Monday, April 28, 2008

عيد ميلاد نسرين



يا ربيع الحلم الاخضر انا كان ع الصبر راح اصبر

انا كتر واحد بيجبك في الدنيا وطوال عمري بحبك

والله العظيم والله العظيم والله العظيم بحبك اوي اوي اوي


بحبك انا اكتر بحبك بدالك

كان يا ما كان


من واحد وثلاثون سنة


في ؟؟؟؟؟؟؟
اتولد ملاك
حير الاطباء والممرضات وموظفو السجل المدني
والشيوخ والاخوان
لم يفهم احد منهم كيف يكون للنور تجسيد
وكيف يكون للسعادة اسم
وعنوان
اقسم البعض انها اية من ايات الرحمن
وانه في اخر الزمان
يرسل الله ملاك
في صورة انسان
فباي الاء ربكم تكذبان ؟؟؟
&&&&
اجمل عشرين مناسبة
في الكون
عيد ميلادك
&&&&
ان الزمان بالنسبة لها
فقط يجدد حيوتيها ونقاءها
فهل توجد شمس مثلها ؟؟؟؟
&&&&&
أكثر ما يعذبني في حبكِ॥
أنني لا أستطيع أن أحبك أكثرْ
وأكثر ما يضايقني في حواسي الخمس
انها بقيت خمس لا أكثرْ
إن امرأة استثنائية مثلك
تحتاج إلى أحاسيس استثنائيهْ॥و
أشواق استثنائيهْ..وديانة رابعهْ..
لها تعاليمها ،وطقوسها، وجنتها،ونارها إلى كتبٍ تُكتبُ لها ॥
وحدها
॥إنّ امرأةً استثنائية مثلكْ॥
إنّ امرأةً استثنائية مثلكْ॥
تحتاج إلى كتبٍ تُكتبُ لها وحدها॥
وحزنٍ خاص بها وحدها॥
وموت خاص بها وحدها
وزمن بملايين
الغرف تسكن بيه وحدها
لكني واسفاه
لا أستطيع أن أعجن الثواني
على شكل خواتم أضعها في أصابعكْ॥
فالسنة محكومة بشهورها॥
والشهور محكومة بأسابيعها॥
والأسابيع محكومة بأيامها॥
وأيامي محكومة بتعاقب الليل والنهار ॥
في عينيكِ البنفسجيتينْ॥
أكثر ما يعذبني في اللغة॥أنها لا تكفيكِ
وأكثر ما يضايقني في الكتابة ॥ أنّها لا تكتبكِ
أنت امرأة صعبهْ॥
أنت امرأة لا تُكتبْ॥
كلماتي تلهثُ كالخيولِ على مرتفعاتكْ॥
ومفرداتي لا تكفي لاجتياز مسافتك الضوئيهْ॥
معك لا توجد مشكلهْ॥
إنّ مشكلتي هي مع الأبجديهْ॥
مع ثمان وعشرين حرفاً ، لا تكفي لتغطية بوصهْ
واحدة من مساحات أنوثتك॥
ولا تكفيني لإقامة صلاة شكر واحدة لوجهك ॥
الجميل
إن ما يحزنني في علاقتي معكِ أنك امرأة متعددهواللـغـة واحدةفماذا تقترحين أن أفعلْ॥؟
كي أتصالح مع لغتي وأزيل هذه الغربهْ بين الخزف وبين الأصابعبين سطوحك المصقولهْ وعرباتي المدفونة في الثلجْ
بين محيط خصركِ وطموح مراكبي لاكتشاف كروية الأرض
ربما كنت راضية عني لأنني جعلتك كالأميرات في كتب الأطفال
ورسمتك كالملائكة في سقوف الكنائسْ
ولكني لست راضياً إلى نفسي
فقد كان بإمكاني أن أرسمكِ بشكلٍ أفضل।وأوزع الورد والذهب حول إليتكِ بشكل أفضلْ لكنّ الوقت فاجأني وأنا معلق بين النحاس والحليب.بين النعاس وبين البحر.بين أظافر الشهوة॥ ولحم المرايا.بين الخطوط المنحنيةوالخطوط المستقيمهْ
.ربما تكوني قانعةً، مثل كل النساء ،بأية قصيدة حبٍّ..تقال لكِ ..أما أنا فغير قانع بقناعاتكْ..فهناك مئات من الكلمات تطلبْ مقابلتي ..ولا أقابلهــا..وهناك مئات من القصائد ..تجلس ساعات في غرفة الانتظار.
