد علي الايميلات
لان كل ايميلاتي اتمسحت اساسا

فقط ادعو لي
ان انتصر علي كل هذا الظروف
وانتصر علي نفسي
وأجد نسرين

من انا؟؟ said...

ساعد نسرين الايمن
الحياااااااااااااه حلوة مووووووت
ابتسم لها تبتسم لك

من انا؟؟ said...

انت لسه مابتسمتش
وبعديييييييييين........؟؟؟؟

من انا؟؟ said...

طيب انا هاروح مشوار صغير وارجع
ان شاء الله الاقيك ابتسمت
والااااااااااا....

ساعد نسرين الايمن said...

العزيزة رفقة عمر

الابيات ديه من قصيدة تسمي خيانة وطن فزت بيها بالمركز الاول علي مستوي الكلية والرابع علي مستوي الجامعة عام 1997
وكاني اعرف انني ساغترب
وكانني اعرف انني سافقدها
فقط ادعو الله الا يكون مصيري كمصير بطل القصيدة
عشان النهاية كانت صعبة اوي
بس عجبني ان ذوقك زي ذوقي والله ديه فعلا افضل ابيات كتبتها في القصيدة
وفي انسانة عزيزة جدا كتبت قصة قصيرة من وحي الابيات ديه ونشرتها مع تنويه انني مؤلفها

هاني بيسلم عليكي
وبيقولك حتي لو كل الناس في مصر بتشرب سحلب بالصراصير فهو صراصيره احلي بكتير
عشان مستوردة

طبعا مش هاعرف اشكرك
بوستك الاخير جميل جدا جدا جدا
بجد مش عارف اقولك ايه ؟
ربنا يكرمك

رفقة عمر
انتي بجد رفقة عمر

ساعد نسرين الايمن said...

wanna b a physician

كيفك د/ احمد
اوافق ؟
انت اللي بتقول كده
يا بني ان عندي قسم خاص زي قسم الاطباء كده
ومش ممكن اخونه
ولا عشان خاطرهم
ولا عشان خاطرك
ولا عشان خاطر سليمان
هههههههههههههههههههه

عجبني انك شاركك في الاضراب
لكن لم تعجبني قطعا الاحداث الماساوية
المني جدا استشهد احمد واختفاء اسراء
ربنا يرجعها لاهلها بالسلامة
منهم لله اللي بيسرق الحلم من عيوننا

ساعد نسرين الايمن said...

مجداوية

يا هلا بالاسكندارنين الجدعان اوي
طبعا خفة دم المصريين ديه احلي حاجة في المصريين اللي لسه عندهم دم رغم ان دول قلة
خفة الدم ديه صفة واحدة من صفاتي الكويسة
والمعروف عني اني دمي خفيف ووسيم وذكي لكن اهم حاجة انني متواضع جدا
واخدة بالك
متواضع جدا

مخابرات ؟
تفتكري مخابرات بلدنا قادرة علي اعادة نسرين لي ؟
يا بنتي ولا السي اي ايه وحياتك
وبعدين ان اتعاون مع ظلم عشان القيها لا طبعا اشرف لي ان ادور عليها بعيد عن عالم المخابرات الحالي
وكمان ده حتي ادهم صبري اشهر ضابط مخابرات مش عارف يلاقي ابنه من سونيا لغاية دوقتي

مصر للطيران
انتي عارفة ؟
اللي بني مصر للطيران كان في الاصل سباك
والله يا بنتي مش هتصدق ايه اللي حصل في الرحلة ديه
بس معلش اللي يعيش ياما يشوف

مجداوية
الحمد لله انك قررت الرجوع لعالم التدوين
من فضلك مش تقللي مساحات السعادة اللي ممكن احصل عليها في غربتي هنا
مدونتك كالواحة التي احب ان ازورها من ان لاخر
مش ينفع تمشي خالص
انا اخدت عليكي جدا
وحبيت مدونتك جدا
وعارف ان نسرين لما القيها هتحبك اوي
خليكي معنا دايما
اتفقنا ؟

رفقة عمر said...

