Friday, February 22, 2008

حماقتي معها 2





مفتتح ا


واحتملت حماقة عشرة اعوام كما احتملتي




مفتتح 2


ايامي قبلك عدم


وايامي بعدك ندم




مفتتح 3


كانت تقول دائما انت كالاطفال يا حبيبي نحبهم مهما لنا اساؤا




مفتتح 4


انا متنسيش




مفتتح 5


لا يوجد غيرها يملك مفاتيح روحي


مفتتح 6

زي الملايكة



لا اعرف من اين كانت تاتي بتلك القدرة العجيبة علي اعادة تشكيل روحي ؟؟
لا اعرف كيف عقدت كل هذه الاتفاقات السرية بينها وبين جميع مراكزي الحيوية ؟؟
لا ادري كيف احتلت اوردتي وشراييني ؟؟
لا كيف اصبحت كل كرات دمي تعمل جنودا لها ؟؟
ولا كيف اصبحت خلاياي العصبية كلها تعمل كجواسيس لديها ؟؟
تنقل لها اسراري
كنت اشعر انها تري كل العمليات التي تدور بداخلي
تفكير-هضم- تنفس
كان لديها نافذة علي روحي مباشرة
حينما كنا نخرج سويا
كان لديها لفتات تاسرني حقا
كانت تحتفظ بكل تذاكر
السينمات والحدائق التي نذهب اليها
وتكتب عليها التاريخ
بل واكثر من ذلك
عندما كنت اشتري شيكولاتة كنت تحتفظ بالغلاف
كانت تلملم اشياء كاني من العظماء
وكانهم في يوم ما سيعملون مزادا لاشيائي
والله كانت تحتفظ باغطية زجاجات الحاجة الساقعة اللي كنا بنشربها
واكثر

بلغ تاثري مداه عندما قالت لي يوما
وانا امضغ علكة
بعد ما تخلصها لا ترميها
ادهاني
كانت تحتفظ بعلكاتي الممضوغة ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واكثر
كانت تغضب لو مسحت عرقي بمنديل ورميته
كانني ..... ؟
علي العكس تماما كنت انا
مش مصدقين ؟؟؟؟
اسمعوا هذا

كان يوم عيد ميلادها

احضرت لها هدية قلب ذهبي به اول حرف من اسماءنا
وضعته في حقيبتها
خرجنا شلة مكونة من ستة افراد ( أربعة بنات وولدين ) لنحتفل بعيد ميلادها
كنت احب مراقبة تعبيرات وجهها جدا جدا
كان وجهها طفولي جدا
جميلا جدا
رائعا جدا
منيرا جدا جدا جدا
يزداد بهاءا في لحظات الخوف او القلق
كنت ساديا معها جدا
كنت احب ان اري اثر الخوف علي ملامحها

كنت دائما ما اخوفها عليا
فقط من اجل ان اري خيوط القلق علي وجوها
وهي
كانت نهرا لا ينفذ من الحنان
في ذلك اليوم اتفقت مع صديقي ان احدف حقيبتها
من نافذة المترو ويلتقطها هو... مممممممممممممممممممممممم
وفي اللحظة المنتظرة
تحرك المترو
ونيتجة لعته زميلي هذا
ونتيجة لصرخة غير متوقعة من احد زمليتنا
أفلتت الحقيبة منه
كان يوم عيد ميلادها

وكانت هداياها في الحقيبة

واوراقها الشخصية

تجمد الموقف

احمرت كل الوجوه

توقعت الثورة


الغضب


الصمت


قالت كلمات هادئة


والاشراق يملا وجهها


ذكرتني بمشهد من فيلم تايتنك عندما


اهديت العقد الي روحه


ورمته في البحر


غمرتني بحنانها وادبها


نزلنا الي حيث مكان احتفالنا الصغير


لم يكن لديها تذكرة بالطبع لانها فقدت الاشتراك مع حقيبتها


دفعت عنها غرامة المترو السخيفة


ثم جلسنا في ذلك المطعم الراقي


فقط لاكتشف ان غرامة المترو


افسدت الميزانية


تركتها في المطعم


لاحضر بعض النقود


ذهبت الي منزلي


فقط ايضا لاكتشف انني فقدت مفاتيحي مع سقوط شنطتها


لانها كانت تحمل عني معظم اشيائي


تاخرت عليها كثيرا


وقبل دخولي للمطعم مرة اخري
قابلت احد زميلاتي في العمل

دخلنا سويا


وكاننا كنا مع بعض

كان يوم عيد ميلادها


وحدثت فيها من الاحداث ما هو جدير
بافساد يوم حفلات الاوسكار ونوبل وبولتيزمجتمعين


لكنها كالعادة كانت تريد ان ترفع عليا الحرج


لم تكن تريدني ان احمل الهم ولو ثوان
كانت تشبه مصنع الحلوي في ذلك الوقت
يخرج الحلوي بعد ان تتم جميع عمليات الاحتراق داخله
استقبلت زميلتي بابتسامة هادئة