فأعتذر لها..إنني لا أبحث عن قصيدة ما ..لامرأة مــا ..ولكنني أبحثُ عن "قصيدتكِ" أنت…
إنني عاتبٌ على جسدي ..لأنه لم يستطع ارتدائك بشكلٍ أفضلْ..وعاتب على مسامات جلدي ..لأنها لم تستطع أن تمتصك بشكلٍ أفضلْ..
وعاتبٌ على فمي ..
॥لأنه لم يلتقط حبات اللؤلؤ المتناثرة على امتدادشواطئك بشكلٍ أفضلْ
وعاتبٌ على خيالي ..لأنه لم يتخيل كيف يمكن أن تنفجر البروق،وأقواس قزح..بين نهدين لم يحتفلا بعيد ميلادهما الثامن عشرْ..ولكن ماذا ينفع العتب الآن ..
بعد أن أصبحت علاقتنا كبرتقالة شاحبة،سقطت في البحرْ
لقد كان جسدك مليئاً باحتمالات المطرْ..وكان ميزان الزلازلْ ..
تحت سرتكِ المستديرة كفم طفلْ
يتنبأ باهتزاز الأرضْ ويعطي علامات يوم القيامهْ ولكنني لم أكن ذكياً بما فيه الكفايهْ لألتقط إشاراتك। ولم أكن مثقفاً بما فيه الكفايهْ لأقرأ أفكار
الموج والزبدوأسمع إيقاعات دورتك الدموية
أكثر ما يعذبني في تاريخي معكأنني عاملتك على طريقة بيدبا
أعاملك على طريقة رامبو وزوربا॥ وفان كوخ..وديك الجن..وسائر المجانينْ..عاملتك كأستاذ جامعيْ॥يخاف أن يحب طالبته الجميلهْ..حتى لا يخسر شرفه الأكاديمي
لهذا أشعر برغبة طاغية في الاعتذار إليك..عن جميع أشعار التصوف التي أسمعتك إياها ..يوم كنت تأتين إليَّ ..مليئة كالسنبلهْ..وطازجة كالسمكة الخارجة من البحرْ
كالسمكة الخارجة من البحرْ
أعتذر إليكِ …بالنيابة عن ابن الفارض وجلال الدين الروميّ..ومحي الدين بن عربي .. عن كل التنظيرات..والتهويمات …والرموز..والأقنعة التي أضعها علي وجهي ، في ،غرفة الحبْ..يوم كان مطلوباً مني ..أن أكون قاطعاً كالشفرة..وهجومياً كفهدٍ إفريقي ..أشعرْ برغبةٍ في الاعتذار إليك ..عن غبائي الذي لا مثيل له ..وجبني الذي لامثيل له
وعن كل الحكم المأثورهْ..التي كنت أحفظها عن ظهر قلبْ..وتلوتهما على نهديك الصغيرينْ..فبكيا كطفلين معاقبين..وناما دون عشاء..…أعترفُ لكِ يا سيدتي ..أنكِ كنت امرأة استثنائيهْ..وأنّ غبائي كان استثنائياً..فاسمحي لي أن أتلو أمامك فعل الندامهْ..عن كلّ مواقف الحكمة التي صدرت عني ..فقد تأكد لي بعد أن لي ..بعد ما خسرت السباق ..وخسرت نقودي ..
لهذا أشعر برغبة طاغية في الاعتذار إليك..عن جميع أشعار التصوف التي أسمعتك إياها ..يوم كنت تأتين إليَّ ..مليئة كالسنبلهْ..وطازجة كالسمكة الخارجة من البحرْ
وخيولي..أن الحكمة هي أسوأ طبق نقدمّه..لامرأةٍ نحبّهـــا..
نزار قباني
&&&&&&&&&&&
ولاشئ عندك يمنعني
لو حتي ابويا قطعني
&&&&&
حدث في مثل هذا اليوم
ميلاد الملكة نسرين
مولد رئيس امريكا الخامس جيمس مونر
مولد صدام حسين
مولد رئيس زامبيا
اعدام ديكتاتور ايطاليا موسوليني وعشقيته كلارا بيتاتشي
وفاة ملك مصر احمد فؤاد
استقالة ديجول
من باب حدث في مثل هذا اليوم بالاهرام
باستثناء مولد صدام فلم يذكروها
انتوا بقي حاسين انه صدفة ان تحصل كل الاحداث ديه
في مثل هذا اليوم ؟
&&&&&&&&&&&