استاذ احمد كلامك ابكانى
مش عارفه ااقول ايه حضرتك بتدينى اكتر من حقى
حضرتك تستحق واكثر عندما يكون هناك وفاء كوفاء حضرتك ييجب ان يكون لها كل الاحترام منا
ربنا يفرج كربك ويزيل همك ويرزقك سعادة الدارين اللهم ويريح بالك ينزل السكينه على قلبك
اللهم امين يارب العالمين

ساعد نسرين الايمن said...

هبة الله

صوتك وسط الالوف انا باعرفه
مليون كمانة بيعزفوا

ابدأ برغبتك في عمل شئ يجمعني بنسرين
كنت افكر في عمل قوات كوماندز نسرينة تستطيع ان تقترب مما لا استطيعه انا
اوك تريدي المساعدة
ستكوني قائدة الفرقة الثانية في عملية الطائر الرقيق
التي سوف تشارك فيها عدة جنسيات
فقط استمري في جمع المعلومات
وفضي نفسي تماما في ايام الاربعاء
لان العملية يجب ان تتم يوم اربعاء
شددي حيلك
وقولي لي انك مستعدة بليز

وطبعا شكرا علي الدعاء ومشاعرك الرقيقة اوي اوي اوي ديه
بجد انا حاسك

موضوع بكرة هيكون احلي من النهاردة
ديه فكرة يرفضها الدين اساسا
وطبعا العقل والمنطق
بس كويس اننا نواجه وعندنا امل

هبة بالمناسبة انت دراسة ايه ؟

ساعد نسرين الايمن said...

مي

اهلا بالامارات وباهل الامارات
طبعا عرفتك طبعا
مين يقدر ينساك يا قمر
شوفي انا فاكر ليك حاجة حلوة اوي
مرة كنا في رمضان
وكانت مواعيد شغلي مش بتخليني اشوف برنامج علي خطي الحبيب بتاع الرائع عمرو خالد
وكنت انتي اللي بتحكي لي البرنامج كانني اراه
فحقا ليك الشكر مي
ومصر فعلا بقيت قاسية اوي علي اهلها علي راي هند صبري
اهلا بيك دائما مي
وربنا يطمننا علي نتيجة الترم بتاعتك

ساعد نسرين الايمن said...

المستنصر بالله

شكرا لك يا اخي
انت كمان مدونتك رائعة
وعاجبني اوي اوي والله
بس مش عارف انتي شيلت الرابط بتاع ليه ؟
هو انا زعلتك في حاجة ؟

ساعد نسرين الايمن said...

سيمون

الغامضة دائما
والتي تذكرني بالسيد س
اللي بيظهر لنسرين الجبالي ولا يظهر لاي احد غيرها
رايك كالعادة في الجون
وانا زي ما قال بوحة
اتضربت في قلب الخلاط كتير اوي
عشان كده فعلا انا عندي قدرة علي المزاج بين حاجات كتيرة اوي
لدرجة انني مش بقيت بعرف طعم الحاجة الاصلية ايه ؟
دايما المتغيرات حواليا اسرع من قدرتي علي التعود
المهم شكرا علي رايك الصائب
وبالمناسبة
انتي مش هتظهري علي حقيقتك بقي؟
طبعا انتي فاهمني

ساعد نسرين الايمن said...

عصفورة من الشرق
صديقتي العزيزة انتي فين يا بنتي؟؟

في حقيقتين لازم تعرفيهم
ان فعلا مصر بقيت قاسية اوي علي اهلها
وانني بحب مصر رغم كل شي

وبحيا كل واحد قادر يعمل خير في مصر وبيعمله
بس بلاشك ان عد السلبيات في مصر اصبح كثيرا جدا جدا
والبلد بقيت بتتحرك من غيرنا خالص
وبترجع لوراء
وقديما قال الشاعر
متقوليش ايه ادتتنا مصر
قول بايه ادتتنا مصر

شكرا لوجودك عندنا عصفورة

ساعد نسرين الايمن said...