ودعتها الي مائدتنا


وقالت لها كلاما عذبا


ليس هذا وحسب


استطاعت قلب الموقف 180 درجة


عندما شعرت انني اصبحت اتضايق
عندما نمر بالمترو علي ذلك المكان


الذي فقدنا فيه الحقيبة


لم يعجبها هذا


اصرت علي تعديل شعوري

كانت تكتب كل مشاكل الاسبوع في ورقة
ثم ترميها من نافذة المترو في ذالك المكان


الذي فقدنا فيه الحقيبة


فاعرف انهاغفرت لي


ثم اصبحت تطالبني بالابتسام عندما نصل لذلك المكان
كان عندها قدرة لا نهائية في تغيير مستقبلاتي العصيبة
وتحويل مستقبلات الالم الي مستقبلات للمتعة

ثم اصبحت انا انتظر رد فعلهاعلي اي مشكلة تحدث

بان ترمي الورقة في ذلك المكان
ثم حدثت احد المشكلات الكبيرة
توقعت الا ترمي الورقة هذا المرة
لكنها كانت كالعادة افضل مني بكثير

رمت الورقة في ذلك المكان

لم اتمالك نفسي

صرخت كالاطفال بصوت عالي

هيييييييييييييييييييه

نظر اليا كل من كان بالمترو
منذ ذلك الوقت

وعندما امر بالمترو علي ذلك المكان
اقول هيييييييييييييييييييييييه

نسرين
انا ضيعت ليكي الشنطة والهدايا
وانتي
خلتيني الاقي نفسي
وكنت ليا اجمل الهدايا
هييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه

25 comments:

Anonymous said...

مش عارف اقولك ايه
بس اللى انت بتقوله ده ولا فى الخيال

رفقة عمر said...

انا حاسه انا بتفرج على فيلم رومانسى جميل
بجد انا حبيت نسرين من كلامك عنها
بس فعلا كانت ايام جميله مش تتنسى
ربنا يصبرك على بعدها
ويجمعك بها على خير
وبعدين خصوص ان حضرتك بتكتب فى مكان تانى
ممكن تقولى عليه ولا دة امر محذور
على العموم انا باستمتعت بتعليقات حضرتك عند الاخرين
لانها كلها تعليقات جميله قوى

ساعد نسرين الايمن said...

اصدقائي الاعزاء

حقا انا سعيد بكل هذه الثقة التي منحتوها اياي
وكم يضايقني ان تعيق بعض مشاكل تقنية وحياتية هنا ان يكون التواصل سريعا
وكم يضايقني ان تتاخر رودي وبوساتي عليكم
ولكن والله غصب من عني
اكتب اليكم الان والساعة عندنا الخامسة صباحا وعندي
عمل في
السابعة والنصف وانا موصل من امس
ضايقني عندما فتحت البلوج ان بعض الجمل لم تكن واضح وبعض السطور محذوفة
ايضا كل الرودو اللي نشرتها امس لم ينشر منها سوي ثلاثة فقط مماجعلني اعيد كتابة ونشر الردود
فانا حقا لا استطيع الابتعاد عنكم

واديني اهوا بانشر بوستين مع بعض
عشان بجد انا مش عارف ايه ظروفي في الفترة اللي جاية
فمش تنسوا تعلقوا في البوستين

تحياتي لكم جميعا
الي ان القاكم او القي بعضكم
في الجنة
او النار

ساعد نسرين الايمن said...

الارهاب المنزلي

مش عارف اقولك ايه؟
بس اللي بقولك عليه ده حصل فعلا

مدونتك دمها خفيف اوي علي فكرة

ساعد نسرين الايمن said...