حماقة في عيد ميلادك

كالعادةاظن نفسي سافأجاك بشي لم تكن تتوقعينه

وارهق نفسي في الاعداد وفي آخر لحظة اكتشف كم كنت احمق

فكل ما فعلته وافعله لا يرقي الي مستواك ولا يليق باميرة الاكوان السبعة

لكن كالعادة اعلم ان تسامحك اكبر من كل هفواتي

وان حنانك اكبر من كل حماقاتي

كنت اتمني ان اتبدا البوست هكذا

في هذا العيد لا تخشي شيئا

لا لن تكون هناك شنط ارميها من المترو كما فعلت في عيد ميلادك السابق

ولن اقول ليك بحبك بفم ملي بالفراولة كما فعلت في عيد ميلادك الأسبق

لن احضر ليك قطة شيرازية في صندوق خشبي واجعلك تفكرين كيف ستعودين بيها اليي منزلك

هل تذكريني كيف نهرتيني لاني حبستها داخل صندوق؟

هل تذكريني كيف احبيت من اول لحظة واستسلمت لحنانك؟

من اول لمسة

غيرت سنيني

هل تذكريني كيف كانت تاكل من يدك؟

ذاك المشهد الذي لم استطيع تكراره مع قطتي شنكل

التي كنت تصممين ان تناديها انجل

فسبحان من الهمك رقة تكفي لتغيير كل المعاني

وكل كتب النحو والنصوص والادب والجغرافيا والتاريخ كمان

كنت اظن ان في هذا العيد لن تكون هناك حماقات جديدة

لكني كعهدك بي

اتحول الي احمق كبير عندما لا تكوني موجودة لتفكر لي

لتخطط لي

نسرين حقا لا استطيع ان افعل شئ بدونك

طفل ضائع في خط سريع للسيارات لا يملك ترف ان يقف له احد ليساله ماله

فقط انتي تاخذيني الي الجنة

فقط انتي تعرفين منزلناواهلي وبلدي

&&&&&&&&&&&&&&&&&&

في عيد ميلادك دعي اصدقائي في العمل يتسألون لماذا وزعت عليهم الشيكولاتة صباحا

ودعي رفاقي في السكن يتسألون لماذا دعوتهم للذهاب لبالم بيتش

حيث لا يذهب هناك الا الاغنياء او الحمقي او المغامرون الذي ياملون ان يرضي صاحب المطعم ان يجعلهم يعملون لديه شهران بدون ان يبلغ الشرطة

في عيد ميلادك

دعي اهلي يتسألون عن السبب الذي جعلني اتصل بيهم جميعا مساءا مفتتحا كلامي بكل سنة وانتوا طيبين

في عيد ميلادك

دعني لا اشعر بضياع حتي في وجود كل هؤلاء

اظهري يا نسرين

اظهري بالله عليكي

=======================

حماقة أخيرة في عيد ميلادك

كنت ساطلب من الجميع

ان يوجه التعليقات لك انت فقط

وليس لي

كنت اتمني ان يشاركني الجميع في هديتك لهذا العام

ياليتك تريني منزلي

كيف اخبي هداياك الثمان الماضية بغرفتي

ثمان هداياي تبحث عنك

وانا

وهم ؟

فهل تظهرين ؟

==========================

اتوجه بالشكر طبعا لطبيب بلا سماعة واماني بنت الجنوب لمحاولاتهم المستميتة

ان يجعلوني افهم كيف اضع ملفات الفيديو

اشكر اماني بنت الجنوب

واشكر طبعا رفقة عمر فقد عرفتني عليها

وطبعا اشكر نسرين التي عرفتني علي رفقة عمر

واماني بنت الجنوب

ونفسي

والعالم

اشكر نسرين

اشكر نسرين

اشكر نسرين

وكل سنة وانتي طيبة بالفروالة

33 comments:

wanna b a physician said...