سنووايت الجميلة

اولا اعتذر لكل الاصدقاء عشان شاركت اصلا للدعوة للاضراب
فقد راح ضحيته طفل
ادعو الله الا اكون مساهم في قتله
هناك قاعدة فقهية بتقول ان دراء المفاسد مقدم علي جلب المصالح
وعلي هذا كنا يجب ان نحافظ اولا علي حياة الطفل قبل اي مطالب باي شئ
فعلا ربنا يرحمه

سنووايت دعوت لللاضراب
كي لا تتكرر قصتي
ويشعر اي شاب ان يداه محوطة في الحديد
كي لا يشعر اي احد انه عاجز عن الوصول لاهدافه لا هناك معوقات كتيرة تضعها الدولة الغبية اعني الحكومة اللي سرقت مننا مصر


هاني بيقولك انك طول عمرك مخدوعة
والسحلب طول عمره بالصراصري
لدرجة انه بيفكر يعمل براءة اختراع

ويوم ما ترجع نسرين
لازم تيجي تباركي بنفسك
اتفقنا ؟

ساعد نسرين الايمن said...

شيماء

لازم تعرفي
ان نسرين انسانة مختلفة

وانت برضه انسانة مختلفة
بس انت التاء عندك قبل الخاء

ساعد نسرين الايمن said...

مدونة من اجل الحب

ازايك اولا يا فندم
اخبار المشاريع والتهييس بتاعه ايش ؟

مصر طبعا بخير ادام قيها ناس زيها
وزيك
انا بحب مصر طبعا جدا بس فعلا ندمان ان شاركت ف الاضراب

هاحاول ابتسم
وهاقنع نفسي انه لسه الاغاني ممكنة

شكرا لوجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

ضحي

اتصلتي امتي
مش جانا اي تليفون منك علي فكرة

سكرتيرة تئن الان تحت حجم الشغل الملقاة علي عاتقها

بس علي فكرة هي مش فيها اربع مواصفات
فممكن تتغير

خلي سكرتيرتك جاهزة
لاي تغيير وزاري

ولما تلاقي التليفون مشغول يا فالحة
ابقي ابعتي مسج

ساعد نسرين الايمن said...

الانسان احساس

منت ساعات بتعرف تكلم اهوا
الظاهر ان صحتك جئت علي هواء الطايف

ياباشا البيبسي بتاعنا خلي من الصراصير طبعا
البيسبي بتاعنا بالدبان بس
وانت علي فكرة ممكن شربت ليك بتاع 4000 دبانة

ابقي تعالي جدة بقي
جدة من غيرك وحشة اوي علي فكرة

ساعد نسرين الايمن said...

مريم

شكرا لك يا فندم
عينكي هي اللي حلوة
عشان كده شايفة البوست جميل

الجوايز دين في رقبتي
وانا مش اتعودت اخلف وعودي خالص

ياليت مش تغيبي تاني
بضيق اوي لما احس انني كتبت حاجة مش لفتت انتباهك يا قمر وخلاك مش تعلقي

اتفقنا ؟؟؟؟

ساعد نسرين الايمن said...

روح شرقية

الشمس الوحيدة اللي بتطلع في الشتاء عشان تدفيئنا
ازيك يا روح عاملة ايه؟

ايوة انزلي مصر بقي يا ستي
مصر قالت لي انك وحشاها اوي
ومش تحسديني اوي علي الكشري كده
بقولك فودة طلع نصاب

صور
عارفة انك فكرتيني
انني مش اتصورت من زمان اوي

فقد علمني ابي كراهية الصور
كل ذكرياتي محفورة في دماغي لم استعمل الكاميرا الا مرتين لالتقط مشاهد فشر عبدالسلام النابلسي في وضع الانبطاح

والله مش اتصورت يا روح
وعمري ما هاكل غليكي الصور لو موجودة فانا كلت كويس اوي في الاجازة
عايز اروح مدونتك واقعد ارغي معكي كتير اوي
يارب تكوني نشرتي جديد
بقي ليكي فترة مش بتنشري

روح هو انتي فين دوقتي ؟

ساعد نسرين الايمن said...

