Friday, January 25, 2008

هكذا تكلم بو عن نسرين




كان هذا منذ أعوام طوال ..


طوال فى مملكة بقرب البحرعاشت عذراء بتول


لك أن تدعوهاباسم : أنا بيل لى
وادعوها انا باسم نسرين


عاشت تلكم البتول ولا غرض لها فى الحياة


الا أن تهوانى .. و أن أهواها



طفلة كانت .. وطفلا كنت


فى تلك المملكة بجوار البحر


الا أننا عرفنا الحب الذى هو أقوى من الحب ذاته


أنا وحبيبتى أنا بيل لى

نسرين
حبٌا أثار حسد الملائكة ذوات الأجنحة علينا
وفى ليلة - منذ زمن سحيق -


فى تلك المملكة بجوار البحرهبت الريح من غمامة ..


فاقشعرت حبيبتى أنا بيل لى
نسرين

وأتى من يحملونها بعيدًا عنى


ليسجنوها فى ضريح فى تلك المملكة بجوار البحر
لكن حبنا كان أقوىمن حب كل من فاقونا عمرًا


من كل من فاقونا حكمة


ولن تقدر الشياطين فى أعماق المحيط


ولا فى طيات السحاب


أن تفصل روحى عن روح أنا بيل لى
نسرين
لا يسطع ضياء القمر


الا ويجلب لى الأحلام عن أنا بيل لى الجميلة
نسرين

ولا تلتمع النجوم


الا و أرى فيهاعينى أنا بيل لى الجميلة
نسرين
ولهذا أقضى الليالى مسهدًا


وأرقد جوار عزيزتى .. حياتى .. عروسى

نننننننننننننننننننننسسسسسسسسسسسسسسسسسريييييييييييييييييييننننننننننننننننننننننننن


------------------------------------------------------------

القصيدة للشاعر والكاتب الامريكي ادجار الن بو
ونسرين اللي بالاحمر ديه اضافة من عندي
عفوا اقصد ديه هبة
من عند ربنا


..

5 comments:

Empress appy said...

انا كده عرفت هى مين حول كلامك وتشبيهك على فكرة تعرف كمان ان اسم البتول ده حلو ليه واحده صحبتى مسميه بنتها بتول وبحبها جدا بس على فكرة هى مسلمه بس مسميه بنتها كده

ساعد نسرين الايمن said...

ابي

ياااه بجد عرفت هي مين
انا كمان عارف هي مين

بس السؤال هو هي فين

بجد يا ابي
انا مستعد ادفع كل ثرواتي وادي لاي جد يدلني عليها شقتي وسيارتي وجوالي واعمل عنده عبد ما تبقي من حياتي
في سبيل ان اعرف هي فين

احيانا ادعو الله ان يهبني خاصية المرور غبر الجدارن لاختراق كل الحواجز وابحث عنها خلف كل شق
لكن مش بعرف اعمل كده
بحاول ادور عليها في كل الوشوش اللي بشوفها في كل الاماكن التي اذهب اليها
بدور عليها في اي تجمع ارها حتي علي شاشات التليفزيون

يمكن اصدق تعبير حاسس بيه واطارد وجهك في الامطار وفي اضواء السيارات

ملاحظتك حول الاسم دقيقة فعلا
اسم بتول اسم جميل ومعناه العذارء التي لم يمسها بشر

وابقي سلمي علي علي ام بتول وبتول نفسها

بس انتي لما تجيب بنوتة جميلة ان شاء الله هتسميها ايه ؟

رفقة عمر said...

مش عارفه ااقولك ايه
بجد ربنا معاك انا لو اعرف مكانها والله اروحلها واكلمها
ربنا ييسر لك الامور يصلح لك الاحوال اللهم امين يارب العالمين

ساعد نسرين الايمن said...

رفقة عمر

انا اللي مش عارف اقولك ايه؟

كم تسعدني كلماتك

كم يسعدني احاسسي بانك اكثر القراء تفهما لحقيقة مشاعري تجاها

عارفة ؟
جوايا يقين انني هاوصلها هاوصلها
وانها هي كمان بتدور عليا
ولو لقيتي في يوم من الايام مدونة اسمها ساعد ( ساعد نسرين الايمن ) الايمن
تعرفي انها كمان بتكب دوقتي عشان مش قادرة تكتم اكتر من كده

ربنا يخليكي لي بجد رفقة عمر
انتي فعلا رفقة عمر

أميرة جمال مصرية الديانة والجنسية said...

اتكلم دائما ولا يصدقني احد يرددون مجتمعين "فوقي من الوهم"
حاولت ان افيق فوجدت نفسي لا احتمل في تلك الحاله لأكثر من لحظه وعدت لأسرد احلامي واسراري الدفينه في قصصي ..وتدويني...
وكنت لا اعرف ان هناك من يحيا في زمن الا فوقان مثلي فوق جدارن الخيال يغني لنسرين وينادي .
ايتها النسرين فلتعودي نتوسل كلنا اليك ..........
ولكن اتدري ان في بحثك عنها ربما تجد نفسك وروحك ........
ربما انت تبحث عن نفسك في نسرين ......
انا ايضا اكتب وادون من اجل واحد
لم اراه وافضل ان ابحث عنه الي الابد
فلو القاه تنتهي الكلمات وحاله الافوقان والتي اجيد العيش فيها .
اغفر لي الأطاله
ولك ان تدرك
ان دعائي لك ولها لن يتوقف حتي ان التقيتما .......سأظل ادعو وأصلي