كلام حلو اكيد ومتأثر بنزار مع ان فى جمل بيتهيألى سمعتها قبل كدا مش فاكر الحقيقة انت توضحلى
بس فى جملة مش عجبانى وبيتهيألى مش المفروض تكتبها
وديانة رابعهْ..
لها تعاليمها ،وطقوسها، وجنتها،ونارها إلى كتبٍ تُكتبُ لها

مجداوية said...

السلام عليكم

فرق كبير أوى بين شعر نزار القبانى مع كل التحفظات اللى عليه وبين كلمات الأغنية !!!تحس فرق السما من الأرض تحس انك كنت مثلا فى كونسير لموتسارت وفجأة يدخل عليك الريس متقال بالربابة واتفرج على الحلاوة حلاوة

كلامى أكيد حيكون تقيل لو علقت على المناسبة فعشان كده مش حاقوله لكن انا عموما بأتمنى لك كل الخير وانك تلاقى السعادة
شعر نزار يخدش الحياء رغم قدرته الفائقة على التعبير ,,الله يرحمه ويسامحه هو كتب قصيدة دينية قبل ما يموت احتمال يكون أدرك انه ضيع عمره هدر مع النساء
وانه كان مفقود مفقود مفقود يا ولدى

تحياتى اخى الكريم

wanna b a physician said...

ليك تاج عندى يا ابو حميد ياريت تقبله

Anonymous said...

السلام عليكم
كل سنة وانت ونسرين طيبين

.......كلام نزار يعنى شوية كدة
..........واللا ايه
صحيح هوة بيعبر حلو قوى
بس مش كل الكلام يتقال
عارف بيعجنى قوى الشعر لما قال
ان الحروف تموت حين تقال
طبعا دى برضة مش كل الحروف بس فيه ساعات كلام لما يتحس احلي كتيير من لما يتقال
يعنى دا احساسي وايمانى

وكل سنى وانتم طيبين
والسنة الجاية متجمعين
باذن الله

والف مليون حمد الله علي سلامتك

رفقة عمر said...

اعتذر عن التاخير ولكن النت الله يسامحه
كل سنه ونسرين بالف خيير وهى فى قلبك وروحك
مع بعض التحفظ من بعض الجمل قيلت فى البوست
هما بيقولوا كلمات نزار ربنا يسامحه
انا مش من قراءه نهائى الحمد لله
اتمنى تكون بخير

Amany Y. El-Saeed said...

احساسك باين جدا في كل حرف قريته
أكتر حاجة عجبتني

وديانة رابعهْ...لها تعاليمها ،وطقوسها، وجنتها،ونارها إلى كتبٍ تُكتبُ لها

ممكن تجاوبني على سؤال قبل ما أدخل بسببك إنت و نسرين في حالة تفكير مستعصيه

ميرسي

قريتلك قبل كده إن بقالك 6 أو 7 سنين مشوفتش نسرين...و شايفه من كلامك و أنا قريت مدونتك كلها تقريبا قبل كده إن محور حياتك هو نسرين و كل حاجه بتحصلك بعد كده بتدور حوالين نسرين...لدرجة إن إنت نفسك دراعها اليمين بس - :) لغة عامية بقه-
و ده في حد ذاته إيمان منك بيها و دي حاجه أنا أحترمها فيك جدا
السؤال بأه و بجد آسفه لو هيضايقك...فين نسرين؟

سنووايت said...

ياااااه
كل سنة وهي طيبة
مش عارفة لو قرت البوست دا هيكون شعورها ايه بس اكيد هتكون اسعد نسرين علي وجه الارض

Unknown said...

ايه الكلام الجامد ده
:)

كل سنه وهى طيبه وبالف خير

بس ملهاش لزمه اوى العباره دى
وديانة رابعهْ..
لها تعاليمها ،وطقوسها،
وجنتها،ونارها إلى كتبٍ تُكتبُ لها::

قد تحتمل معانى لاتجوز

ربنا يبرك لحضرتك فيها ويخليكو لبعض

مجداوية said...