رفقة عمر

دوقتي انا حاسس بالغربة عشان انتي مش اول تعليق

كويس انك حبيتي نسرين
وهي تتحب فعلا
وشكرا اوي لدعائك
فعلا بحس انك قريبة مني اوي لما احس بدفء دعواتك ديه رفقة
انا مش اكدت انني بكتب في مكان تاني
انا قولت يمكن
وانتي شوفتي غادة لما اتعرفت الناس ضايقوها ازاي
بس انتي تحديدامش احب اخبي عندك حاجة
علي العموم انا بعد اذنك ضيفت ايميلك في الماسنجر عندي
عشان بعمل دراسة لحاجة معينةوياليت اخد راي حضرتك فيها
لو مكنش عندك مانع
شكرا عشان انتي بتبعي تعليقتي عند الاخرين
وانا كمان والله بتبع تعليقاتك
وبلاحظ ان تعليقاتك بتكون اجمل واحلي وارق من تعليقاتي
انتي اتتعلمتي فين كل ده
ابقي علميني شوية يا ستي
وشكرا ليك علي كل حاجة بجد

رفقة عمر
انتي بجد رفقة عمر

Anonymous said...

بجد بجد انت مش ممكن
ونسرين مش ممكن
انا مش شفت رقة زي كده ابدا ابدا
انا بجد مش مصدقة
يارب ترجعوا لبعض زي ما جاك رجع لروز

الفارس الملثم said...

بداية اسلوبك رائع حقيقي في الكتابة

ثانيا : لا اعلم ان كنت كنت تتكلم عن شخصية حقيقية فعلا ام شخصية من الخيال فاذا كانت حقيقية فعلا فانت تتكلم عن احد الملائكة قررت ان تمشي علي الارض

تقديري لك ولقلمك

تقبل مروري الاول

روح شرقيه said...

الحقيقه انك جعلت كل اللى بيمروا على مدونتك متشوقين موووووت للقائك مع نسرين
الكل بيدعى انك تتلاقى بيها
وانا كمان بدعى ليك ان الوقت ما يكونش طويل على لقائكم
بجد انا بحس بحزن شديد وانا بمر بين كلماتك برغم انك بتتكلم على ايام ومشاعر جميله لكن بتألمنى جدا لما بتخيل انك عايش بدونها
ربنا يجمعمكم على خير
يا حب نسيرين الاوحد
وميرسى لوجودك ديما
بجد

رفقة عمر said...

شكر لحضرتك على ذوقك وعلى كلامك الجميل
وشكرا لسؤالك عنى جزاك الله كل خير
بخصوص ان حضرك ضفنى انا ايميل المدونه على الجى ميل
واكيد دة شرف كبير ليه ان حضرتك تاخد راى فى اى شئ دة كتير عليا جدا
بس حضرتك ضفت ايمل المدونه

ساعد نسرين الايمن said...

يامن تقصرون عليا ليالي ابتعادي عن نسرينتي

وتهوني عليا ليالي الغربة الكئيبة
الاشبه بليالي السجن
بالعكس ممكن يكون السجن بيشعرك بامان اكتر فانت تعرف ان لو حصل ليك حاجة ممكن اهللك يوصلوا ليك بسرعة
انما هنا
لو حصل ليك حاجة محدش من اهلك اساسا هيحضر الجنازة
ياللمزاج السوادوي
اعذروني
لكني احيانا بكون عايز اصرخ كشمعة تحترق
او كقطة يغلق الباب علي ذيلها
او كطفل يريد ان يغير ملابسه
او اي تشيبه اخر يروق لكم

الاول اتوجه بالشكر الجزيل للصديقة العزيز ة رحاب
عشان هي اللي صلحت الاخطاء الاملائية اللي كانت في البوست ده
والبوست ده يا جدعان انا نزفت فيه جزء من صدقي
وضايقني جدا
انه لم يخرج بالشكل الذي اردته
ولكن الدكتورة رحاب واقف واقفة ولا ميت راجل
صلحت ليا حتي المسافات بين السطور
فحقا اشكرها لانها تستحق الشكر فعلا
رحاب ديه يا جماعة مش شافتني اصلا ولا انا شوفتها
ومع ذلك تتطاوع بخدمات مش ممكنة
هم دول الاصدقاء عبر الاثير صحيح

ثانيا اللي يعرف مي بهاء يقولها انني زعلان منها اوي
عشان انا عملت زيما هي قالت وهي مش عملت زي ما اتفقنا
يللا ربنا يسامحها
المرة ديه بس
بعد كده هتحسبن عليها زي زينب كده في اولاد الشوارع

تحياتي لكم جميعا
الي ان القاكم او القي بعضكم
في الجنة
او النار

ساعد نسرين الايمن said...