نسرين

بعد اذنك هاخلي تعليقك آخر تعليق اعلق عليها في البوست ده
عشان احلي بيه
عشان اصلا كلامك زي الفاكهة والبسبوسة
فلازم يكون في الاخر

ساعد نسرين الايمن said...

اليك يامن اشتقت اليه



متي ستعود؟ فانا اشتقت اليك



ومازلت ابحث عنك


في وجوه الناس...في كل اللوحات



بين رجال العالم في كتب التاريخ



إلي متي ساظل ابحث؟ ومتي ستعود؟


sabrina

كي تعود الي قلبي الفرحة...كي تعود الي وجهي البسمة



كي تتفتح الزهور...كي يعود الحب الي المكان


سانتظر رجوعك ولكن لا تدعني انتظر كثيرا

عارفة البوست بتاعك ده جميل اوي
انا مستعد ادفع عمري كله واسمع الكلام ده منها هي

مازالت احاول
صدقني
فقط كوني بجواري
وساعني ان اجدها لو استطعني

شكرا لمروك وتعليقك المشجع
اعدك الا اياس ابدا

ساعد نسرين الايمن said...

الرضا بالمقسوم

شوف /شوفي
لو العمر بيتحاسب بالاحزان يبقي انا عندي 500000513842057422350253015 سنة
عشان كده عندي خبرة الذين مروا بتجارب مروعة بل سنة النضج
انا نص واحد ابحث عن الباقي
بل انا مجرد ساعد
مش محصل حتي نص

انا كمان مع سيمون وانوشكا
تحياتي

ساعد نسرين الايمن said...

رولي

انت بتغشي مني ولا ايه ؟
ده كلامي علي فكرة
فاكرة ؟
نفسي ارس بجد
بس فين المرسي
دوري معايا بليز

ساعد نسرين الايمن said...

الصراحة راحة

اي خدمة يا فندم
من خادمكم الامين
ساعد نسرين

ساعد نسرين الايمن said...

مجهول

تعليقك ايضا من احلي التعليقات اللي قراتها لك

اخلع لك الحزام

تحياتي

ساعد نسرين الايمن said...

نورس العزيزة

الف يا فندم انا مش قولت غير الحقيقة بجد

ثلاثمليون جايزة
كلماتك روعة
مشاعرك خطيرة
انت اكيد ملاك

فقد ادعي لي كثيرا ان اجدها بجد
فانتي لا تعلمين كم اشتق اليها
باحيي شعورك الطيب

ساعد نسرين الايمن said...

هبة الله

اخيا وصلت اليك
اولا اشكرك جدا علي تعليق الذكي
بس عارفة والله تعليقك ده عمل لي مشكلة
فبمجرد ان قراته وابتسمت لدقة ملاحظتك ودقتك
تشاجرت مع عدة اشخاص حوالي ثلاثة
المفروض انهم قريبين مني اوي
عشان هم مش لاحظوا زيك كده
فبجد شكرا لملاحظتك وذكاءك
انتي تطلعين اذكي من رولي وانا قولت ليها كده
وهي زعلت
بس فعلا هي ديه الحقيقة
انا كمان نفس اراك في حاجات كتيرة
فقط ثبت انك من اذكي من علق عندي
يا هبة ربي من السماء واجمل هدية
انا عارف انتي بالذات نسرين هتصرف ليك جايزة استثنائية
تحياتي
وشكرا لوجودك دائما

ساعد نسرين الايمن said...

رولي

سبب اختفائي هو
لا مش هقولك
عشان بجد انا زعلان منك
عشان مش لاحظتي زي العزيزة هبة
ابقي لاحظي بقي
هو الانسان ايه غير ملاحظات وشوية حاجات فوق بيعضها

ساعد نسرين الايمن said...