السلام عليكم

حضرتك بتروح فين
؟؟؟
أنا بأطمن عليك فقط مش فضول يعنى
ان شالله تكون بخير أخى الكريم

Anonymous said...

صديقى العزيز / احمد

كان بامكانى ان اخط كلماتى تلك عبر بريدك الالكترونى ولكننى آثرت أن أكتبها هنا على البلوج.
صديقى العزيز لك منى كل الاشواق بعدما تجدد بيننا الفراق.
هانت قدعدت تنئو عنى بعيدا وتتركنى وحيدا وانت تعلم انك الوجه الاخر لى
وان اتفقنا قليلا واختلفنا كثيرا ولكننا ابدا لا نستطيع الفراق ولايمكننا قط ان ننفصل فبذلك الانفصال نكون اشبه بعمله ذات وجه واحد.
لقد عدت لكى تمنينى وتمنى من حولك انك قد اتيت لتستقر بمصر ولكن عبثا كان ظننا بك.
بل عدت لتفتح جرحا قديما ولحظات فراق ما كنت اود ان امر بها مجددا.
ربما لم تلمح دمعه ترقرقت فى الاحداق وانا استقبلك فى المطار ...بل من المؤكد انك لم ترى دمعه اخرىاثناء توديعك قبل سفرك
وشتان ما بين الدمعتين.
اتيت ولم انعم بك قط ... فانا لم اراك سوى مرتين اثنتين فقط
احداها تكاد تكون تعاقانى بها على شئ ما لم اعلمه...وهى يوم ذهابنا الى سينما روكسى حيث شاهدنا هذا الفيلم الملفق نقطة رجوع

أأمل ان تاخذ من الفيلم عنوانه وتجعل هناك نقطة لرجوعك الينا مجددا فنحن كثيرون اضنانا رحيلك.

حسنا صديقى اذا
فلنتباعد
لنتواعد

احمد ابراهيم

Anonymous said...

صديقى العزيز/
اكتب اسطرى هذه بعد تاثرى الشديد من بوست منتهى الفشر
فيالك من نظرة تامليه فيما يدور من حولنا من مواقف واحداث.
فكم اعجبتنى تلك الملاحظات التى اشرت بها الينا من حال شعب مصر المتجنى على حكومته
مبارك/ نظيف/ شريف/ حبيب/غالى
ايه صحيح الافترا بتعنا ده والله حرام

بخصوص البوست فهو بوست اكثر من رائع قمت بعمل قفزات من موضوع لآخر من خلاله

اما عن البلوج ككل فأشكرك على تلك المساحات من المشاعر الجياشة التى تفردها لنا من خلاله
وكما أسلفت لك فى القول ان لديك من المواهب الكثير الذى تخفيه بداخلك.
ولمن لايعرفك فأنت انسان فى حقيقه الامر اكثر جازبية منك على البلوج ده والله مش مجمله ليك ولا دعايه ليك بردو ده مجرد تقرير واقع
ده لان هناك أشياء تختفى خلف قلمك سواء من حيث خفه ظلك اوسرعه البديهه
فهو حاله يمتلك كارزما تأثر الآخرين من حوله به
ولا يشعر بها الا من خالطه

ايعث بشكرى العميق جدا جدا لنسرين التى كانت السبب فى استخراج كل هذه المشاعر من ثنايا قلبك لتنثر لنا بكلماتك الكثير من الدرر

واقول لها ايضا
كل عام أنت بخير

احمد ابراهيم

Anonymous said...

السلام عليكم
............ازيك
............ايه اخبارك
..............يا تري عامل ايه

ايه كل الغيبة دي
عموما احنا كلنا منتظرين تدويناتك

لوسمحت
بلييييييييييز
متتاخرش علينا
وسلامى لك ولنسرين

رفقة عمر said...