مني صلاح

والله انا ممكن
نسرين هي اللي مش ممكن

جاك وروز كان رجوعهم لبعض جميلا اوي لما هي ضحت بفرصة نجاتها في قوارب الانقاذ عشان تكون معه

بس في الاخر هو مات متجمدا
انتي عايزيني اموت كده؟؟؟
اوك والله انا علي استعداد
بس يكون اخر وجه اشوفه قبل ما اموت
هو وجهها
وججها هي
نسرين

ساعد نسرين الايمن said...

الفارس الملثم

انا اتكلم عن شخصية اجمل من الملائكة نفسها
بس والله شخصية حقيقة
وانا دايما بحكي مواقف عادية بعد تبسيطها
عشان انا عارف انه فيه كتير مش ممكن يستوعبوا اد ايه هي كانت راقية وجميلة ورقيقة

الاسلوب يا عم احنا هنروح فين جنبك بس

مرورك الاول اسعدني قطعا
باحس بالاطئمان في وجود فرسان ملثمون مثلك يحمون المدونة
انتظر مرورك المليون وخمستاشر

ساعد نسرين الايمن said...

روح شرقية

روح شرقية عندنا
يا مرحبا يا مرحبا
الاول شكرا لكي مرة تانية علي اضفتي عندك وانتي هتكوني من اوائل من اضفيهم باذن الله في التطوير الجديد اللي ناوي اعمله في المدونة عندي

ثانيا يا احلي ليالي الشتاء
مبروك علي عيد الميلاد

ثالثا : ما هو لو كل واحد من اللي بيمروا دول حاول يدور علي نسرين معايا
او حتي يدعي دعوة بضمير كان زماني وصلت لنسرين من 215856485446 سنة
بس تقولي ايه في البخل

بعيد عن اي شئ انا بجد مقدر ليكي اوي اوي
انك حسيتي بالحزن والانكسار اللي جوايا
يمكن بحاول اجيبهم باساليب تانية
بس انا بجد حزين ومكسور لاقصي حد
وانتي عشان جميلة وجواكي مشاعر جميلة قدريت تحس بالناس وده فعلا بقي قليل اوي اليومين دول
فحقيقي بحيي شعورك ونظراتك الثاقبة
وياليت فعلا فيه منك كتير

ميرسي لوجودك انتي

روح شرقية
انتي اجمل وارق هدية

ساعد نسرين الايمن said...

بوكيه الورد اللي في المدونة اللي اسمه رفقة عمر

احيانا تعجز الكلمات عن وصف ما نشعر بيه لكن وفي نفس الوقت نتاكد انه وصل كاملا للاخرين

بجد بجد مش عارف اقولك ايه
بس الاول حمدلله علي سلامتك
طولتي الغيبة علينا بجد
احنا خلاص خدنا عليكي ومش ينفع كده

امممممممممممممم
بقي انا ضيفت عنوان المدونة
والله يا بنتي ولا اعرف
اصلا انا معلوماتي في النت زي معلوماتي هيفاء وهبي في فقه المورايث كده
ولغاية فترة قريبة مكنتش اعرف مفتاح صول من مفتاح الفرج
في النت
طيب انتي ابعتي علي ايميلي العنوان اللي يناسبك
وانا هاخد رايكي
وهاتعلم منك
عشان بجد انتي فيكي حاجات كتيرة كويسة
وتعرفي حاجات كتيرة انا مش عارفها

رفقة عمر
انا فعلا تعبت اوي
وباستريح اوي لما حد يدعي لي
ياليت تدعي ربنا انني ارجع بلدي قريب وقريب اوي
نفس ارجع تاني امشي في نفس الشوارع
بجد ياليت تتدعي لي انا باثق في دعائك انتي بالذات

رفقة عمر
انتي بجد رفقة عمر

رفقة عمر said...