مدونة من اجل الحب

انا زعلان منك مووووووووووووت
عشان انتي حذفتي مدونتك
طيب اشوفك ازاي بقي
ازاي بتقولي ان الحياة حلوة
ونسرين مش معايا
وكمان
مش عارف اتابع كتابتك
انتي انسحبتي ولا ايه ؟
ليه عملتي كده نفسي اعرف
بجد
ارجو ان تعطيني سبيلا اليك

ساعد نسرين الايمن said...

مدونة من اجل الحب

لا لسه مش ابتسمت
ومش هابتسم الا لما ترجعي
وتقولي ليا انك رجعتي
انتي بجد وحشني اوي
ومش متخيل المدونات من غيرك
ارجعي من فضلك

ساعد نسرين الايمن said...

مدونة من اجل الحب

يارب فعلا يكون مشوار صغير
مش زي مشوار امينة اللي راحت تشتري طابع بوست من 15 سنة
عشان العمر مش فيه خمستاشرات كتيرات
ارجعي بقي
وانا هابتسم
ارجعي

ساعد نسرين الايمن said...

نسرين



يا طير يا طاير دربك ع باب اللة
هات البشاير وامشى فى ارض اللة

يا فندم انتي اللي تعليقك اكثر من رائع

لجلك لابيع الروح خدنى فىحنانك
لا تبتعد وتروح ومنين بدالك

كلماتي انا مؤثرة
فماذا عن كلامك انتي ايتها الرائعة؟؟

يارايح قوم فى ليل واحمل سلامى
الى حبيب الروح شفتة فى منامى

صدقني يا نسرين
لو كلماتي نجحت في رسم بسمة ولو بسيطة علي وجهك فانا ساكون سعيدا جدا وهو يا خذوني الي ابو زعبل
فانت قلب من اجمل القلوب
شكرا لوجودك دائما
حقا


القلب الطيب .. قلب حنين ... قلب قريب ... قلب كبير
زي البحر .. لما بيوفي ... ولما بيدي ... بيدي كتير
القلب الطيب .. قلب حنين ... قلب قريب ... قلب كبير
زي البحر .. لما بيوفي ... ولما بيدي ... بيدي كتير
ولا عمره بينقص ولا عمره بيخلص دايما مليان مليان مليان بالخير
ولا عمره بيأسي ولا يعرف ينسي داميا بيسامح بيسامح من غير تفكير
دا القلب الطيب الطيب القلب الطيب
القلب الطيب بيسلم أمره علشان أحبابه بيضحي بعمره
لو قلبك يهواه سيب قلبك معاه لا يمكن يجرحه
بيحس بغيره ويخاف علي طيره بيحب بروحه وبكل ضميره
قلب حبيب الكل أبيض زي الفل أياك تجرحه
ولا عمره بينقص ولا عمره بيخلص دايما مليان مليان مليان بالخير
ولا عمره بيأسي ولا يعرف ينسي داميا بيسامح بيسامح من غير تفكير
دا القلب الطيب الطيب القلب الطيب
القب الطيب عمره مايتغير بمشاعره بريئه ولا طفل صغير
كل ماتجرح فيه وقلبك يأسي عليه بيصون الهوي
يرجعلك تاني يأمنلك تاني وفي عذ عذابه بيسمح تاني
اول ماتناديه علي طول بتلاقيه جايلك هواااا
ولا عمره بينقص ولا عمره بيخلص دايما مليان مليان مليان بالخير
ولا عمره بيأسي ولا يعرف ينسي داميا بيسامح بيسامح من غير تفكير
دا القلب الطيب الطيب القلب الطيب

ده القلب الطيب ده قلبك انتي طبعا يا قمر

ساعد نسرين الايمن said...

الحمد لله

اعتذر يا جماعة عن تاخري الشديد في الرد
بس ارجو ان تستحملونا
كما تحملتوني دائما
وانا ليا مني غيركم
وغيرها
هي
نسرين