استاذ احمد
حمدا لله على سلامتك
الاضافه رائعه
عندما يكون كل هذا الحب
لشخص غائب بشخصه عنك واصبح ذكرى
فماذا يكون حبك لشخص حاضر
اعتقد هاتكون اسعد انسانه فى الوجود
لان اللى عنده اخلاص لحب قديم
اكيد هاكون اخلاصه اكثر واكثر لحبه الجديد
اسال الله لك تيسر الامور وان يصلح لك الاحوال اللهم امين يارب العالمين

Anonymous said...

حقيقي حقيقي يا بختها بيك

Anonymous said...

مصرى متغرب

عزيزى احمد تحياتى

انا اهو باعلق زى ما وعدتك على التليفون اليوم بس بصراحه وعلشان الصداقه الى بينا مش قادر اكذب عليك يعنى مش هاقولك انى قريت البوست كله بس قريت اجزاء منه وكالعاده مليىء بالمشاعر والاحاسيس الجياشة وربنا يرزقك بانسانه تنسيك القديم علشان تستمر الحياة

مستنى فرصة تانية منك علشان اسمع بقيت الحكاية

هارتب رحلة البحرين على 15\6 زى ما اتفقنا اهم حاجه توفى معايا

سلام بقى وتصبح على خير

رفقة عمر said...

احنا اللى بنشكر نسرين
انها عرفتنا بحضرتك
ربنا يصلح حالها وسمعك عنها خيرا ويعوضك بخيرا منها الكثير الكثير جداااااا
وتجد مثل نسرين واكثر وانا اشعر انه قد ان الاوان
هذه المدونه بدايه لهذا الحدث الذى سيغير من مسار حياتك الى حياه كلها سعادة وراحه بال
يارب امين

ساعد نسرين الايمن said...

wanna b a physician

ديانة رابعة
وكتب تكتب لها

المقصود بيها هنا ان هناك ناس لازم نتعامل معهم بكتالوج مخصص
صعب اوي نتعامل معها من غير ارشادات
يارب توصلك
وتعجبك

ساعد نسرين الايمن said...

مجداوية العزيزة
اعترض بشدة علي ان نزار ضيع عمره مع الناس
فنزار اولا هو دبلوماسي ربي
ثانيا هو عاش عمره طبقا لمقاييه التي اختارها لنفسه
فلم يضيع عمره عليه
علاقته بربنا وازاي ربنا هيحاسبه
هو ده اللي احنا ملناش اساسا اي دعوة بيه

مجداوية
شكرا اوي علي مشاركتك في العيد

ساعد نسرين الايمن said...

wanna b a physician

شكرا علي تاجك اخي الكريم
لكن ارجو ان تصبر عليا شوية
انا اصلا مش بتاع تاجات يا بني
كمان في تاج من العزيزة رفقة عمر
لسه مش رديت عليه
بس ان شاء الله هارد ع كل التاجات مرة واحدة باذن الله

ساعد نسرين الايمن said...

هبة الله

وانتي طيبة يا قمر
كل كلمة في القصيدة ديه انا حاسسها اوي
وحاسس ان نزار كتبها في نسرين بالذات
عارفة ؟
ساات كنت بحس بالغيرة من نزار علي نسرين
بس هي طبعا مش كانت بتفكر فيها
عشان انا كنت معها

والله يسلمك يا قمر

ساعد نسرين الايمن said...

رفقة عمر

ربنا طبعا يسامح النت اللي بياخرك عننا
ويعامل نزار قباني بما يستحق

رفقة عمر
انتي بجد رفقة عمر

ساعد نسرين الايمن said...

اماني

جايزتين عشان النون والياء اللي ف اسمك
مبسوط اوي ان احساسي وصلك
عجبني انك عملتي معادلة بين الناس اللي رافضة البيت بتاع ديانة رابعة والناس اللي عاجبها البيت ده

سؤالك عن هي فين نسرين؟
لو عرفت اجابة هذا السؤال ساكون اسعد انسان علي الكوكب
انا فقط احاول الرجوع الي الجنة
احاول ان اصل اليك
اماني
حاولت الدخول اللي مدونتك بالرابط ده
بس مش عرفت
ليت تبعتي ليا اللينك بتاع مدونتك بليز
شكرا لمروركم الكريم اماني
وابقي ادعي ليا ربنا انني انا كمان احقق الاماني والقيها بقي

ساعد نسرين الايمن said...