اسال الله الذى رفع السماء بغير عمد والذى خلقنا من العدم
ان يعطيك كل ما تتمناه ويقدر لك الخير حيث كان وان تعود لبلدك سالما امنا ويجمعك باهلك ولايفرق بينكم احد ويجمعك بمن تحب على خير
ونزل السكينه فى قلبك ويرزقك راحه البال اللهم امين يارب العالمين
بجد احزنى كلماتك ورغبتك فى العودة يارب تعود عاجلا غير اجل مع العافيه فى دينك ودنياك اللهم امين يارب العالمين
وشكرا قوى على كلامك فى حقى وحسن ظنك بى

Someone Different said...

Really Amazing

A great emotion, a true sense and an amazing style.

Anonymous said...

الله الله الله
مش لاقية بجد اى كلمات تقدر تعبر عن مدى اعجابى الشديد بكمية الاحاسيس الصادقة وكمية المشاعر الفياضة من كلماتك
فعلا الحب الحقيقى بيخلى الانسان يترفع عن اى شىء فى الدنيا يزهد كل حاجة فى الحياة الا... محبوبه فهو كل الحياة له بالنسبة له
احييك بشدة وعنف وعلى استحياء

يارب يسعدك حقيقى فأنت تستحقها

سيمون

ساعد نسرين الايمن said...

رفقة عمر

لو تعرفي دعائك ليا بيفرق معايا ازاي
كنت مش بطلت تدعي ليا ابدا
بجد حقيقي استريحت اوي لما قرايت كلا ودعائك
وانا كمان
اسال الله ان يعطيك بكل كلمة كتبيتها حسنة
وان يرفعك بيك حرف درجة
وان يسعد قلبك
ويرزق سعادة لا تزول في الدنيا
او الاخرة

وعلي فكرة انا والله بعمل ليك دعاية كبيرة هنا
عشان اشاركك في الثواب كما اتفقنا

شكرا اوي لدعائك
ولك
لانك كنت ادوما افضل من احسن ظنوني بيك

رفقة عمر
انتي بجد رفقة عمر

ساعد نسرين الايمن said...

some one different

ahank you too much
also yuo very different style
welcome in any time

thans

ساعد نسرين الايمن said...

سيمون

الاول انا بشكرط علي لحظات السعادة اللي انتي بتديهني لما القي اي تعليق لك
ثانيا تعليقك ده خلي سعادتي مضعفة عشان انا بفرح اوي لما القي حد معلق في بوست قديم عندي
ودايما اي حد عايز يقول لي حاجة شخصية يبقي يعلق في اي بوست قديم
انا باشوف التعليقات في كل البوسات اول باولا

فحق اشكرك بشدة وبعنف وعلي استحياء
حتي تعبيراتك جميلة اوي سيمون
انا بجد ابتديت اشك فيك
من انتي سيمون ؟
من انتي ؟
وشكرا علي امنياتك بالسعادة لي
فانا استحقها فعلا
لكني لا اجدها مطلقا
لكن عمتا بحيي شعورك اوي

فتوح أبو المفاتيح said...

كل ما استطيع فعله هو البكاء على ذكريات جميلة مضت

Anonymous said...

يا لها من انسانة
ويا لك من انسان
ويكفى انكما اجتمعتما
على الانسانية
ولك منى وافر التحية

ساعد نسرين الايمن said...

فتوح ابو المفاتيح

باحيي شعورك ورقتك
وارجو ان ترجع لنا سريعا

بالمناسبة حاول بعض الاغبياء استغلال اسمك
ونشر تغليق مسي في مدونتي
لكني تأكدت انهم اغبياء

في انتظار رجوعك لنا بالسلامة يا صديقي العزيز

ساعد نسرين الايمن said...

رولي هانم

عارفة ؟
من اكتر الحاجات اللي بتسعدني انني افتح بوست قديم ليا
القي فيه تعليق
واللي بيسعدني اكتر ان التعليق ده يكون من صديقة عزيزة مثلك
لاني بحس انهوا في حد بيفكر يعمل ليا مفأجاة سعيدة
فخقا شكرا لك

وشكرا لتعليقك جدا هذا المرة
فلن تتخيلي ابدا كم اسعدتني
انتي بجد خد جميل ورائع انا فخور انني كسبته

رولي هانم
مش ممكن انسي ابدا
فالمحفظة لا تزال في جيبي

ojg said...

:)
رغم ان ببكي دلوقت الا اني مش قادره ابعتلك غير ابتسامه
كفايه حزنك على فقدها
ربنا يرجعهالك

انا بقرأ من أخر بوست ليك لحد دلوقت
ولسه مش وصلت لسبب بعدكو عن بعض