سنوايت الجميلة

وانتي طيبة يا قمر
والله انا ادعي انها هي كمان تقرا البوست ده والبوستات السابقة
يا رب

ساعد نسرين الايمن said...

حطم القيود

اولا مبروك التخرج يا فندم
ثانيا وانتي كل عام وانتي بخير
موضوع ديانة رابعة
ارجو ان ترجعي ردي لطبيب بلا سماعة بليز

شكرا لزيارتك الجميلة لمدونتي

ساعد نسرين الايمن said...

مجداوية

انا حاليا في مصر
انتي اللي فين بقي
مش اتفقنا انك تعزمني في اسكندريو وتوفري لي حماية من التاليب والنشل اللي بيحصل هناك
ارجو ان يشمل الموضوع اكلة سمك كذلك
وخلينا نشوف بقي كرم الاسكندراية

ساعد نسرين الايمن said...

احمد ابراهيم

شكرا جدا علي كل كلامك الرقيق
اللي يقرا كلامك لا يظن ان صاحب هذا الكلام هو الشخص الذي طالما خالفني في الراي
فنحن نكاد لانتفق علي شئ بعيد عن السلمات الدينية سوا في جدول الضرب فقط
فانت اهلاوي وانا طبعا انسان
وانت بتشرب الشاي سخن وانا لا
وكمان انت بتحب العسل والطحينة وانا لا
انت مؤمن بجواز الصالونات وانا لا
مش عارف بس اكيد رينا في 90 في المية
من الاشياء مختلف
بس سبحان الله
لسبب ما فانا احبك حبك شديد جدا
لا اعلم السبب
قد يكون السبب انني اعرفك من 25 عام يعني ربع قرن
واحبك منذ50 عام بلا انقطاع
لكن حقا اشكرك فعلا علي ايمانك بيا
حقيقي ثانك يو

ساعد نسرين الايمن said...

عزيزي احمد ابراهيم
شكرا لانك ترسل شكرا لنسرين
واتمني ان ياتي اليوم الذي ترد هي فيه الشكر لك مباشرة
بالمناسبة فانا والله حكيت لها عنك الكثير
وهي اكييييييد اكيييييييييييد فكركك جدا
ربنا يديم المعروف بينا وابقي فضي لينا نفسك شوية بقي

ساعد نسرين الايمن said...

هبة الله

انتي اللي بتاخري
انتي فين بقي دوقتي
مش بتظاهري خالص
ابقي اظهري شوية بقي

شكرا لوجودك دائما
نسرين هتكون فرحانة اوي بيك
لما اوصلها ان شاء الله

ساعد نسرين الايمن said...

رفقة عمر

مشاعرك وصلت كاملة
ولا تعليق
بجد مش عارف اقولك ايه

رفقة عمر
انتي بجد رفقة عمر

ساعد نسرين الايمن said...

قمر 14

المفروض تقوليها صح كده
يا بختي انا بيها

ساعد نسرين الايمن said...

مصري مغترب

شوفت مين اللي طلع عيل
انا روحت البحرين يوم 15/6 ومش لاقيتك
راجع يوم 16/7

يارب المرة ديه

عصفورة من الشرق said...

كل سنة وانتى طيبة يا نسرين
متاخره بس سامحينى لسه عارفه دلوقتى ميعاد عيد ميلادك
كل سنه وانت كمان طيب يا رب السنه الجايه تحتفلوا مع بعض

ساعد نسرين الايمن said...

عصفورةمن الشرق

طبعا شكرا ليكي اوي عشان انتي عملتي 3 حاجات فرختني اوي

اولا انتي قولتي لنسرين كل سنةوهي طيبة مع ان معظم الناس مش عملوا كده
وثانيا انك علقتي في بوست مش حديث وانا بحب اوي لما القي تعليق علي بوست فاتت

وثالثا انك رجعت سالمة لينا واحنا اليوم في عيد

ورابعا ( يبدوانها مش ثلاث بس( اني حسيت بمشاعرك الصادقةوانتي بتمني لينا اننا نكون السنة اللي جاية مع بعض

عصفورةمن الشرق
انتي اكيد عصفورةمن الجنة